В Асоціації Міжнародних Експедиторів України розкритикували проєкт концесії порту Чорноморськ

Влада
ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ». Фото: seaport.com.ua

Президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Віктор Берестенко розкритикував анонсовану Мінрозвитку концесію контейнерного терміналу в порту Чорноморськ, заявивши про відсутність прозорості та сумніви щодо озвучених показників. Він поставив під сумнів озвучені чиновниками цифри проєкту – «$1,1 млрд до бюджету. 1000 робочих місць. 500 000 контейнерів» та назвав підхід влади «концесією в стилі «не питайте зайвого», яка виглядає як частина «чергової перемоги на сторінках соцмереж».

Про це Берестенко написав на своїй сторінці у Facebook.

«Цифри звучать вражаюче, але поки що це більше схоже на маркетингову кампанію, аніж на прозорий інвестиційний проєкт. Озвучені показники — лише зі слів чиновників. Рівень довіри до таких джерел у бізнесу, м’яко кажучи, не найвищий. Жодного відкритого проєкту, фінмоделі чи прогнозу. Замість прозорості — просто красива інформаційна кампанія», — зазначив голова АМЕУ.

Він також застеріг від повторення старих обіцянок «новими словами»: «Найбільші світові міжнародні компанії MSC, CMA CGM, DP World — вже інвестували під схожі обіцянки. Чи не виглядає це як чергова спроба «видати наречену» — цього разу вже точно назавжди?»

Окремо Берестенко окреслив вади державної стратегії щодо портових активів: «Чи справді стратегія — просто «віддати»? Складається враження, що держава не в змозі ефективно управляти активами, і замість розвитку — ухвалює рішення «позбутись» поки ще є що. Можливо, це продиктовано фактичними цифрами діяльності, але їх теж ніхто не показує».

Критику викликала й сама процедура відбору інвестора: «Що за процедура обрання переможця шляхом «конкурентного діалогу»? Звучить як: зустрінемось, поговоримо, а виграє той, хто сподобається найбільше. Де критерії? Як оцінюються заявки? Де етапність? Де відкритість? Чи не стане це ще одним кейсом «найкращої пропозиції, яка вже обрана» та гучними розслідуваннями антикорупційних органів?».

Крім того, голова АМЕУ оцінив реалістичність заявленого зростання контейнерообігу та обіцянок щодо зайнятості: «У 2024 році українські порти опрацювали лише 129 тис TEU (умовна одиниця вимірювання місткості вантажних транспортних засобів – ред.). Пропускна здатність — понад 3,5 млн TEU, а експлуатаційне завантаження — менше 4%. Звідки взяли +500 тисяч? … Нам кажуть — 1000 робочих місць. А скільки людей працюють на інших терміналах? Це чергова «красива цифра»? Чи справжній розрахунок?».

Він додав: «Контейнер — це лише тара. Його вартість залежить не від кількості металу, а від того, що всередині. А всередині — вантаж, який створюється економікою, а не PR-постами».

Аналізуючи загальну логіку процесу, очільник АМЕУ констатував: «Чи виглядає це прозоро, логічно і по-державницьки? Для мене — однозначно ні. АЛЕ, я щиро хочу помилятись!!! І побачити: справжню міжнародну компанію (а не якийсь офшор) реальні інвестиції тисячі створених робочих місць розвиток інфраструктури — не у слайдах, а в реальності здорову конкуренцію та зменшення вартості логістики для української економіки».

Він також вказав на відсутність зрозумілих міжнародних учасників у публічній комунікації щодо проєкту. «Скрін із FB Премʼєр-міністерки про концесію за 3 вересня 2025 року. Хто з ким і що підписав — не володію інформацією, але не бачу міжнародних зацікавлених сторін», — резюмував Берестенко.

Нагадаємо:

  • На початку вересня 2025 року ппремʼєрка Юлія Свириденко повідомила, що Україна оголосила конкурс публічно-приватного партнерства (ППП) щодо Першого та Контейнерного терміналів морського порту Чорноморськ Одеської області. Він став першим проєктом такого формату в портовій сфері після початку повномасштабного вторгнення Росії. Вже понад 40 провідних міжнародних портових операторів та інвесторів заявили про готовність долучитися. Концесійний конкурс щодо терміналів у цьому порту був анонсований в опублікованому в серпні проєкті Програми дій уряду.