Німецьке судно доставило з Норвегії ільменіт для заводу Фірташа в Криму – розслідування

Німецький суховантаж HHL MISSISSIPPI (IMO: 9435765) під прапором Ліберії в обхід санкцій доставив з Норвегії 10 тис. тон ільменіту для заводу українського олігарха Дмитра Фірташа «Кримський титан» в окупованому Криму.

Судно HHL MISSISSIPPI Фото: MarineTraffic.com

Це встановило розслідування Моніторингової групи фонду «Майдан закордонних справ» і видання BlackSeaNews, пише його головній редактор Андрій Клименко, передає Центр журналістських розслідувань.

Він зазначив, що морські перевезення ільменіту до Керчі в порт Камиш-Бурун в обхід українських і міжнародних санкцій стосовно окупованого Росією Криму фіксуються Моніторинговою групою щомісяця. Ільменітова руда використовується заводом «Кримський титан», який належить Дмитру Фірташу.

В більшості випадків ільменіт доставлявся на рейдову стоянку №451 в Керченській протоці , що належить російському порту Кавказ. Потім його перевантажували в морі на борт російських суден та розвантажували в порту Камиш-Бурун.

«23 листопада 2017 року на рейдову стоянку російського порту Кавказ в Керченській протоці (той самий рейдовий причал 451) прибув з румунської Констанци німецький суховантаж HHL MISSISSIPPI (IMO: 9435765) під прапором Ліберії. Він знаходився там до 5 грудня 2017 р. Як мінімум, тричі за цей час до нього підходив старий російський суховантаж NEFTERUDOVOZ-2 (IMO: 8986884), до трюмів якого бортовими кранами HHL MISSISSIPPI перевантажували доставлений ільменіт. Після цього російське судно доставляло ільменіт до Керченського порту Камиш-Бурун», – пише Клименко.

Рейдова стоянка №451 в Керченскій протоці Фото: blackseanews.net

За його словами, використання для перевезення ільменітової руди до Криму суховантажу HHL MISSISSIPPI виглядає дивно, оскільки це судно призначене зовсім для інших цілей. Воно входить до флоту відомої у всьому світі німецької компанії HANSA HEAVY LIFT GMBH, яка спеціалізується на перевезенні негабаритних важких вантажів.

Розслідування показало, що 2 листопада 2017 року HHL MISSISSIPPI вийшов з порту Бремен і 3 листопада прибув до невеликого норвезького порту Jøssingfjord, де розташований один з найбільших в Норвегії і Західній Європі титанових рудників Tellnes. Він управляється компанією Titania, а фьорд використовується в якості порту цієї компанії.

«Саме там HHL MISSISSIPPI з 3 по 6 листопада 2017 року прийняв вантаж біля 10 000 тонн ільменітової руди для окупованого Криму. Таким чином поважні компанії з Німеччини та Норвегії були залучені в заборонену схему експортних поставок до окупованого Криму», – вказав Клименко.

Він додав, що схема поставок ільменіту до окупованого Криму з Норвегії фіксується вперше. До цього були зафіксовані схеми постачання ільменіту в обхід санкцій з українського порту Південний, з Бразилії та найбільша – з турецкого порту Самсун. Але після того, як ці схеми були висвітлені в різних журналістських розслідуваннях, це привернуло увагу до них відповідних державних органів цих країн, і схеми перестали існувати.

Як повідомлялося, в липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Крім того, в Кримінальний кодекс України внесена стаття 332-1 про порушення правил в’їзду на тимчасово окуповану територію України. Згідно з цим законодавчим актом, члени екіпажу судна, що прибувають на його борту в Крим, потрапляють під адміністративну та кримінальну відповідальність перед Україною за незаконний груповий перетин кордону та порушення порядку в’їзду на окуповану територію.

Прокуратура АРК відкрила кримінальні провадження і розслідує понад 600 фактів незаконних заходів суден в закриті Україною порти окупованого Криму.

За даними Моніторингової групи Фонду «Майдан Закордонних Справ» та порталу BlackSeaNews, з початку окупації Криму станом на 1 листопада 2017 року в закритих Україною кримських портах зафіксовано 323 судна-порушника режиму окупованої території та міжнародних санкцій.

Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine