Рада повернула скасовані КСУ повноваження НАЗК з перевірки декларацій, однак у Агентства є суттєві зауваження

Новини
Фото: УНІАН

Верховна Рада 15 грудня повернула Національному агентству з питань запобігання корупції (НАЗК) повноваження з перевірки декларацій, які були заблоковані Конституційним судом. Однак у НАЗК є три суттєві зауваження до ухвалених парламентом законів.

За ухвалення відповідних законопроєктів № 4470 та 4471 проголосувала конституційна більшість народних депутатів – 300 та 321 відповідно, повідомляє пресслужба НАЗК.

Як вказується, прийняття цих документів було необхідним у зв’язку з ухваленням Конституційним Судом України Рішення №13-р/2020, яке позбавило Агентство більшості повноважень.

«Прийняті законопроєкти справді дозволять НАЗК відновити свою роботу. Чиновники, які вказали неправдиві відомості в деклараціях за попередні роки, через Рішення КСУ не зможуть бути піддані кримінальній відповідальності», – зазначив голова НАЗК Олександр Новіков.

Загалом законопроєкт відновлює практично всі повноваження НАЗК, які Агентство мало до прийняття рішення КСУ.

Однак, проаналізувавши документ НАЗК сформувало три суттєві зауваження, пропозиції щодо усунення яких Агентство внесе вже найближчим часом:

1. Закон зобов’язує НАЗК інформувати Вищу раду правосуддя або КСУ про початок моніторингу способу життя будь-якого судді.

Наслідки: Заходи із моніторингу способу життя суддів не будуть ефективними. Так, особа, щодо якої здійснюватиметься моніторинг, зможе спеціально не поширювати або видалити з відкритих джерел інформацію про коштовні речі (наприклад, автомобілі), які має в користуванні, або спробує «легалізувати» статки, повідомивши НАЗК про самостійно виявлені помилки в декларації.

2. Складати протоколи щодо суддів мають право лише Голова НАЗК та його заступники.

Наслідки: Така практика може створити небезпечний прецедент – виписування окремих процедур щодо деяких категорій правопорушників. Це може дати право іншим категоріям – депутатам, поліцейським – також претендувати на окремі процедури щодо себе.

До того ж така процедура грубо суперечить чинній практиці складання протоколів іншими органами. Загалом орієнтовно 60 інших органів складають на суддів адміністративні протоколи без будь-яких спеціальних процедур. Наприклад, міністр внутрішніх справ та голова податкової не складають щодо суддів протоколи за порушення правил дорожнього руху або несплату податків.

3. Закон зобов’язує НАЗК створити за допомогою програмних засобів «чергу» декларацій та інформувати декларанта про включення до цієї черги.

Наслідки: Програмні засоби в цьому випадку не зможуть зробити процес ефективнішим. Наприклад, сьогодні в Реєстрі є понад 300 декларацій «президентів». Якщо формувати таку чергу електронними засобами, НАЗК повинне буде перевіряти ці несправжні декларації.

Нагадаємо:

  • 27 жовтня 2020 року КСУ визнав такою, що не відповідає Конституції, статтю 366-1 Кримінального кодексу України, що встановлює кримінальне покарання за недостовірне декларування осіб, уповноважених на виконання державних функцій.
  • Рішення також визнає неконституційними положення закону «Про запобігання корупції», зокрема положення про відкритий доступ до декларацій, положення щодо контролю та перевірки декларацій та положення про відповідальність за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення.