Санкції призвели до масових скорочень у закритих кримських портах – Смєлянський

Крим
Юрій Смєлянський, економічний експерт Фонду «Майдан закордонних справ» Фото: investigator.org.ua

Одним з найбільш чутливих проявів порушення стабільності роботи кримських портів стало систематичне скорочення чисельності їх працівників. 

Про це пише економічний експерт  Юрій Смєлянський в дослідженні  Як працюють «кримські санкції». Порти Криму.  

Від початку було зрозуміло, що Керченський міст забере левову частку заробітків кримських портів, вважає Смєлянський. Він зауважує, що доставка автомобільним і залізничним транспортом пасажирів і вантажів обходиться дешевше, ніж доставка морським транспортом і менш залежить від погодних умов.

Автор нагадав, що в 2016 році Петро Запорожець, «депутат Госсовета» заявляв, що в кримських портах – катастрофічна ситуація: 

«У Феодосійському порту до 2016 року працювало понад 1 300 осіб, сьогодні залишилося тільки 400. В Євпаторії працювало 600-700 осіб, в даний час тільки 136, порт паралізований».

У 2018 році «міністерство транспорту» Криму повідомило про плани перепрофілювання торговельних портів в пасажирські. Але головною причиною називався вплив західних санкцій, який раніше «не відчувавався, а навпаки – стимулює розвиток». «За завданням Мінекономрозвитку РФ, з огляду на санкційну складову, дано доручення підготувати концепцію розвитку «Кримських морських портів». Основна ідея така: нинішню інфраструктуру КМП перепрофілювати на рекреаційну (пасажирську) діяльність. Це пасажирські перевезення і «яхтенка», – повідомляв «міністр» Захаров.

Однак ніякі дії з реалізації цієї концепції на сьогодні не вживалися, зауважує Смєлянський. У 2020 році було прийнято рішення про скорочення з 1 квітня понад 600 співробітників Керченських торговельного і рибного портів, Керченської поромної переправи, а також міської лікарні працівників водного транспорту.

Дослідження проведене в рамках спецпроекту  спецпроекту Центру журналістських розслідувань  «Як працюють «кримські санкції”  у партнерстві з Центром прав людини ZMINA.

Нагадаємо: 

  • В липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 16.06.2014 р «Про закриття морських портів» були закриті морські порти Керч, Севастополь, Феодосія, Ялта і Євпаторія, а всі документи, видані капітанами морських портів з 15 липня 2014 року, є незаконними.
  • Порти Криму і Севастополя внесені до санкційних списків ЄС та США.  Для обходу санкцій використовується схема позапортової – рейдової перевалки вантажів у Керченській протоці або нейтральних водах з подальшим транспортуванням до закритих портів Криму.
  • За даними Моніторингової групи «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень», Фонду «Майдан закордонних справ» і порталу BlackSeaNews, починаючи з 2017 року вже 50 суден-порушників позбавлені реєстрації прапору за заходи в закриті Україною порти окупованого Криму за вимогою постійного представництва України при Міжнародній морській організації (International Maritime Organization, IMO), яке використовує інформацію про порушників, зафіксовану українськими фахівцями-волонтерами.
  •