Спецпроект Центру журналістських розслідувань про вплив санкцій, введених США і ЄС проти Російської Федерації за незаконну анексію Криму, на економіку півострова, підтримуваний Інститутом висвітлення війни і миру (IWPR, Institute for War & Peace Reporting), фінішує. Однак тема ефективності західних санкцій, схем їх обходу та фактів порушення режиму буде продовжена у публікаціях та сюжетах журналістів видання. У розмові з Сергієм ДАНИЛОВИМ, відомим експертом-міжнародником і заступником директора Центру близькосхідних досліджень у програмі «Питання національної безпеки» – аналіз дієвості українських санкцій у анексованому Криму. (Ефір – ТРК «Чорноморська», 28 лютого 2017 р.)
Валентина Самар: Пане Сергію, на вашу думку, наскільки відчутно впливають українські санкції та обмеження на економіку окупованого Крим і територію так званого нового «прикордоння» ?
Сергій Данилов: Санкції діють, безперечно. Діють по-різному, різним способом, з різним проміжком часу. Різні види блокад чи обмежень так чи інакше позначаються на економічному, суспільному і соцальному житті в окупованому Криму. Частина з того, що ми називаємо санкціями, було зроблено в 2014 році спонтано, по-волонтерськи, і це частка гібридної війни. Частина була унормована відповідними законодавчими актами і введена в дію указом президента і рішенням Ради національної безпеки та оборони. В 2015 та в 2016 роках була остання ревізія цього документу. Ми можемо на сайті президента або на сайті Верховної Ради побачити список юридичних осіб, які були минулого року під санкціями і які продовжені ще на рік. Нагадаю, що санкції введені стосовно фізичних осіб і юридичних осіб. І в 2016 році були нові списки.
Ці списки найбільш наочно показують санкції. Бо перекритий Північно-Кримський канал – це теж санкція. Але на це не було відповідного рішення РНБО. Воно потім було унормовано.
Уже у квітні 2014 року Євросоюз і США вводили санкції. Спочатку персональні стосовно учасників анексії Криму, потім щодо юридичних осіб, першим серед яких було ДАТ «Чорноморнафтогаз», і об’єкти державної власності, яка були просто вкрадені в України. А в Україні ще навіть закону про санкції не було, він вступив в дію і був підписаний, коли вже 5 місяців діяли західні санкції. Було дуже багато критики стосовно того, що західні санкції діють і всі знають, які вони, як вони ухвалюються.То з українськими виходили великі паузи, були дуже великі сумніви, чи взагалі вдасться синхронізувати українські санкції і західні. В чому тут причина?
Критика була цілком законна в 2014-му році, коли ця робота була, відверто скажемо, другорядною. Вибачте, але треба було утримати фронт, всі зусилля відповідних органів, наскільки я розумію, наскільки я можу передбачати (я не маю точної інформації, я хочу це підкреслити), були задіяні там. Але мені здається що в 2014-му році, коли їх треба було негайно вводити, багато державних інституцій ще просто не функціонували, координацію їх зусиль було провести дуже важко, і перед ними стояли зовсім інші завдання, їх питали за інше.
Коли ситуація трохи стабілізувалися в 2015-му році, в травні, наскільки я пам’ятаю, був опублікований перший реліз українських санкцій.
Які труднощі? Труднощі в принципі ті ж самі. Це неповна дієздатність державних інституцій. Наскільки можна уявити собі з мого попереднього досвіду спілкування з державними інститутами, міністерствами, відомствами агенціями, службами, в таких випадках завжди збирається від кожного міністерства певна кількість представників, і вони починають узгоджувати.
Тобто, кандидати у санкційні списки піднімаються до РНБО від міністерств..
Так, це залежить від абсолютно конкретного виконавця, абсолютно живої людини, яка отримає 4-5 тисяч гривень, і мусить перегорнути стоси паперів, висотою в цю студію, для того, щоб довести, що саме ця людина і ця компанія підпадають під санкції, потім відстояти цю позицію перед першим начальником, перед другим. Потім це вноситься на певну нараду, де починають діяти лобістські інтереси. Наприклад, хтось стверджує, і напевно, не безпідставно, що компанія Х, яка працює в Криму, повністю підпадає під наше бачення як така, що загрожує національній безпеці, порушує національні інтереси і заважає сталому економічному розвитку.
