Законопроект про додаткову перевірку жителів Криму і Донбасу при отриманні біометричних паспортів обмежує їх права – правозахисники

Фото: УНИАН

Зареєстрований у Верховній Раді законопроект про додаткову перевірку жителів окупованих Криму і Донбасу при отриманні закордонних паспортів, містить норми, що обмежують їх права та необґрунтовано збільшує до півроку процедуру перевірки.

До такого висновку дійшли правозахисники Ініціативи «Восток-SOS» після аналізу проекту закону №6630 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ідентифікації особи для оформлення, видачі, обміну, визнання недійсними та знищення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», повідомляє Центр журналістських розслідувань.

Законопроект був зареєстрований 22 червня. Саме в цей день була оприлюднена заява секретаря РНБО Олександра Турчинова щодо необхідності проведення ретельних перевірок всіх бажаючих отримати біометричний паспорт з числа осіб, які прибувають з окупованих територій.

Як йдеться у пояснювальній записці до проекту, необхідність його ухвалення викликана тим, що у зв’язку з військовою агресією РФ на непідконтрольній Україні території залишилася інформація та матеріали щодо осіб та документування їх відповідними документами, розпорядником якої є Державна міграційна служба (ДМС). Ця інформація використовувалася ДМС для ідентифікації осіб при оформленні документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус

Законопроект №6630 передбачає внесення змін до низки законів: «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України», «Про банки і банківську діяльність», «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», «Про Державний реєстр виборців», «Про інформацію».

Так, проект передбачає збільшення з 2 до 6 місяців граничного терміну для проведення процедури встановлення особи. Крім того, документом пропонується встановити додаткові вимоги щодо надання документів тими особами, стосовно яких відсутня інформація в наявних базах даних та картотеках заяв (або доступ до яких відсутній) територіальних органів та територіальних підрозділів розпорядника Реєстру або яку не можливо ідентифікувати. При цьому перелік документів, які зможуть вимагати працівники ДМС, не є вичерпним, що відкриває можливість для зловживань.

Крім того законопроект передбачає отримання персональних даних про осіб у ході проведення процедури ідентифікації, верифікації, встановлення особи із різних джерел, перелік яких не є вичерпним, не потребує додаткової згоди на отримання та обробку її персональних даних для цілей ідентифікації особи. Зокрема ДМС зможе отримувати будь-яку інформацію про особу, включно з чутливими персональними даними, з різноманітних реєстрів та баз даних що перебувають у власності держави або підприємствах, установах (банківських установах) та організаціях, у тому числі з отриманням фотозображення обличчя особи.

Також у проекті зазначається, що неможливість ідентифікувати особу, яка звернулася за отриманням паспорту громадянина України, в тому числі, для виїзду за кордон, — стане підставою для невнесення інформації про особу до Єдиного демографічного реєстру.

Крім того, законопроект передбачає додаткову підставу для розкриття банківської таємниці з метою ідентифікації особи, верифікації та встановлення особи.

Як зазначають правозахисники, законопроект №6630 є таким, що в більшій своїй частині дублює вже існуючи та діючи норми Закону (у частині проведення ідентифікації осіб за допомогою даних з різних реєстрів та інформаційних баз).

«Проте запропоноване розширення підстав для розкриття банківської таємниці є непропорційним обмеженням права на приватність та не є належним шляхом для підтвердження особи заявника. Відсутність інформації про процедуру верифікації, ідентифікації, встановлення особи, а також про вичерпний перелік документів, якій є достатнім для внесення інформації про особу до Єдиного державного демографічного реєстру створює умови для корупції. Крім того, непропорційним та необгрунтованим є збільшення строку на проведення процедури встановлення особи (з двох до шести місяців), що суттєво може обмежити реалізацію закріпленого у Конституції України права на свободу пересування», — заявляють у Ініціативі «Восток-SOS».

Як повідомлялося, 22 червня секретар РНБО Олександр Турчинов заявив, що у Верховну Раду буде внесений розроблений членами парламентської коаліції законопроект, який передбачає проведення ретельної перевірки всіх бажаючих отримати біометричний паспорт, що прибувають з окупованих територій Криму і Донбасу.