Russian occupants launched their radio on stolen frequency in Zaporizka oblast

TV tower in Melitopol, Photo: video screenshot

Russian propaganda media are spreading in the part of Zaporizka oblast occupied by Russian invaders. After the launch of propaganda TV channel “Za TV”, occupants’ radio station “ZaRadio” began its work on 103.2 FM frequency. It belongs to the Ukrainian radio station “Radio of Ukrainian roads”.

It is reported by the Center for Journalist Investigations.

Russian occupants consistently cut residents of temporarily occupied territories from information space of Ukraine. “Radio “More” and “Radio “Krym”, part of TV and radio company “Krym” financed by the “government” of occupied Crimea, use frequencies of the Ukrainian radio stations. 

The site of “European Radio Map” informs that there are other Russian radio stations on occupied territory of Melitopol raion. Their signal is broadcast from TV tower of Melitopol. It is “Radio “Rossia”, “Radio “Kasakfm” from Krasnodarsky krai of the Russian Federation (the latter presents itself as “the radio station in kasak style”).

Occupants created a number of new media during the last month before the so-called “referendum”, in order to strengthen their propaganda influence. This activity is directed by Oleksandr Malkevych, resident of Sankt Petersburg, propagandist from media structures of Yevgen Prygozhyn, “the cook of Putin”. 

The broadcasting of “ZaRadio” in Melitopol started with two days marathon. Its main task is “to counteract Ukrainian propaganda on liberated territories”. 

“ZaRadio” uses 103.2 FM frequency. Before the occupation, it was used by the Ukrainian radio station “Radio of Ukrainian roads” (“Radio Friday”). There were no official statements about seizure of frequency from “Novy obrii” company (its owner is Denys Kozlitin), an official owner of the Ukrainian radio station. 

13 regional and 51 local TV companies as well as 16 regional and 45 local radio stations of Ukraine have licenses to work on temporarily occupied territories, in accordance with the data of the National TV and Radio Broadcasting Council of Ukraine. Almost all of them stopped their work. 

This material is created under the support of the Council of Europe. The views expressed in the material are the responsibility of its authors; they may not reflect the official policy of the Council of Europe.