Одна хвилина політичної реклами на рейтингових національних телеканалах кандидатам в президенти України обійдеться в десятки і навіть сотні тисяч гривень. Дорожче за все доведеться заплатити за вечірній прайм-тайм, найменше – за ефір після півночі. Найдорожчою хвилина реклами виявилася на ТРК «Україна», який належить Рінату Ахметову – 300 тис. грн.
Про це йдеться в аналітичному дослідженні, проведеному активістами громадського руху ЧЕСНО, повідомляє Центр журналістських розслідувань.
«Найбільше з-поміж усіх українських телеканалів за показ політичної реклами править ТРК «Україна» Ріната Ахметова. За секунду реклами з 18:00 до 19:00 у будні кандидат у Президенти України має сплатити 5 658 гривень. Тобто ролик тривалістю 30 секунд коштуватиме майже 170 тисяч, а хвилинний – понад 300 тисяч. Найдешевше на телеканалі «Україна» агітувати о 5:00 ранку. У цей час вартість секунди ефіру становить 366 гривень», – повідомляють в ЧЕСНО.
Таким чином, відзначають експерти, один 20-секундний ролик партії «Основа» з анонсом балотування Сергія Тарути в президенти у вечірньому праймі ТРК «Україна» повинен обійтися кандидату приблизно в 100 тисяч гривень.
Другий у рейтингу каналів з найдорожчою політичною рекламою – телеканал «Інтер» Дмитра Фірташа і Сергія Льовочкіна. Одна секунда передвиборного ролика для кандидатів там коштує вдвічі дешевше, ніж на ТРК «Україна» – 2715 гривень.
Таким чином, кожен показ 46-секундного рекламного ролика «Опозиційною платформою – За життя» Юрія Бойко повинен коштувати його команді від 45 до 125 тисяч гривень.
Третє місце за вартістю політичної реклами займає телеканал «СТБ» медіахолдингу Віктора Пінчука StarLightMedia. Секунда вечірнього ефіру там коштує 2400 гривень. Хвилинний ролик обійдеться в 144 тисячі. Рекламу на «СТБ» недавно розміщував президент Петро Порошенко. За один показ ролика в вечірній прайм-тайм буднього дня він мав заплатити від 34 до 75 тисяч гривень, а в неділю – до 130 тисяч.
Телеканал «1 + 1» Ігоря Коломойського бере за секунду реклами 1050 гривень. Таким чином, підрахували в ЧЕСНО, якби Володимир Зеленський розмістив своє новорічне звернення на рекламних умовах, то повинен був викласти за нього майже 25 тисяч гривень. Хоча, як правило, реклама в новорічну ніч коштує набагато дорожче, ніж в будь-який інший час.
Часто на «1 + 1» рекламу замовляє і ВО «Батьківщина». Протягом останніх декількох тижнів телеканал демонструє відео з новорічними привітаннями Юлії Тимошенко. Один показ такого ролика тривалістю 46 секунд в вечірньому прайм-таймі, згідно з цінами каналу, повинен коштувати партії 37-48 тис. грн.
Розцінки громадського телеканалу «UA: Перший» значно нижче. Там прайм-тайм обійдеться кандидатам в 70 грн за секунду, тобто, в 4200 гривень за хвилину. Але весь минулий рік на каналі взагалі не було політичної реклами. Швидше за все, це пов’язано з рішенням менеджменту відмовитися від розміщення такої реклами поза періодом офіційної виборчої кампанії.
При цьому ЧЕСНО нагадує, що з 2016 року парламентські партії в Україні отримують на поточну діяльність кошти з держбюджету. Але використовувати ці гроші на діяльність, пов’язану з виборами, не можна. Так що політсили повинні залучати для цих цілей приватні внески.