Пірати піщаних кар’єрів

«Питання національної безпеки» (проект Центру журналістських розслідувань, ефір ТРК Чорноморська), випуск від 26 травня 2019 року.

В цій програмі про піратів піщаних кар’єрів – фігурантів минулих, ще довоєнних розслідувань ЦЖР. Одне з них називалось «Адмірали піщаних кар’єрів», бо хижацьким видобутком морського піску в озері Донузлав, в акваторії Севастополя та Ялти займались компанії, засновані відставними офіцерами Чорноморського флоту РФ, об’єднані в умовну групу компаній «Суеста». Злочин продовжується: ті ж компанії, ті ж земснаряди «Печора» і «Трофа» добувають пісок у заповідних зонах узбережжя Криму, наносячи екології непоправну шкоду, але допомагаючи окупантам із облаштуванням інфраструктури гігантської військової бази.

Прокуратура АР Крим відкрила кримінальне провадження, на судно «Печора» накладено заочний арешт, одна з компаній навіть втрапила до санкційного списку РНБО, а судно SEABREEZE під прапором Белізу, з власником у офшорі і офісом у Москві навіть було арештоване у порту «Южний» під Одесою. Але розслідування ЦЖР виявило цілу низку проблемних моментів, які потребують вивчення, розслідування та виправлення.

Після окупації Криму Росією український уряд не зупинив дію спеціальних дозволів на видобуток корисних копалин. Тож усі підприємства, які мали спецдозволи на видобуток піску, глини, різного каменю та інших будматеріалів, ліцензій на видобуток газу і нафти, бальнеологічних ресурсів – усі продовжили роботу на законних підставах. Єдиний відомий виняток – спецдозволи держпідприємства «Чорноморнафтогаз», юридична адреса та правління якого були переведені в Київ, а видобуток вуглеводнів захопленим окупантами підприємством у Криму визнані незаконними і зараз НАК «Нафтогаз України» виставляє Росії позов за збитки у 8 млрд доларів.

Випадок із видобутком піску на «Бакальській банці» взагалі унікальний: українська ліцензія компанії «Екоюжгеоразведка» діяла до 2018 року, тож два роки після – це було повне піратство, на яке росіяни закривали очі, аж поки від коси не відмило острів. Діяльність компанії зупинив «Роздольненський райсуд» Криму, Роскомнадзор подав позов на 58 млн. рублів. В українському провадженні наразі – тільки один підозрюваний і тільки одне судно – земснаряд «Печора», щодо власників якого ЦЖР знайшов надзвичайно цікаву інформацію.

Тим часом довкола судна SEABREEZE, яке арештували для компенсації шкоди, завданої видобутком піску, розгортається справжній детектив із залученням американського президента – точніше, поки що тільки його імені. За версією слідства, хижацьким видобутком піску займались компанії, що пов’язують «Печору» і SEABREEZE. Але це ще не точно.

Звісно ж, важко було пропустити повз увагу ту обставину, що заставне майно компаній та людей з групи «Суеста» – два судна, корпоративні права, нерухомість у Севастополі та міні-порт у Камишовій бухті – дістались компанії, яка належить такій колоритній людині як Дмитро Мурахвер. На його бізнес в окупованому Донецьку та окупованому Криму вже звертали увагу правоохоронців народні депутати. Судячи із російського судового реєстру, боргових справ у Криму у фірми Мурахвера достатньо. І це ще одна лінія цього розслідування, яка потребує уваги.

Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine