Від початку морської блокади в Керченській протоці Росія затримала 2249 суден, з яких кожне друге – європейське. Загальні втрати від вимушеного простою становлять $45 млн.
Про це в Брюсселі під час виступу на засіданні делегації Європарламенту в Парламентському комітеті асоціації Україна – ЄС розповів редактор порталу Black Sea News Андрій Клименко, пише «Укрінформ».
«Після загострення ситуації в листопаді 2018 року час очікування суден для проходу Керченською протокою становив до п’яти діб. У цей час з’явилися резолюція Європарламенту, заяви Єврокомісії та Держдепартаменту США, окремих країн ЄС і Британського співтовариства. Після цього середній час очікування, коли росіяни пропустять судно з вантажем у Маріуполь або Бердянськ різко скоротилося – в середньому до 30 годин, і цей показник тримався близько пів року. Дехто почав говорити, що «керченська криза» вирішена. Але до початку блокади час проходження суден Керченською протокою не перевищував 5-7 годин», – розповів Клименко.
Він зауважив, що динаміка у змінах часу затримання суден відбиває модель поведінки Москви не лише у цій ситуації. Російські представники поводяться стриманіше, коли стикаються із серйозним спротивом – і знову починають нахабніти, коли відчувають, що він слабшає.
У зв’язку з цим Клименко нагадав, що найбільше час простою комерційних суден біля Керченської протоки скоротився в жовтні 2019 року – коли відбулося перше засідання Морського трибуналу ООН за позовом України проти Росії.
«За час блокади Керченської протоки Росія штучно затримала 2249 суден, кожне з яких у простої втратило, у середньому, чотири доби внаслідок дій ФСБ Росії в Азовському морі. Один день такого простою коштує близько $10 тис., тож лише вимушений простій завдав щонайменше $45 млн збитків. При цьому понад половина суден, що зазнають необґрунтованих затримок у Керченській протоці, мають стосунок до ЄС – або за прапором, або за належністю судновласника, або за портом призначення вантажу», – поінформував український експерт.
Він додав, що за динамікою подій, зі збільшенням кількості інцидентів (останнім з яких стало незаконне затримання чотирьох українських рибалок силами ФСБ), можна дійти висновку, що Росія готується до загострення. За прогнозом Клименка, воно може відбутися або на хвилі «победобєсія» після 9 травня, або під час російських навчань «Кавказ 2020», коли в Чорному морі, за попередньою оцінкою, будуть зосереджені до 100 бойових кораблів РФ, у тому числі, передислокованих з інших флотів.
Нагадаємо:
- 18 грудня 2018 року Генасамблея ООН ухвалила ініційовану Україною резолюцію «Проблема мілітаризації Автономної Республіки Крим та міста Севастополь, Україна, районів Чорного та Азовського морів».
- У листопаді 2019 року Україна, Швеція, Литва і Естонія закликали РФ забезпечити вільний доступ до Азовського моря і гарантувати свободу судноплавства.
- Керівник Моніторингової групи «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень» Андрій Клименко вважає, що Росія у 2020 році може розширити на Чорне море практику створення перешкод судноплавству до українських портів, яка відбувається з 2018 року в Азовському морі.