І, наприклад, виходить якась Асоціація підприємців скляної промисловості та й говорить: «У нас працює 40 тисяч людей. Наша база – сода». А де в нас сода? Їм кажуть: «Шукайте на ринку», а вони кажуть: «Ми точно не знайдемо, можемо принести всі довідки, подзвоніть консалтинговим компаніям і спитайте, де на світовому ринку зараз можна купити соду». Порахуйте логістику і скажіть, що буде з тими 40-ка тисячами людей. Це я приклад зараз навів, не конкретно.
Але «Кримський содовий завод» Фірташа цілком підпадає під всі ці визначення вашого прикладу, так само, як і «Титан». І починається якась лобістська возня і з переліку кандидатів на санкції потихеньку починають випадати ті всі підприємства чи особи, які у всіх на слуху, так я розумію?
Але все таки я би відіслав до списку, він відкритий та опублікований. Якщо ви подивитеся, то на сьогоднішній момент особливих претензій видимих немає.
Але є інші речі. Наприклад, під санкції потрапляє компанія Фірташа, яка була створена в Москві як клон тій компанії, яка була перереєстрована з Красноперекопська на Київ – «Юкрейниан Кемикал Продактс». Також ми нещодавно опублікували розкішний матеріал Андрія Яницького та Тетяни Рихтун про роботу «Авліти» Ахметова. Ця компанія в Україні створює дочірнє підприємство в Криму, і з допомогою таких схем якось вдається сидіти на двох стільцях і не потрапляти під санкції. Це перший момент.А другий момент – ми робили розслідування і по-українським активам панів-сепатаристів Чалого і Лебедєва, і відкриті були кримінальні провадження. Але їхні активи на материковій території Україні нікого не цікавлять. Як ви вважаєте, хто лобіював їхні інтереси в Україні?
Цього я не знаю, навіть гадки не маю, чесно кажучи, як це відбувається. Я думаю, що по старих зв’язках в них є якісь представники у владі, в парламенті, йде якийсь потік грошей на підтримання їхніх інтересів видається. Воно в значній мірі залежить від компетентності. Тобто, люди достатньо грамото можуть ховати кінці, кінцевого бенефіціарія окремих своїх активів. Я думаю, що ми ще далеко не всі подібні випадки знаємо і роботи для журналістів-розслідувальників, а також для правоохоронних органів багато.
Єдине, що дуже важко за цим всім валом прослідкувати – і журналістам, і правоохоронцям, якщо вони цим зацікавлені. Я запропонував би якийсь спецзакон з родео – хто виявить, тому і дістанеться частка від арештованого майна. Треба заохочувати.
Бувають варіанти, які стосуються розслідування, коли в деяких країнах за це отримують бонуси люди, які займаються поверненням грошей у державу.
Але повернемось до Чалого. Минулого тижня в кримських агенціях з’явилась новина, про те що Чалий дуже лобіює проект, який називається EnergiNet – це поєднання інтернетівських технологій з розбудовою абсолютно нової « розумної» мережі електрифікації. Йому в Севастополі кажуть: «Оця ваша EnergiNet має коріння українське», натякаючи на те, що ті компанії, які виробляють якісь прибори, продовжують працювати в Україні. І Чалий погоджується, що в них є українське коріння. Але ж в апараті РНБО сидять люди абсолютно притомні. Вони цього не бачать?
Абсолютно притомні. Я думаю, по-перше, в багатьох випадках лобістські можливості можуть бути у когось більшими,чому ми не можемо таку ситуацію розглядати? По-друге, знати про все неможливо, і навіть притомні люди можуть не встигати і не мати можливості опрацювати всі матеріали. Я не хочу бути адвокатом апарату РНБО, вони довели свою ефективність за ці три роки, але є такі обмеження. І не можна забувати, що звичайно, це, можливо, достатньо ефективний орган, та це український орган.
Позитиви, які ви бачите в цій роботі? Які саме українські санкції спрацювали на 100%, що з тих обмежень, які ввела Україна, сьогодні для Росії найболючіше? І ваше ставлення до закликів щось вже пом’якшити, бо «там живуть наші люди».
З останнім, я думаю, це швидше анекдот. Ніхто не буде нічого пом’якшувати.
Треба розуміти, що українські санкції, насправді, важливі і дієві тільки стосовно інфраструктури Криму. Відверто кажучи, вага українського ринку для окремих секторів, для окремих російських бізнесів була вагомою, але не критичною, тільки для окремих критичною. Втрата західних ринків, в першу чергу, втрата доступу до рефінансування б’є по російській економіці найбільше. Україна об’єктивно не могла завалити російську економіку. Треба розуміти вагу.
Українські санкції мають символічний вимір, безперечно, мають, як і кожні санкції, і дуже важливі саме в аспекті Криму. Тобто обмеження постачання води, електроенергії великої значної частини сировини і комплектуючих – це суттєво. Можемо сказати по санкціям, що наприклад, зриваються строки запуску у військово-промисловому комплексі цілої низки оборонних наступальних проектів Російської Федерації. Це стосується як суднобудування, так і авіаційної техніки, ракетної техніки. Саме по ВПК українські санкції надзвичайно серйозно вплинули. Частково – в енергетиці, це стосується і Криму також. Це серйозно. Тобто є декілька больових точок, на які українська держава спромоглася натиснути, і це серйозно впливає на Російську Федерацію.
А головна і третя складова частина – це ускладнення утримання Криму –«чемодан без ручки». Воно частково вдається, але РФ заливається грішми, і поки не буде колапсу, вони будуть заливати. Основні проблеми вони якось будуть вирішувати, це буде коштувати дорого, але вони це зможуть.
Особливо те, що стосується утримання армії, безпекові питання, на це гроші у Росії ніхто ніколи жалкувати не буде. Чи надовго їх буде вистачати, на ваш погляд?
Скажімо так: російська економіка, за оцінками фахівців, яким я довіряю, стабілізувалася на нижчому рівні, але вона вже стабілізувалася. Вона пережила шок і вже перебуває в постшоковому стані. Якщо найближчі півроку не станеться ще чогось, що дуже можливо і тоді вона знов впаде, і ніхто не знає, яке з падінь буде критичним, після чого почнеться обвал. Але поки що наступні кроки вниз не ведуть до падіння в прірву.
Я хочу зрозуміти вашу думку. Ви маєте на увазі, що якщо не станеться щось серйозніше, ніж санкції? Відключення від Swift, про яке всі говорять?
Так, але вони вже підготувалися. В них вже Телетайп стоїть в кожному банку.
Але це все одно розрив зі світом.
Як адвокат диявола, запитаю: Іран скільки жив без Swift? А зараз вже виходить з-під санкцій, і режим зберігся.
Але була надія, шо Трамп – улюблений президент США росіян – зніме санкції, і в тому числі, які стосуються Криму. Цього не сталося. Але активізувалися автори планів на пом’якшення санкцій проти Росії, починаючи від команди Кіссінджера – щоб зняти взагалі відповідальність з Росії за анексію Криму, бо страждає західний бізнес. Потім ми чули Пінчука, потім Філіпчука, потім ми почули вже Артеменка, і я думаю, що це не останній план, який засвітився. А цього тижня нардеп Мустафа Найем «порадував» начебто закликом подавати воду і електроенергію у Крим. Але паніка була передчасною, бо його слова перекрутили.Звернемось до першоджерела.
Чи є у зв’язку з тим, що зараз розробляється кілька законопроектів щодо окупованих територій Донбасу і Криму авторами з різних політичних сил, тенденція до пом’якшення режиму обмежень щодо Криму?
Я не бачу цього. Я бачу, що пом’якшення зустріне дуже гостру критику, дуже гостру реакцію. Я бачу швидше популістські якісь танці навколо того, що треба ще щось зробити, ще щось заблокувати стосовно Криму, треба просто слідкувати за тим, що робиться, але вже в основному все це зроблено, принаймні на папері.
Інша справа, як воно (дотримання режиму санкцій – ред.) моніториться і як відбувається реакція на порушення, якщо вони є. Я не бачу політичної сили, яка би взяла на себе відповідальність за таку дію, яка б мала успіх в результаті. Тобто результативне голосування в парламенті і громадянську підтримку.
Як санкційна політика України буде продовжуватися далі? Ви ж кажете, що вже практично все осягнули?
Наскільки я розумію, в такому стані вона і буде перебувати. Тобто щороку росіяни підкуповують або заманюють когось до Криму з європейців, латиноамериканців, африканців, з усього світу, якщо подивитися список,там дуже екзотичні бувають персонажі, лідер партії «Школярів і студентів», наприклад.
Все залежить від того, наскільки ретельно відповідні державні органи будуть моніторити ці порушення, відповідно, додавати щороку. Запустити це було, наскільки я розумію, важко, а коли воно входить в рутину, все стає простіше. Перший рік – указ президента, другий – реліз санкцій, третій буде ще простіший,оскільки вже накатана колія, а бюрократія – така штука, що вона, якщо звикла щось робити, то вона і далі це буде робити. Інша справа – наскільки повно та якісно. Але те, що це буде, сумнівів немає, просто знаючи, як працює державний механізм.