Суд для судна

Станіслав Білий, Центр журналістських розслідувань

Перше арештоване за захід до закритого порту окупованого Криму судно "Kanton" вже два роки стоїть біля причалу Херсонського морпорту. Чекає на вирок суду у справі його капітана - турка Дюндара Озюнтюрка, яким вирішиться і доля самого сухогруза.  У порту Херсона вже підрахували, скільки могли б заробити, якби справа була розслідувана швидко, а судно конфісковане  - до 10 млн гривень на рік. 

Судно «Kanton» під прапором острівної держави Тувалу у червні 2014 року  заходило у закритий порт окупованого Росією Севастополя, а в березні 2015-го зайшло під завантаження до Херсонського морського торгового порту. Тут воно і було затримане прикордонниками, а Печерський райсуд Києва наклав на нього арешт та заборону використання. Досудове розслідування триває вже два роки і стільки ж судно стоїть у морському порту  Херсона.

Капітану судна – громадянину Турецької Республіки Дюндару Озюнтюрку, було повідомлено про підозру у скоєнні злочину, але він не був затриманий і безперешкодно покинув Україну. А вже у квітні 2015-го оголошений СБУ у розшук. За санкцією статті 332-1 УКУ ( порушення порядку в’їзду/виїзду  на/із тимчасово окуповану територію України) капітану загрожує арешт від 3 до 5 років, а судну - конфіскація.  Ухвала суду у цій справі з невідомих підстав засекречена. Але у реєстрі доступне інше цікаве рішення.

Виявляється, капітан судна «Kanton»  вже не вперше мав проблеми із законом в Україні. У лютому 2013 року Малиновський районний суд міста Одеси виніс постанову про притягнення капітана судна до адмінвідповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, і наклав  на нього  штраф у  розмірі 100 відсотків вартості незадекларованого товару,  а саме 7 990 гривень з конфіскацією та знищенням вилучених  товарів. Ними були  - 47 блоків цигарок «President», які митники виявили у каюті капітана т/х  «Kanton». Та то вже минувшина.

Проблема сьогоднішня в тому, що поки розслідування справи триває, гіпотетичні  10 мільйонів гривень заробітку Херсонського морпорту погойдуються на хвилях акваторії невикористаними можливостями.

«Арештоване судно знаходиться біля причалу, який ми могли б експлуатувати при необхідності. На плавзасобі такого розміру як це судно, порт міг би заробити близько 10 млн. гривень на рік - за зберігання на ньому вантажу, на перевалці, тобто, принести якусь користь. Але не існує юридичного механізму, яким чином ми могли б скористатися цим судном. Поки його доля не буде юридично вирішена, ми не можемо на нього претендувати», прокоментував Андрій Соколов, в.о. директора ДП Херсонський морський торгівельний порт.

«Kanton» - це перше судно, заарештоване за статтею 332-1 ККУ «Порушення порядку в'їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї», яка буда додана до Кримінального кодексу у 2014 році. У прокуратурі Криму повідомили, що досудове розслідування у цій справі може завершитись уже до кінця квітня або  у травні:

«Місцезнаходження капітана невідомо, його оголошено в розшук. Досудове розслідування, можливо,  до кінця квітня  або наступного місяця вже буде завершено», - повідомили в прес-службі прокуратури АР Крим.

 Затягнення досудового розслідування цієї прецедентної справи на два роки (плюс період судового слідства) призводить до втрати вигоди держпідприємства, а технічний стан самого судна, яке , ймовірно, після конфіскації буде передано порту, погіршується. 

«Там міг би сплачуватися причальний збір, збір за стоянку. За великим рахунком, судно яке пришвартовано до причалу, їсти не просить. Але що з ним буде далі – питання. Будь-який технічний засіб після довгого простою вимагає ряд заходів, щоб його експлуатувати. В якому стані перебуває судно - мені невідомо», повідомив А. Соколов.

Від редакції ЦЖР. Арешт судна «Kanton» за порушення порядку в"їзду до окупованого Криму та відкриття кримінального провадження із притягненням до відповідальності капітана-іноземця були першим випадком після внесення до Кримінального кодексу України статті 332-1 . Практика її застосування два роки поспіль показує, що правоохоронці так і не відпрацювали тактику розслідування таких справ, а органи державної влади - координацію дій.

Для прикладу: Кримінальний кодекс був доповнений статтею 332-1 15 квітня 2014 року - законодавці спрацювали оперативно і адекватно ситуації із окупацією Криму і Севастополя. Кабмін Арсенія Яценюка мав прийняти  Порядок в'їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, за порушення якого і передбачена кримінальна відповідальність ст.332-1. Так от цей Порядок Кабміном було затверджено більш ніж через рік (!) - 4 червня, а в силу вступив 10 червня 2015 року.  Це одна з підстав, через які справа по судну «Kanton» може бути закрита.

Друга підстава - місцезнаходження капітана Дюндара Озюнтюрка (якого не затримували і не арештовували разом із судном, а потім СБУ оголосила у розшук) невідоме. А застосувати заочне засудження неможливо у нашому випадку, бо, вносячи відповідні зміни до ККУ та КПК щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини, ВР про статтю 322-1 "забула". І не тільки про неї. , але про цю проблему - в окремому матеріалі найближчим часом.   

Добавить комментарий