ОПОРА вказала на позитивні та негативні аспекти закону про всеукраїнський референдум

Новини
Фото: investigator.org.ua

У Громадянській мережі ОПОРА вітають ухвалення Верховною Радою закону «Про народовладдя через всеукраїнський референдум», а також вказують на його позитивні та негативні аспекти.

Про це йдеться в коментарі експертів ОПОРИ.

В організації нагадали, що ухвалений 26 січня парламентом законопроєкт №3612 отримав спільний висновок Венеціанської комісії та БДІПЛ ОБСЄ, яким із низкою зауважень було відзначено досягнення в ньому балансу між прямою і представницькою демократією.

В ОПОРІ привітали прийняття закону, який забезпечує реалізацію громадянами свого права ініціювати і брати участь у всеукраїнському референдумі та нагадали, що важливість законодавчого регулювання всеукраїнського референдуму визначається Конституцією України, якою гарантується така форма безпосередньої демократії.

Також експерти організації вказали на позитивні та негативні аспекти документу.

Так до позитивних положень закону ОПОРА відносить:

  • Відсутність критичних викликів для виконання Верховною Радою України своїх законодавчих повноважень, оскільки парламент відкинув попередні ідеї щодо можливості ухвалення законів на всеукраїнському референдумі.
  • Можливість винести на всеукраїнський референдум лише одне питання, що відповідає демократичним стандартам попередження маніпуляцій волевиявленням громадян та забезпечення належної поінформованості громадян. Пропозиції окремих народних депутатів України щодо можливості подавати на референдум декілька питань, які стосуються однієї проблеми, не попереджують спотворення свідомого і поінформованого волевиявлення громадян. У разі внесення більше одного питання, навіть у разі їх належності до однієї теми, виникає виклик щодо інтерпретації з боку державних органів та виборців, політизації остаточного рішення щодо їх одночасного винесення на всеукраїнський референдум. Натомість винесення на голосування декількох питань з різних сфер регулювання порушує цілісність процесу референдуму. Це, насамперед, стосується неможливості забезпечення рівного представництва у процесі референдуму прихильників та опонентів конкретних питань, зокрема під час формування виборчих комісій.
  • Впровадження системи прозорості та підзвітності фінансування агітації на всеукраїнському референдумі, яка відповідає встановленим на виборах мінімальним стандартам. Зокрема, врегульовано процес проведення агітації під час збору підписів на підтримку ініціативи всеукраїнського референдуму ще до його проголошення, фінансування якої буде підзвітним і підлягати вимогам прозорості. Такі вимоги сприятимуть рівності можливостей сторін референдуму і попереджуватимуть незаконне фінансування процесу референдуму. При цьому ОПОРА звертає увагу на важливість подальшого посилення механізмів прозорості політичних та виборчих фінансів в Україні, які досі не є оптимальними.
  • Достатньо якісна синхронізація положень Закону «Про народовладдя через всеукраїнський референдум» та Виборчого кодексу, що сприятиме належній роботі членів виборчих комісій та судів під час розгляду спорів та інших залучених до процесу референдуму суб’єктів.
  • Врахування парламентом факту відсутності політичного та експертного консенсусу щодо запровадження процедури збору підписів на підтримку ініціативи всеукраїнського референдуму електронним способом у мережі Інтернет. Запровадження нових технологій у виборчому процесі чи референдумі має не тільки враховувати питання безпеки і верифікації, але і отримати належний рівень легітимності серед громадян та політичних гравців. Дискусія в парламенті засвідчила необхідність відсутності такого консенсусу, що і призвело до виключення із Закону положень щодо збору підписів за допомогою інформаційної системи ЦВК.

Водночас до недоліків закону про всеукраїнський референдум ОПОРА відносить:

  • Відсутність обов’язкового конституційного контролю за всіма без винятку питаннями всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, хоча дана проблема може бути вирішена виключно через внесення змін до Конституції України, адже пов’язана із особливим порядком роботи КСУ та конституційно обумовленими суб’єктами звернення до нього.
  • Можливе незабезпечення пропорційного представництва прихильників і противників питань всеукраїнського референдуму в складі окружних та дільничних комісій у зв’язку із наданням першочергової переваги партіям, які утворили депутатські фракції у парламенті та зареєстровані як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму, та представникам ініціативної групи всеукраїнського референдуму.
  • Включення до Закону України положень щодо електронного голосування, які хоча і набудуть чинності після прийняття окремого Закону, але не відображають політичного та експертного консенсусу щодо нових способів голосування.

Нагадаємо:

  • 26 січня 2021 року у Верховній Раді нардепи зі «Слуги народу» разом з групою «Довіра» проголосували за законопроєкт №3612 «Про народовладдя через всеукраїнський референдум», який ініціював президент України Володимир Зеленський. Депутати інших фракцій не підтримали проєкт та вказали, що він загрожує демократії.