ЗМІ з’ясували, чиї гроші допомогли Зеленському перемогти у другому турі

Новини
Чауса
Петро Порошенко та Володимир Зеленський

Після першого туру кампанію Володимира Зеленського «дофінансували» на 51 млн грн.

Як пише LIGA.net, видання вивчило дані і з’ясувало, чиї гроші допомогли Володимиру Зеленському перемогти у другому турі і стати шостим президентом країни, пише Центр журналістських розслідувань.

Перемога Зеленського в першому турі (він набрав 30,24%) офіційно коштувала 105 млн грн. Це був шостий за розміром виборчий фонд, найбільший був у Петра Порошенка – 416 млн грн. Зеленський і його команда дуже ефективно провели кампанію: кожен голос «За» обійшовся їм всього в 16,5 грн. Для порівняння, Порошенко витратив на кожен бюлетень підтримки 137,3 грн, а самий неефективним кандидатом виявився Сергій Тарута – 5 162,2 грн.

Згідно фінального звіту ЦВК, гроші до першого туру давали: три юрособи (сумарно 7,1 млн грн), сам Зеленський (11,6 млн грн), партія «Слуга народу» (15,7 млн ​​грн) і 208 фізичних осіб (70,7 млн грн). Тоді журналіст і співзасновник ГО «Наші гроші» Юрій Ніколов знайшов серед донорів людей з оточення колишнього глави Адміністрації президента Сергія Льовочкіна і його зама Андрія Портнова, а також бізнесмена Павла Фукса.

До другого туру Зеленський залучив ще 51,2 млн грн.

«Без сенсацій: 97% коштів внесла партія, решту 1,5 млн грн – дев’ять фізичних осіб (в таблиці вище). Серед донорів Зеленського немає відомих людей. До того ж, шістьом з них повернули гроші як невитрачені», – пише видання.

За час підготовки до другого туру голосування штаб Зеленського витратив на 6 млн грн більше, ніж залучив – 57 млн ​​проти 51 млн. Цю частину грошей взяли з невитрачених грошей в першому турі.

Найбільша стаття витрат під час підготовки до другого туру – оплата реклами на телебаченні (75%). Ще 10% – поширення агітматеріалів і проведення мітингів, а 9% – зовнішня реклама.

Головний бенефіціар витрат на протязі трьох тижнів до другого туру – телеканал «Україна», що отримав 16,6 млн грн. На другому місці ТОВ «Концепт медіа» – компанія, яка займалася розміщенням реклами, отримала 5,4 млн грн. Трохи менше заробив телеканал «1+1» (5,38 млн грн).

За оренду Олімпійського стадіону, на якому проходили дебати кандидатів, штаб Зеленського заплатив 1,7 млн ​​грн.

Сумарно, за всю кампанію, виборчий штаб офіційно витратив 156,4 млн грн. 80% всіх грошей отримали 10 компаній. На першому місці – вищезгадана «Концепт медіа», що займається розміщенням зовнішньої рекламою (22,5 млн грн). Друге місце займає телеканал ICTV (19 млн грн), а третє – телеканал СТБ (17,1 млн грн).

Скільки саме витратив штаб Зеленського на рекламу в соціальних мережах, достовірно невідомо. У звіті ЦВК такого типу витрат немає. В інтерв’ю LIGA.Tech Михайло Федоров, куратор Діджитал-кампанії Зеленського і директор Діджитал-агентства SMMStudio, заявляв про сумарному бюджеті на кампанію в соцмережах в $ 250-270 000. В офіційному звіті про витрати штабу Зеленського транзакцій з компанією SMMStudio немає.

Нагадаємо:

  • 30 квітня Центральна виборча комісія України встановила офіційні результати другого туру виборів президента 21 квітня і оголосила Володимира Зеленського, який набрав 73,22% голосів виборців, новообраним президентом України.
  • Програвший вибори президент України Петро Порошенко виступив єдиним донором власної виборчої кампанії, яка обійшлася йому у 585 млн грн. Це в чотири рази більше, ніж витрати на вибори Володимира Зеленського, за якого в результаті проголосували утричі більше виборців ніж за Порошенка, повідомляє рух ЧЕСНО.