Суд для судна

Перше арештоване за захід до закритого порту окупованого Криму судно «Kanton» вже два роки стоїть біля причалу Херсонського морпорту. Чекає на вирок суду у справі його капітана — турка Дюндара Озюнтюрка, яким вирішиться і доля самого сухогруза. У порту Херсона вже підрахували, скільки могли б заробити, якби справа була розслідувана швидко, а судно конфісковане  — до 10 млн гривень на рік. 

Судно «Kanton» під прапором острівної держави Тувалу у червні 2014 року заходило у закритий порт окупованого Росією Севастополя, а в березні 2015-го зайшло під завантаження до Херсонського морського торгового порту. Тут воно і було затримане прикордонниками, а Печерський райсуд Києва наклав на нього арешт та заборону використання. Досудове розслідування триває вже два роки і стільки ж судно стоїть у морському порту Херсона.

Капітану судна – громадянину Турецької Республіки Дюндару Озюнтюрку, було повідомлено про підозру у скоєнні злочину, але він не був затриманий і безперешкодно покинув Україну. А вже у квітні 2015-го оголошений СБУ у розшук. За санкцією статті 332-1 УКУ ( порушення порядку в’їзду/виїзду  на/із тимчасово окуповану територію України) капітану загрожує арешт від 3 до 5 років, а судну — конфіскація. Ухвала суду у цій справі з невідомих підстав засекречена. Але у реєстрі доступне інше цікаве рішення.

Виявляється, капітан судна «Kanton» вже не вперше мав проблеми із законом в Україні. У лютому 2013 року Малиновський районний суд міста Одеси виніс постанову про притягнення капітана судна до адмінвідповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, і наклав  на нього  штраф у  розмірі 100 відсотків вартості незадекларованого товару, а саме 7 990 гривень з конфіскацією та знищенням вилучених  товарів. Ними були  — 47 блоків цигарок «President», які митники виявили у каюті капітана т/х  «Kanton». Та то вже минувшина.

Проблема сьогоднішня в тому, що поки розслідування справи триває, гіпотетичні  10 мільйонів гривень заробітку Херсонського морпорту погойдуються на хвилях акваторії невикористаними можливостями.

«Арештоване судно знаходиться біля причалу, який ми могли б експлуатувати при необхідності. На плавзасобі такого розміру як це судно, порт міг би заробити близько 10 млн. гривень на рік — за зберігання на ньому вантажу, на перевалці, тобто, принести якусь користь. Але не існує юридичного механізму, яким чином ми могли б скористатися цим судном. Поки його доля не буде юридично вирішена, ми не можемо на нього претендувати», прокоментував Андрій Соколов, в.о. директора ДП Херсонський морський торгівельний порт.

«Kanton» — це перше судно, заарештоване за статтею 332-1 ККУ «Порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї», яка буда додана до Кримінального кодексу у 2014 році. У прокуратурі Криму повідомили, що досудове розслідування у цій справі може завершитись уже до кінця квітня або  у травні:

«Місцезнаходження капітана невідомо, його оголошено в розшук. Досудове розслідування, можливо,  до кінця квітня  або наступного місяця вже буде завершено», — повідомили в прес-службі прокуратури АР Крим.

 Затягнення досудового розслідування цієї прецедентної справи на два роки (плюс період судового слідства) призводить до втрати вигоди держпідприємства, а технічний стан самого судна, яке , ймовірно, після конфіскації буде передано порту, погіршується. 

«Там міг би сплачуватися причальний збір, збір за стоянку. За великим рахунком, судно яке пришвартовано до причалу, їсти не просить. Але що з ним буде далі – питання. Будь-який технічний засіб після довгого простою вимагає ряд заходів, щоб його експлуатувати. В якому стані перебуває судно — мені невідомо», повідомив А. Соколов.

Від редакції ЦЖР. Арешт судна «Kanton» за порушення порядку в’їзду до окупованого Криму та відкриття кримінального провадження із притягненням до відповідальності капітана-іноземця були першим випадком після внесення до Кримінального кодексу України статті 332-1. Практика її застосування два роки поспіль показує, що правоохоронці так і не відпрацювали тактику розслідування таких справ, а органи державної влади — координацію дій.

Для прикладу: Кримінальний кодекс був доповнений статтею 332-1 15 квітня 2014 року — законодавці спрацювали оперативно і адекватно ситуації із окупацією Криму і Севастополя. Кабмін Арсенія Яценюка мав прийняти  Порядок в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, за порушення якого і передбачена кримінальна відповідальність ст.332-1. Так от цей Порядок Кабміном було затверджено більш ніж через рік (!) — 4 червня, а набрав чинності 10 червня 2015 року.  Це одна з підстав, через які справа по судну «Kanton» може бути закрита.

Друга підстава — місцезнаходження капітана Дюндара Озюнтюрка (якого не затримували і не арештовували разом із судном, а потім СБУ оголосила у розшук) невідоме. А застосувати заочне засудження неможливо у нашому випадку, бо, вносячи відповідні зміни до ККУ та КПК щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини, ВР про статтю 322-1 «забула». І не тільки про неї. Але про цю проблему — в окремому матеріалі найближчим часом.