Укравтодор хоче збудувати 30 км дороги за рекордну в Україні ціну півмільярда доларів – Наші гроші

Укравтодор хоче збудувати 30 км дороги у Дніпропетровській області за майже півмільярда доларів і у найбільшому в своїй історії тендері «зашив» унікальну ціну дороги - 10 млн доларів за кілометр. При цьому умови тендеру були виписані так, що їм відповідають лише дві компанії.

Фото: ukravtodor.gov.ua

Про це пише видання «Наші гроші».

«18 червня Укравтодор оголосив найбільший тендер в своїй історії – 12,58 мільярдів гривень на будівництво 30-кілометрової ділянки автомагістралі Н-31 Дніпро-Решетилівка. Щоби чужі сюди навіть не потикались – створили нову дискримінаційну заточку: дохід фірми-учасниці у 2019 році мав бути не менше третини тендеру, тобто 3,77 млрд грн. А такі цифри серед українських шляховиків є лише в «Автомагістралі-Південь» і «Онуру»», – йдеться у публікації.

У виданні нагадали, що президент Володимир Зеленський недавно у відеозверненні до далекобійників сказав, що вартість кілометру дороги в Україні становить близько $1 млн. «Однак якщо поділити очікувану вартість тендеру на довжину нової дороги, то матимемо 420 млн грн за кілометр, або $16 млн. І це не тільки тому, що дорога ширша і будівництво затратніше, ніж уявляє собі Зеленський», – пишуть журналісти.

В Укравтодорі пояснюють, що в ціну дороги входить не тільки сама дорога, а велика кількість штучних споруд та викуп землі.

Зокрема у вартість підряду будівництва дороги довжиною 29 500 метрів також входить вартість будівництва таких штучних споруд: одна естакада через річку Оріль довжиною 590 метрів; шість шляхопроводів по 357 метрів; два скотопрогони по 102 метри; одинадцять шляхопроводів для с/г техніки по 517 метрів; 28 водопропускних споруд; 4 транспортні розв’язки в різних рівнях.

Журналісти порівняли вартість будівництва майбутньої дороги з одним з найдорожчих об’єктів в системі Укравтодору за останні роки, і найбільш схожі – об’єкти тієї ж траси Н-31 на ділянці у сусідній Полтавській області.

З цих розрахунків виходить, що з загальної вартості тендеру 12,6 млрд грн на вищевказані штучні споруди припадає 4,7 млрд грн.

«Решта 7,9 млрд грн припадає власне на будівництво дороги. Тобто один кілометр дороги коштуватиме 270 млн грн, або $10 млн. Це неймовірні гроші для дорожнього ринку України», – пише видання.

Згідно з документацією, в ціну тендеру також включені витрати на проведення авторського нагляду за об’єктом, науково-технічний супровід будівництва, послуги інженера-консультанта та інше. За оцінкою експертів «Наших грошей», це може коштувати до 5% від кошторису – 0,6 млрд грн. Якщо відняти їх від загальної суми, то виходить 250 млн грн за кілометр дороги і ці видатки не пояснюють загальної ціни.

В Укравтодорі також пояснюють високу ціну дороги тим, що у ціну підряду входить викуп земель приватної власності по яким буде проходити автомагістраль, а також те, що переможець має забезпечити відшкодування збитків землекористувачам.

«У тендерній документації немає чіткої інформації про те, скільки коштів з 12 мільярдів на це передбачено, скільки землі має бути викуплено, яким чином вона буде оцінюватись та інше. Більше того, невідомо також, яким чином учасник тендеру ще до своєї перемоги на торгах має вирахувати, скільки грошей потрібно на викуп землі і на компенсацію збитків землекористувачам та судові процеси у разі незгоди землевласників», – вказують журналісти.

Таким чином, йдеться у публікації, Укравтодор при президентові Зеленському втричі перевершив Укравтодор президента Петра Порошенка. Бо вирішив закопати понад 12 млрд гривень у 30-кілометрову ділянку Н-31 у Дніпропетровській області. Тоді як попередники виділили аналогічні 12 млрд гривень на будівництво 80 кілометрів цієї ж траси з великою кількістю аналогічних штучних споруд і мостів у сусідній Полтавській області.

Нагадаємо:

  • У 2020 році на «велике будівництво» і ремонт доріг Кабмін витратить рекордні 150 млрд гривень. Це 5,5 млрд доларів – тобто більше, ніж Україна запозичила у МВФ та інших кредиторів за рік. Про те чи зможе Укратрансбезпека виявляти і карати тих, хто розбиває українські дорогі дороги, ганяючи перевантажені фури і самоскиди, читайте в матеріалі Центру журналістських розслідувань Руйнівники доріг: чому Укртрансбезпека не може зловити всіх «засранців».
Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine