Передвиборна агітація у соцмережах. Цифри у партійних звітах vs реальність

Фото: investigator.org.ua

Наша розповідь – про гроші, які партії та кандидати витрачали на передвиборчу агітацію у соціальних мережах і настільки чесно про них звітували. Ще під час президентських виборів у партійних штабах зрозуміли, що соціальні мережі є потужним інструментом та широким полем для агітації. Політичні партії наввипередки почали рекламуватись у Фейсбуці та інших соцмережах. Вони економили на телерекламі на користь агітації в соцмережах.

Але свої відкриття нових майданчиків для агітації політики чомусь не унормували у законах про вибори – видатки на рекламу та агітацію в соцмережах та онлайн-виданнях, на відміну від телебачення, радіо та преси, не виділені в окремі рядки фінансових звітів.

Тому, інтернет став потужним майданчиком для використання тіньових грошей. Навчений гірким досвідом американських виборів Марк Цукерберг зробив великий крок до прозорості рекламних коштів у Facebook. З липня тут оприлюднюються бюджети політичної реклами та її замовники.

Отже, як звітували партії за свої витрати на агітацію у мережі Інтернет і як вони співвідносяться із даними, оприлюдненими у бібліотеці реклами Фейсбуку? В кінці виборчої кампанії ми підрахували, що Фейсбук заробив на політичній рекламі лише п’яти українських партій понад 6,5 млн доларів. У деяких партійних звітах присутні колонки «на інтернет-рекламу», у деяких її немає, але у всіх є колонка «інше». Теоретично сюди можна було занести витрати на інтернет-рекламу, але це не точно, бо в більшості звітів вона порожня.

Неможливо напевне сказати, хто ж витратив найбільше і скільки, бо левова частка реклами не містить інформації про платників. Також більшість реклами здійснювалась як із офіційних сторінок партій у Фейсбук, так і з численних сторінок їх регіональних організацій.

Результати виборів свідчать – діджиталізація агітаційної кампанії робить свою справу. Тож партії передбачувано і надалі ставитимуть на онлайн-рекламу. А нашим завданням буде вимагати, аби ця реальність була врахована і чітко виписана у виборчому законодавстві. Адже наразі реклама в соцмережах та онлайн-виданнях залишається лазівкою для використання тіньових коштів із партійних тумбочок.

Відеоблог Єлизавети Стрій, Центр журналістських розслідувань: