«Золота» дамба — мішки з піском. 0:3

Станіслав Білий, «Вопрос национальной безопасности»

19 квітня 2016 року на 107 кілометрі Північно-Кримського каналу мало завершитись будівництво  капітальної дамби. Вона потрібна для перекриття подачі води до окупованого Криму та істотного збільшення площ зрошуваних земель на Херсонщині. Виділені урядом 50 млн гривень закінчились, термін будівництва збігл майже рік тому, а дамба і досі не здана в експлуатацію. Велику дніпровську воду на шляху до окупантів і цього року частково триматиме стара загата - мішки з піском, яку 2014-го спорудили за допомоги місцевих аграріїв.  

Фото: Центр журналістських розслідувань

19 жовтня 2015 року «Спеціалізоване монтажне управління №24» підписало договір на виконання робіт зі спорудження капітальної дамби на Північно-Кримському каналі (ПКК) за 53 млн гривень і 183 дні. Як виявилось, виконавцю не вистачило ні грошей, ні часу – вже після назначеного терміну в липні 2016 року начальник управління ПКК Олександр Романенко повідомив, що будівництво зупинилось через брак коштів. Конструкція була готова майже на 75% . Коштів на земельні роботи навколо об’єкта та дорожнє полотно для проїзду транспорту не надійшло. На той момент дамба виглядала як бетонна конструкція посеред поля.

 Будівництво дамби,  2016 рік. Фото: Центр журналістських розслідувань

15 млн гривень на добудову об’єкта Кабінет міністрів виділив лише у грудні 2016 року. Однак цих грошей  виявилось замало, каже Георгій Бузіян, директор ДП «Одеська об’єднана дирекція будівництва водогосподарських об’єктів», яке є замовником будівництва.

«Завершення повністю залежить від фінансування, тому що у нас зараз немає грошей по проекту. Тобто, проект у повному обсязі не виконано. Частина виконаної роботи - перші етапи, які дають можливість створити умови для підтримання рівня води в каналі, необхідного для зрошення земель у Херсонській області. Це завдання ми виконали», - повідомив Центру Георгій Бузіян. 

 Георгій Бузіян Фото: Центр журналістських розслідувань

Ми вирішили перевірити стан робіт на дамбі і побачити, як же виглядають 75 відсотків готовності об’єкту, на який уже пішло 50 мільйонів бюджетних коштів. За проектом, зверху дамби має пролягати асфальтована дорога, якої ще немає. Сама конструкція дамби виглядає майже готовою – присутня водопропускна споруда з двома затворами та бетонні конструкції навколо об’єкта.

Фото: Центр журналістських розслідувань

Запуск дніпровської води по Північно-Кримському каналу планується на 22 березня. Але чи зможе дана конструкція виконувати свої прямі функції? Начальник управління ПКК Олександр Романенко вважає, що частково - так.

«Перший етап будівництва дамби закінчений. Вона може забезпечити рівневий режим у каналі в Херсонській області. Але це тимчасово, бо потрібно буде нижню вагу теж зміцнювати, але в цьому році цього буде достатньо», - сказав Романенко.

Директор підприємства-замовника теж заспокоює: нездана в експлуатацію дамба  - споруда стійка. 

"Створено досить стійку споруду. І це висновок спеціальної комісії за участі фахівців, науковців. Дамба сьогодні в такому стані здатна виконувати завдання на підтриманнянеобхідного рівня. Але дійсно, споруду треба доводити до певних вимог у відповідності з регламентом", - каже Георгій Бузіян. 

Отже, на все виходить, що і цього року дорога "хвіртка" для води на шляху до окупованого Криму наповну не працюватиме. Нагадаємо, що після анексії Криму, в квітні 2014 року, Київ не відновив постачання дніпровської води Північно-Кримським каналом на півострів. А для забезпечення водою Херсонської області та недопущення її перетікання на територію Криму канал був перегороджений тимчасовою дамбою з мішків з піском. Послужить ця тимчасова дамба ще й цього року, хоча основну функцію зі стримування води буде виконувати вже капітальна споруда.  Дамбу із мішків поки що не розбиратимуть. 

Фото: Центр журналістських розслідувань

«Ми вважаємо, що її присутність створює більше можливостей стримувати воду на певній ділянці каналу. Тому вони (управління каналу - ред.)самостійно прийматимуть рішення. Якщо вона їм не заважає, вона буде присутня. Якщо вважатимуть, що цей підпір не потрібен - значить вони її приберуть», - повідомив Георгій Бузіян.

Скільки ще треба коштів на завершення будівництва дамби, Гергій Бузіян сказати нам не зміг. Пояснює, що перерахунок суми, з урахуванням інфляції та нових цін на будматеріали, ще продовжується. І це виглядає щонайменше дивно: адже сума тендеру вже вичерпана, термін робіт за договором порушено майже на рік, а про дату здачі об’єкта в експлуатацію і мови ще немає. Цьогоріч вона працюватиме за принципом «либонь пронесе».

Добавить комментарий

Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine