У Раді нардепи від БПП зареєстрували законопроекти, що легалізують корупційні доходи – ЦПК

Новини

У Верховній Раді зареєстрували законопроекти, що пропонують легалізувати корупційно отримані доходи, а також звільнити чиновників від відповідальності за брехливу інформацію в декларації.

Як повідомляє громадська організація «Центр протидії корупції» (ЦПК), законопроекти подали народні депутати від Блоку Петра Порошенко Андрій Шинькович і Геннадій Чекіта, передає Центр журналістських розслідувань.

Головна ідея документів – ввести так зване добровільне «нульове» декларування, що дозволить подати таємну декларацію про нелегально отримані доходи або майно і звільнитися від відповідальності. Це пропонується в законопроекті №8257, в другому №8258 – відповідні зміни до Податкового кодексу з визначенням ставок податку.

«Прикриваючись метою повернення в Україну виведених активів, депутати насправді хочуть легалізувати у тому числі корупційні статки та убезпечити себе від кримінальної відповідальності. Хоча в одній частині проекту вказано, що він не поширюється на корупційні активи, але насправді детальний аналіз тексту свідчить про те, що цим перш за все скористаються всі ТОП-посадовці, які роками розграбовували країну і тепер зможуть подати таємну декларацію та уникнути відповідальності», – пояснила адвокат, член правління ЦПК Олена Щербань.

У разі ухвалення цих законопроектів НАБУ доведеться закрити всі кримінальні провадження щодо незаконного збагачення ТОП-чиновників, які вони зараз ведуть.

Згідно з законопроектами, усі бажаючі зможуть подати таку добровільну декларацію протягом року і після цього впродовж 30 днів сплатити податок — 2,5% від вартості об’єкту.

Особлива процедура визначена для декларування грошей. Декларанти зможуть перераховувати кошти на рахунки в українських банках і сплачувати за них 2,5% податку або ж переказати гроші з іноземних банків на спецрахунки в Україні та нічого не сплачувати. Крім того таким декларантам пропонується також повертати повну вартість вкладень Фондом гарантування вкладів, тоді як зараз відшкодування вкладів громадянам здійснюється в граничному розмірі, встановленому на день виведення банку з ринку.

Таким декларантам хочуть гарантувати, що все задеклароване буде визнаватися як набуте без порушення законодавства, за умови сплати податку. Окремо передбачається звільнити декларантів від обов’язку щодо надання інформації про джерела походження майна та грошей, вказаних у добровільній декларації.

Держоргани ж повинні будуть зберігати таємницю щодо інформації, вказаної в декларації. Зазначені у цій таємній декларації дані, як і вона сама, не зможуть бути доказом чи джерелом для встановлення обставин вчинення будь-якого адміністративного чи кримінального правопорушення.

Законопроект пропонує заборонити вчиняти будь-які слідчі дії чи починати провадження у справах, що стосуються задекларованого таким чином майна (крім допитів у якості свідка). А також заборонити проводити перевірки чи притягувати до фінансової відповідальності за порушення законодавства.

Також законопроект передбачає видачу державного сертифікату конфіденційності, в якому зазначається, що суб’єкту декларування надаються всі згадані гарантії.

Відповідно до діючого наразі законодавства, усе майно, набуте чиновником після квітня 2015 і не підтверджене офіційним доходом, має бути предметом незаконного збагачення, що тягне кримінальну відповідальність на строк до 5 років з конфіскацією.

Новий законопроект це унеможливить, адже пропонується виключати з-під добровільного декларування ті об’єкти, за якими буде судове рішення про набуття, створення чи отримання внаслідок корупційного правопорушення. Тобто треба доказ того, що майно придбано з відкату чи хабара або саме ці кошти розкрадені шляхом зловживання службовим становищем. Якщо немає зафіксованого факту передачі хабара, за який було придбано, скажімо, розкішний маєток під Києвом, то ця нерухомість вважатиметься законною.

Те ж саме стосується «брехні в декларації», що є злочином. Усі чиновники зможуть подати ще одну добровільну таємну декларацію, яку не можна буде використати у якості доказу, проте можна буде успішно використати, аби не пояснювати ні НАЗК, ні НАБУ джерела своїх статків.