РОЗДІЛ «Концепція відповідальності»
Обговорення також ведеться російською http://bit.ly/2z9N1lD
Одним із завдань перехідного періоду, який розпочинається з моменту звільнення окупованих територій, є притягнення до відповідальності українських громадян, які вчинили в період збройної агресії РФ й подальшої окупації кримінальні злочини, а також активно насаджували ненависть по відношенню до нашої країни.
Це вимагає внесення низки змін до чинного Кримінального кодексу України (КК), оскільки він не передбачав можливість гібридної збройної агресії та окупації частини нашої території й, відповідно, можливість здійснення громадянами специфічних злочинів, пов’язаних з цими подіями.
Також важливо завчасно не тільки сформулювати концепцію відповідальності та підготувати необхідні законопроекти, а й фактично провести необхідні зміни в законодавстві, щоб уникнути спекуляцій на тему можливих репресій, як з боку окупантів, так і на міжнародному рівні.
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:
1. ПОДІЇ ЯКОГО ПЕРІОДУ ОХОПЛЮЄ КОНЦЕПЦІЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ?
Концепція відповідальності охоплює діяння, вчинені у період з 20 лютого 2014 року й до офіційної дати припинення окупації наших територій.
У той же час, лише частина запропонованих змін в законодавство носитиме тимчасовий характер, пов’язаний з періодом реінтеграції (перехідним періодом).
2. ХТО ВІДПОВІДНО ДО ЗАПРОПОНОВАНОЇ КОНЦЕПЦІЄЮ ПІДЛЯГАЄ ПРИТЯГНЕННЮ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ?
Концепція охоплює наступні категорії громадян:
– осіб, які вчинили кримінальні злочини, на яких не поширюється процедура прощення;
– осіб, які вчинили кримінальні злочини, в т.ч. колаборанти, на яких поширюється процедура прощення;
– осіб, які підлягають люстрації.
3. НА КОГО НЕ ПОШИРЮЄТЬСЯ ПРОЦЕДУРА ПРОЩЕННЯ?
Процедура прощення не поширюється на громадян України, які вчинили в зазначений період ТЯЖКІ та ОСОБЛИВО ТЯЖКІ злочини, пов’язані зі збройною агресією РФ проти України та окупацією частини території нашої країни. Перелік відповідних статей КК, а також запропонованих змін законодавства буде запропонований для громадського обговорення в найближчих публікаціях.
4. ХТО МОЖЕ РОЗРАХОВУВАТИ НА ПРОЩЕННЯ?
Процедура прощення поширюється на громадян України, які вчинили в зазначений період злочини НЕВЕЛИКОЇ та СЕРЕДНЬОЇ ТЖКОСТІ, пов’язані зі збройною агресією РФ проти України та окупацією частини території нашої країни. Перелік відповідних статей КК, а також запропонованих змін законодавства буде запропонований для громадського обговорення в найближчих публікаціях.
5. ЯКІ ЗМІНИ ПЕРЕДБАЧАЄТЬСЯ ВНОСИТИ ДО КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ?
Передбачається внести низку змін до КК з урахуванням особливостей періоду (див. п. 1), відповідальності за колабораціонізм й процедури прощення.
6. ЩО ТАКЕ КОЛАБОРАЦІОНІЗМ?
Колабораціонізм – свідоме, добровільне й умисне співробітництво державою-окупантом, у її інтересах та на шкоду своїй державі.
Прикладами такого співробітництва є робота в складі «виборчих комісій» під час проведення незаконних референдумів й виборів в період збройної агресії проти нашої країни, або участь у незаконних виборах в якості кандидата на виборну посаду або до складу виборного органу.
7. У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ ПРОЦЕДУРА ПРОЩЕННЯ ТА ЩО ВОНА ПЕРЕДБАЧАЄ?
Процедура прощення носить індивідуальний й добровільний характер.
Процедура прощення передбачає заміну покарання, передбаченого відповідною статтею КК, на тимчасове обмеження прав громадянина.
Кожна особа, яка вчинила злочин, що підпадає під процедуру прощення (див. п. 4), має право звернутися до суду за місцем проживання із заявою про скоєний нею злочин та з проханням про прощення.
В результаті розгляду зазначених документів, на підставі чітко сформульованих критеріїв, судом від імені держави Україна приймається відповідне рішення про прощення.
8. У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ ОБМЕЖЕННЯ ПРАВ ГРОМАДЯНИНА, ЯКИЙ ПРОЙШОВ ПРОЦЕДУРУ ПРОЩЕННЯ?
Громадянин, який вчинив кримінальне діяння та отримав від імені держави Україна прощення, втрачає терміном на 10 років:
– право на державну та військову службу, роботу в правоохоронних органах, органах місцевого самоврядування та судової системи, а також на викладацьку діяльність;
– право обирати й бути обраним на загальнодержавних та місцевих виборах, а також брати участь у їх організації та проведенні.
9. ЯКИЙ ТЕРМІН ВІДВОДИТЬСЯ НА ПРОХОДЖЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ПРОЩЕННЯ?
Громадянин, який претендує на прощення, має право звернутися до суду протягом 6 місяців з офіційної дати припинення окупації.
10. ЯКІ НАСЛІДКИ НЕЗВЕРНЕННЯ У ВСТАНОВЛЕНИЙ ТЕРМІН З ЗАЯВОЮ ПРО ВЧИНЕННЯ ЗЛОЧИНУ ТА ПРОХАННЯМ ПРО ПРОЩЕННЯ?
Особа, яка вчинила злочин та не звернулася своєчасно до суду із заявою про такий злочин і проханням про прощення, втрачає право на прощення та притягується до кримінальної відповідальності у загальному порядку.
11. ЧИ ПЕРЕДБАЧЕНА ПРОЦЕДУРА ПРОЩЕННЯ ДЛЯ ГРОМАДЯН, ЯКІ ВЧИНИЛИ ЗЛОЧИНИ, ПЕРЕДБАЧЕНІ П. 4 ТА ПЕРЕЇХАЛИ У ПЕРІОД ОКУПАЦІЇ НА ВІЛЬНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ Й ЗАЯВИЛИ ПРО ВЧИНЕНІ НИМИ ЗЛОЧИНИ?
На даний момент застосування подібної процедури в рамках чинного законодавства практикується СБУ. При підготовці закону про прощення планується передбачити таку можливість з урахуванням деяких особливостей процедури, які будуть запропоновані в найближчих публікаціях.
12. ЧИ ПОШИРЮЄТЬСЯ ПРОЩЕННЯ НА ІНШІ ЗЛОЧИНИ, ВЧИНЕНІ ОСОБОЮ, ЯКА ОТРИМАЛА ПРОЩЕННЯ?
Прощення поширюється виключно на злочини, щодо яких передбачена процедура прощення (див. п. 4).
13. ЯКІ ОСОБИ ПІДЛЯГАЮТЬ ЛЮСТРАЦІЇ?
Люстрації підлягають вчителі середніх шкіл, викладачі середніх спеціальних та вищих навчальних закладів, які працювали в період окупації у навчальних закладах на окупованих територіях, використовували навчальний процес для пропаганди ненависті до України, розпалювання міжнаціональної ворожнечі й поширення перекрученої інформації про події, пов’язані зі збройною агресією РФ проти Україна та окупацією частини території нашої країни.
14. У ЯКІ СТРОКИ ПРОВОДИТЬСЯ ЛЮСТРАЦІЯ?
Люстрація проводиться протягом 6 місяців з офіційної дати припинення окупації.
15. ХТО ПРОВОДИТИМЕ ЛЮСТРАЦІЮ?
Люстрацію проводять люстраційні комісії, спеціально створені Міністерством освіти та науки України.
16. У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ ПРОЦЕДУРА ЛЮСТРАЦІЇ І ЯКЕ РІШЕННЯ УХВАЛЮЄТЬСЯ ЗА ЇЇ ПІДСУМКАМИ?
Процедура люстрації носить індивідуальний характер й полягає в розгляді доказів використання конкретною особою навчального процесу для пропаганди ненависті до України, розпалювання міжнаціональної ворожнечі й поширення перекрученої інформації про події, пов’язані зі збройною агресією РФ проти України та окупацією частини території нашої країни. У разі підтвердження таких фактів приймається рішення про люстрацію конкретної особи, що передбачає заборону займатися викладацькою діяльністю строком на 5 років.
ПРИМІТКА:
1. Пропонована концепція не стосується питань відповідальності за загальнокримінальні злочини, вчинені громадянами України на окупованих територіях, оскільки вони врегульовані чинним законодавством.
2. У найближчих публікаціях буде детально описана градація відповідальності щодо військовослужбовців, співробітників МВС та СБУ, прокурорів, суддів, депутатів, державних службовців, працівників органів місцевого самоврядування, а також колаборантів.