Прокуратура АРК повідомляє, що слідством встановлено близько 40 російських авіакомпаній, які обслуговують пасажирські рейси з РФ на окупований півострів. Після окупації Криму Росією у 2014 році Україна оголосила свої аеропорти та повітряний простір над півостровом закритими. Відтоді в Міжнародний аеропорт «Сімферополь» імені Амет-Хана Султана, як в аеропорт «Бельбек» поблизу Севастополя літають борти виключно російських авіакомпаній.
Порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію Криму і виїзду з неї є кримінальним злочином, режим закритих аеропортів передбачений і західними санкціями.
Бюро судової інформації (спецпроект Центру журналістських розслідувань) завдяки документам, опублікованим в Єдиному державному реєстрі судових рішень, з’ясувало про які саме авіакомпанії і літаки йдеться та інші подробиці розслідування кримінального провадження.
Кримський главк СБУ під процесуальним керівництвом прокуратури АРК розслідує кримінальне провадження щодо порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України (ст. 332–1 ККУ), порушення правил міжнародних польотів (ст. 334 ККУ) та вчинення державної зради (ст. 111 ККУ). За клопотаннями правоохоронних органів Херсонським міським судом наразі накладено заочні арешти на 65 повітряних суден, які здійснювали польоти на окупований півострів після того, як Україна закрила повітряний простір над Кримом.
За даними прокуратури, близько 40 російських авіакомпаній з РФ здійснюють регулярні пасажирські авіаперевезення до окупованого півострова, порушуючи міжнародні правила польотів та законодавство України. Ухвалою Херсонського міського суду від 23 червня 2020 року були арештовані 40 пасажирських літаків, які обслуговують рейси російської авіакомпанії «Сибирь» (працює під брендом S7 Airlines), зареєстрованої у місті Обь Новосибірської області РФ. Це літаки Airbus моделей А319, А320 та А321.
За матеріалами кримінального провадження, щонайменше 37 російських авіакомпаній здійснюють регулярні авіаперевезення до окупованого Росією Криму. Серед цих компаній: АО «Авиакомпания «Россия», ООО «Глобус», ОАО АК «Уральские авиалинии», ПАО «Аэрофлот – российские авиалинии», АО «Ред Вингс», АО «Авиационная компания «Руслайн», ООО «Джет Экспресс», ООО «Северный ветер», АО «Авиакомпания Якутия», ООО «Газпром-авиа».
Прокуратура АРК та главк СБУ не обмежуються арештом суден-порушників, а притягують до відповідальності тих, хто ними управляють, порушуючи кордон з Україною. Тобто, пілотів цих літаків.
У рамках кримінального провадження оголошено про підозру пілоту авіакомпанії Red Wings (АО «Ред Вингс»), який має російське громадянство та посвідку на тимчасове проживання в Україні. Слідство вважає, що пілот у період з 4 січня по 15 жовтня 2019 року здійснив щонайменше 62 перельоти з території Російської Федерації до тимчасово окупованого Криму.
У лютому 2020 року Херсонський міський суд дозволив затримання підозрюваного з метою приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою. 14 серпня дозвіл був продовжений до 14 лютого 2021 року.
Згідно відомостей Держприкордонслужби України, чоловік 12 грудня 2019 року покинув територію України через пункт пропуску «Конотоп».
У липні 2020 року прокуратура АРК спільно з управлінням СБУ Криму повідомили про підозру ще одному російському пілоту у порушенні правил міжнародних польотів (ч.1 ст. 334 КК України) та незаконному переправленні осіб через державний кордон України (ч. 2 ст. 332 КК України). Він був оголошений в розшук.
У судовому реєстрі БСІ знайшло ухвали у справі продажу квитків працівницею української компанії ПрАТ «Кий Авіа», яка продала шість квитків у напрямках Москва-Сімферополь і Сімферополь-Москва. Провадження кваліфіковано за статтею 332 ККУ (незаконне переправлення осіб через державний кордон України). Прокуратура вже двічі скерувала обвинувальний акт у цій справі до суду, але суддя повернув документ, аргументуючи тим, що прокурор не зазначив мотив та мету вчинення жінкою злочину, тобто суб’єктивної сторони кримінального правопорушення.
Нагадаємо:
- Після анексії Криму Росією в березні 2014 року Державіаслужба України прийняла рішення про заборону всіх польотів над кримським півостровом. На початку квітня 2014 року Міжнародна організація цивільної авіації (ICAO) офіційно підтвердила контроль українських авіавластей над кримським авіаційним простором.
- У квітні 2014 року Європейська організація з безпеки аеронавігації (Євроконтроль), слідуючи конвенції ICAO про міжнародну цивільну авіацію, заборонила польоти до Криму, якщо вони не були узгоджені з українською стороною.
- 25 листопада 2015 року Кабінет міністрів України оголосив про заборону перельотів літаків російських авіакомпаній над небом України. З 26 листопада 2015 року Державіаслужба України заборонила транзитне використання свого повітряного простору для всіх авіакомпаній РФ.