У схемі поставок ільменіту на завод Фірташа в Криму закон дозволяє притягти до відповідальності тільки капітана судна-перевізника – Поночовний

Новини
Ігор Поночовний, керівник прокуратури АР Крим та міста Севастополя Фото: investigator.org.ua

Справа про «ільменітову схему» – постачання через закриті порти Криму сировини українського ільменітового концентрату для кримського титанового заводу олігарха Дмитра Фірташа – розслідується за фактами порушення Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію Криму та виїзду з неї (ст. 332-1 Кримінального кодексу України). Чинне законодавство не передбачає покарання за поставки в Крим товарів через закриті порти, порушення санкцій чи схеми їх обходу.

Про це Ігор Поночовний, керівник прокуратури АР Крим та міста Севастополя, повідомив  в інтерв’ю Центру журналістських розслідувань.

«Ільменітова схема» передбачає поставку української ільменітової руди для титанового заводу , що належить олігарху Дмитру Фірташу (Армянська філія ПрАТ Юкрейніан кемікал продактс) морським шляхом через порт Керч чи на якірні стоянки в Керченській протоці. Порти окупованого РФ Криму з 2014 року закриті урядом України для судозаходів. Режим закритих портів підтримується і санкціями США, ЄС та країн «великої сімки». 

«Але говорити про те, що в порушення санкцій постачається товар на територію окупованого півострова ми не можемо, тому що не існує такої кваліфікації злочину в Кримінальному кодексі України. Ця схема розслідується, але розслідується під тією кваліфікацією, яка більш наближена до суті злочину», – каже Ігор Поночовний.

Тому, за його словами, у справі щодо «ільменітової схеми»  правоохоронці можуть притягти до відповідальності тільки капітана судна, яке перевозить ільменітову руду у відповідності до ст. 332-1 ККУ( Порушення Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію Криму та виїзду з неї).

«Якщо оглядати схему поставки ільменіту в цілому, ти розумієш, як це працює. Але з юридичної точки зору постійно схема змінюється, використовуються різні країни постачання: то Болгарія, зараз знову повернулись до турецької схеми, коли з України судна абсолютно легально доставляють ільменіт до Туреччини, там інша компанія доставляє його до якірних стоянок в Керченський протоці. Деякий період була схема, коли ільменіт доставлявся на територію РФ, потім через Керченський міст — в Крим. Тобто організатори цієї схеми придумують різні механізми. Але, знову ж таки, на жаль, зараз ми можемо кваліфікувати правильно тільки дії капітанів суден, які завозять ільменіт», – каже керівник кримської прокуратури. .

Поза тим, за його словами, в рамках даного  кримінального провадження досліджується весь ланцюг постачання: хто постачає, хто є приймачем вантажу, хто — відправником. Ця справа розслідується Службою безпеки України і, за словами Ігоря Поночовного, зараз слідство активізувалось і «результати будуть». 

Матеріал підготовлено в рамках спецпроекту спецпроекту «Як працюють «кримські санкції» Центру журналістських розслідувань в партнерстві з Центром прав людини ZMINA.

Читайте також  розслідування ЦЖР «Схеми обходу кримських санкцій» і Як працюють «кримські санкції». Фінансовий сектор 

Нагадаємо:

  • «Кримський Титан» – хімічний завод українського олігарха Дмитра Фірташа в окупованому Армянську, для роботи якого потрібна ільменітова руда. Після припинення вантажних перевезень до окупованого Криму залізницею, в обхід санкцій ільменіт вже не один рік доставляють морем. Спочатку це була контрабанда ільменіту з українських родовищ через порт в Іллічівську. Зараз схема має новий маршрут: із турецького порту Самсун руду доправляють у Керченську протоку, де на рейдовій перевалці порту «Кавказ» перевантажують на російські судна і відправляють у керченський порт Камиш-Бурун.  В останні місяці у схемі поставок ільменіту з’явились і судна під українським прапором. Як виявив Центр журналістських розслідувань, вони записані на три компанії із однією адресою у Херсоні, однак легалізованою в Україні є лише одна із них.
  • Детальніше читайте в розслідуванні Центру журналістських розслідувань «Двоокис Фірташа».