Дороги корупції: хто єднає Крим та Хмельниччину?

Розслідування
Самоскид з окупованого Криму на КПВВ «Чонгар» Фото: ГФ «Аскер», investigator.org.ua

Державними замовленнями з будівництва місцевих автодоріг у Хмельницькій області за підтримки нового голови ОДА опікуватиметься Владислав Фалюш, який має готельний бізнес у Криму. Компанія його батька Валерія Фалюша, ексзаступника глави Укравтодору, натендерила на дорожніх ремонтах в окупованому Криму більше мільярда рублів і долучилась до  будівництва Керченського мосту.  

Кримський мільярд 

Родина Фалюшів, представник якої нещодавно очолив будівництво місцевих автодоріг на Хмельниччині, потрапила в поле зору Центру журналістських розслідувань ще у 2018 році – через їхній бізнес в окупованому Криму. 

У лютому 2017 року громадянин України Валерій Фалюш, батько Владислава Фалюша, став засновником і бенефіціаром зареєстрованого в окупованому Сімферополі ООО «Крым Магистраль Строй»

Валерій Фалюш Фото: slovoidilo.ua

Фалюш-старший був заступником керівника Державної служби автодоріг України у 2004-2010 роках, а компанії, пов’язані з його родиною, неодноразово отримували ласі шматки на тендерах з дорожнього будівництва у Дніпропетровській області. Але, як бачимо, інтереси Фалюшів сягають далеко за межі не лише Дніпропетровщини, а й національних інтересів України. 

ООО «Крым Магистраль Строй» займалося дорожнім будівництвом. З лютого 2021 року щодо неї в РФ порушено справу про банкрутство, але до того ООО «Крым Магистраль Строй» встигло добряче прислужитися російським окупантам – і добряче ж нажитися на окупаційних держзамовленнях. 

ООО «Крым магистраль строй» знищило приватну ферму. Дорога Дубки-Левадки Фото: «Крымский ТелеграфЪ»

Компанія отримувала від окупаційної «влади» Криму численні контракти на ремонт та будівництво автомобільних доріг у Севастополі, Євпаторії, Сімферополі. Зокрема, знищувала приватні фермерські господарства під час будівництва частини «федеральної траси Таврида» – об’їзної Дубки-Левадки.

З 2016 року «Крым Магистраль Строй» долучився до руйнування піщаної дамби токсичного Нижньо-Чурбаського хвостосховища на Керченському півострові – попри забруднення, ці відходи Камиш-Бурунського залізорудного комбінату також пішли на «будову століття». Російська влада оштрафувала компанію аж на 10 тисяч рублів, при тому, що за результатами аналізу піску, проведеного того року, кількість миш’яку перевищувала гранично допустиму концентрацію у 500 разів, хрому – у 1 420 разів, сурми і ванадію – у 3.5 рази.

Кримський главк Нацполіції України вже у 2019 році відкрив кримінальне провадження  за фактами порушення правил охорони або використання надр ( ч.2 ст. 240 КК України). 

Зруйнована дамба Нижньо-Чурбашського хвостосховища Фото: Крымъ 4K

Упродовж 2017 року, тобто, після того, як її засновником став Валерій Фалюш,  компанія отримала 37 підрядів на дорожні будівельно-ремонтні роботи в Криму загальною сумою у 1 мільярд 130 мільйонів рублів. Найбільше замовлення на суму 882,8 млн рублів  – реконструкція вулично-дорожньої мережі Євпаторії.  Будівельна техніка ООО «Крым Магистраль Строй» працювала також на незаконному будівництві Керченського мосту. 

У поле уваги ЦЖР компанія потрапила у лютому 2018 року, коли на КПВВ «Каланчак» активісти громадського формування «Аскер» зафіксували ввезення з окупованої території сімох самоскидів з логотипом ООО «Крым Магистраль Строй».

Техніка за документами належала ТОВ «Дніпропром-М». Його бенефіціарами  на той час були Андрій Телесай, Наталя Фалюш та Владислав Фалюш – відповідно, зять, дружина та син Валерія Фалюша, який до 27 листопада 2018 року залишався співвласником  ООО «Крым Магистраль Строй». 

Андрій Телесай Фото: Facebook

«Я забрав свою техніку, я воював за неї, вибивав. Я забрав свою техніку, яка повинна бути тут. Тут нічого незаконного немає, тут усе під наглядом СБУ і правоохоронних органів. З мого боку ніякого порушення немає. Був договір оренди на три роки або десь так. Не міг забрати, бо договір оренди тільки закінчився», – розповів у 2018 році Андрій Телесай кореспонденту Центру журналістських розслідувань.

Техніка з окупованого Криму Фото: ГФ «Аскер»

Владислав Фалюш теж наполягає, що в тому випадку лише повернув собі свою власність: 

«У нас залишилася техніка в окупованому Криму. Ми єдині змогли забрати свою техніку, своє майно звідти офіційно і перевезти через два кордони. Те що там пишуть – це все дурниці і нісенітниці», – пояснив він цей епізод кореспонденту Центру журналістських розслідувань.

Але ж робота цієї техніки на окупаційних підрядах – не дурниці і не вигадка, адже ці дані задокументовані в системі російських держзамовлень,  як і частка Фалюша-старшого в кримській компанії з російською реєстрацією, логотип якої був на наліпці на капоті самоскидів, що переганялись із Криму.

Логотип ООО «Крым Магистраль Строй» Фото: ГФ «Аскер»

Варто зазначити, що дорожній бізнес Фалюшів в окупованому Криму – не унікальний. З червня 2017 по лютий 2018 року через КПВВ на адмінмежі з окупованим Кримом до Херсонської області заїхало більше сорока одиниць будівельної техніки, яка за документами належала ПрАТ «Коммунтранс», а переганяли техніку водії ТОВ «Дор-строй».

ПрАТ «Коммунтранс» належало до бізнес-орбіти колишнього генпрокурора Віктора Пшонки, а ТОВ «Дор-строй» – до компаній, які контролює екс-керівник «Укравтодору» Володимир Демішкан. Тобто, колишній безпосередній начальник Валерія Фалюша, який після невеликої  перерви після Революції гідності спокійно повернувся на ринок дорожніх держзамовлень (дательно про це – в сюжеті ЦЖР «Техніка із Криму ремонтуватиме дороги на Кіровоградщині»).

Техніка із Криму проїжджає КПВВ на адмінмежі з Херсонщиною Фото: ГФ «Аскер»

Валерій Фалюш, якщо вірити російським реєстрам, позбувся своєї частки у токсичному ООО «Крым Магистраль Строй» ще наприкінці 2018-го. Однак це був не єдиний актив Фалюшів в окупованому Криму, зареєстрований  у російській юрисдикції. 30 жовтня 2014 року  Владислав Валерійович Фалюш, його сестра Юлія Валеріївна Фалюш та мати Наталія Григорівна Фалюш   зареєстрували  в Алушті ООО «Золотая середина», де кожному належить частка у  33%. Уставний капітал чималенький – 9,26 млн рублів. Основний вид  діяльності – надання інших місць для тимчасового проживання – свідчить, що компанія займається готельним бізнесом. 

Звісно, виникає питання: а чи законно родина Фалюшів, яка мешкає на вільній території України,  веде бізнес на території окупованій? Це питання надзвичайно актуальне – з позиції  національних інтересів України і все ще несформованої державної політики щодо окупованих територій. Але  з юридичної точки зору в Україні досі є чинним закон про Вільну економічну зону «Крим», який дозволяє громадянам України мати бізнес на в окупованому Криму. Чим користуються далеко не тільки Фалюші. 

Владислав Фалюш стверджує, що нещодавно передав доручення на внесення змін до російського реєстру і його прізвище із засновників «Золотой середины» начебто має  зникнути. Однак на момент публікації цього матеріалу ніяких змін в ЕГРЮЛ РФ ми не побачили.

На відміну від держреєстру  українського: компанія  в російській юрисдикції – це свого роду клон ТОВ «Золота середина», зареєстрованого ще в 2003 році (код ЄДРПОУ 32651738). За даними ЄДР, Владислав Фалюш вийшов із засновників  ТОВ  «Золота середина», «Авто-імпульс», “Авто-імпульс трейд», «Екобудмаш», «ДНІПРОПРОМ-М» і «Ремікс» та припинив свою реєстрацію як фізособа-підприємець у березні-квітні 2021 року, тобто, коли  вже займав керівну посаду у державному підприємстві  у сфері родинного бізнесу. 

Хмельницький гамбіт

Зареєстроване у російській юрисдикції ООО “Золотая середина» – єдина компанія, якою досі володіє Владислав Фалюш. Усіх українських активів він, як показують реєстри, за останній місяць позбувся (щоправда, вони залишилися під контролем родини). На те є причина: з лютого 2021 року Фалюш-молодший працює у Державному підприємстві «Хмельницька обласна служба місцевих автодоріг». ДП для Фалюша профільне – він та його родичі здавна спеціалізуються на дорожньому будівництві. А тут такий ласий шматок: на утримання та розвиток автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури за рахунок субвенції з державного бюджету в 2021 році Хмельницька обласна рада виділила 697 млн гривень. Є над чим працювати!

Ремонт дороги Н-3, Хмельницька обл., 2020 р. Фото: podillyanews.com

Посівши в лютому 2021 року посаду заступника директора з будівництва, він на другий день вже був перепризначений першим заступником, розповідає директор ДП Сергій Дуда.. Невдовзі став виконуючим обов’язки директора і з квітня фактично очолює держпідприємство. За цей час він домігся створення двох нових посад заступників директора і поставив туди своїх людей – зокрема Антона Тарасова, керівника ТОВ «Дорожньо-будівельне управління Автобан», що вочевидь є прикладом конфлікту інтересів. Також він домігся й відсторонення від посади директора ДП Сергія Дуди, який очолював підприємство з січня 2020 року, і й досі значиться у державному реєстрі керівником держпідприємства. А Фалюш вказаний як підписант. 

«Цей рік на нас виділено 697 млн гривень. Перелік об’єктів, що мають ремонтуватися, вже затверджений, і тендерні процедури мною були вже розпочаті. Коли розпочалися тендери по перших двох об’єктах – з приходом Фалюша з’являється дніпровська фірма (ТОВ “ДСЗ” – ред.). Поставили Фалюшу питання – каже: ні, це не моя фірма. Відхилили її, бо там не було відповідних документів. Сказати, що він прийшов з метою отримання ринку – на мою думку, то є так. Якщо подивитися, що було рік назад в Рівненській області – там теж була потужна організація «Облавтодор», її практично за рік поставили на коліна і знищили. Вона не отримала жодного підряду. Кажуть, що зайшли дніпровські хлопці», – розповідає Сергій Дуда.

За його словами, Фалюшу двері до соціального ліфту відчинив новий голова Хмельницької ОДА Сергій Гамалій. 

Сам губернатор – теж яскравий приклад приголомшливої вертикальної соціальної мобільності, епоху якої відкрив президент України Володимир Зеленський. 

Президент України В.Зеленський і голова Хмельницької ОДА Сергій Гамалій Фото: president.gov.ua

Якщо вірити офіційній біографії, Гамалій все життя займався бізнесом та з 1999 року жив переважно у Польщі. Йому закидають навіть польське громадянство, але сам Гамалій наявність паспорту з польським орлом на обкладинці заперечує. 

Призначення Гамалія на посаду голови Хмельницької ОДА Кабінет Міністрів України погодив 18 листопада – саме тоді про майбутнього губернатора вийшли спантеличені новини: областю керуватиме нікому не відомий власник ресторанного бізнесу. 

Щоправда, свою частку в бізнесі Сергій Гамалій переписав на свого брата Андрія. Але це сталося вже у 2021 році, тоді як указ про призначення Гамалія на посаду голови Хмельницької ОДА президент Зеленський підписав 3 грудня 2020 року.

Чи голова ОДА не знає, кого ставить на грошовиту посаду керівника обласного автодору ? Та знає, звісно. Дотримання національних інтересів, щоправда, тут ні до чого. А ось для освоєння державних коштів – це саме те що треба. Досвід людини, яка змогла порішати питання легалізації на вільній території України кримської техніки, задіяної компанією її батька у будівництві Керченського мосту, вочевидь стане в нагоді.