Соціальна мережа Facebook призупинила діяльність в Україні акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації. Ідентифікувати велику каипанію, яку вела «фабрика тролів», вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту. Серед заблокованих сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser, які часто публікують неперевірену інформацію.
Про це повідомив виданню Liga.Tech голова політики з кібербезпеки Facebook Натаніель Глейхер.
В цілому Facebook видалив 168 акаунтів, 149 сторінок, 79 груп. У них було в сукупності близько 4,2 млн фоловерів. Приблизно 400 тисяч акаунтів приєдналися до груп. Сторінки і групи керувалися фейковий акаунтами, а імена постійно змінювалися.
Натаніель Глейхер заявив, що ідентифікувати велику кампанію вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту.
За його словами, в ході розслідування вдалося встановити, що віддалені акаунти пов’язані з українським PR-агентством Pragmatico. «Я думаю, що вони розташовані в Києві. Але цей факт я б двічі перевірив», – уточнив Глейхер.
За даними Глейхера, бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, становить приблизно 1,6 млн дол. «Розраховувалися переважно в доларах», – уточнив він.
Наприклад, один з найдорожчих постів на виборах був розміщений в фан-групі «Я за Тимошенко – Фан Клуб». Він називався «Якщо ти за перемогу України – тисни лайк». Він приніс мільйон показів і міг обійтися, за оцінками Facebook, в 10 тис. – 50 тис. дол. Інші пости політиків, як правило, коштували в десятки разів менше.
Глейхер підозрює, що організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. Примітно, що в прикладах віддалених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser, які часто публікують неперевірену інформацію. Тепер вони не працюють.
Менеджер додав, що PR-компанія не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес. За його словами, фірма працювала з різними клієнтами з метою заробити гроші. І розкручувала такі теми як спорт, знаменитості, шоу-біз, політика і економіка.
За даними компанії SimilarWeb, яка займається web-аналітикою, у десктопної версії Znaj.ua близько 20% трафіку йде з соціальних мереж, причому 88% від цього числа – частка Facebook. У Politeka – 12,3% і 84%. У Hyser – близько 14% і 93%.
Подібні фірми Facebook викривав в Ізраїлі і Філіппінах. Глейхер підкреслює, що українська кампанія не має зв’язку із зовнішнім світом і не є частиною інформаційної війни з боку Росії.
Нагадаємо:
- Центр журналістських розслідувань в матеріалі «Facebook – сіра зона політичної реклами» писав, що соціальні мережі стали потужним засобом політичної агітації. Це показали президентські вибори і підтвердили парламентські. Протягом останнього місяця перед виборами Верховної Ради кількість політичної реклами в соцмережі Facebook неухильно рослао, напередодні виборів досягнувши трьох тисяч повідомлень в день. Українські політики і партії витрачали на передвиборну рекламу і агітацію в соціальних мережах сотні тисяч доларів. Однак у звітах кандидатів вони не вказувались.