У Раді «Слуги народу» протягнули закон про референдум, опозиція вказує, що він загрожує демократії

Новини
Фото: investigator.org.ua

У Верховній Раді нардепи зі «Слуги народу» разом з групою «Довіра» 26 січня проголосували у другому читанні за законопроєкт №3612 «Про народовладдя через всеукраїнський референдум», який ініціював президент України Володимир Зеленський. Депутати інших фракцій не підтримали проєкт та вказали, що він загрожує демократії.

Загалом за законопроєкт проголосували 255 депутатів: 226 зі «Слуги народу», 20 – з групи «Довіра» та ще 9 позафракційних, передає Центр журналістських розслідувань з посиланням на трансляцію телеканалу «Рада».

Як повідомляє Радіо Свобода, перед голосуванням фракції «Голос», «Європейська солідарність», «Батьківщина» та «Опозиційна платформа – За життя» заявляли, що не голосуватимуть за цей проєкт.

За словами депутата з фракції «Голос» Сергія Рахманіна, закон про народовладдя не має права на існування, оскільки становить загрозу для демократії.

«Цим законом Верховна Рада, як вищий законодавчий орган країни усувається від частини законодавчого процесу. Цей референдум з дуже розмитими формулюваннями пропонує виносити на загальнонародне обговорення будь-що без участі Верховної Ради. Текст який виноситься на референдум не проходить експертизи Верховної Ради. Більш того, коли референдум пройшов, Верховна Рада не має права втручатися в цей текст. Можна винести питання зради, подати його як питання миру і отримати народну підтримку. Це ядерна кнопка, яку дають кнопкодаву, який буде тиснути на кнопку», – сказав Рахманін.

Згідно із законом №3612, на всеукраїнський референдум можуть виноситися такі питання:

– затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України (це «загальні засади», «вибори і референдум» та «внесення змін до Конституції»);
– загальнодержавного значення;
– про зміну території України;
– про втрату чинності законом України або окремими його положеннями.

При цьому референдум щодо затвердження змін до розділу І «Загальні положення», розділу ІІІ «вибори та референдум» і розділу XIII «Внесення змін до Конституції України» Конституції України призначає президент. Також голова держави призначає референдум за народною ініціативою (якщо цього вимагають не менше 3 млн громадян, які мають право голосу). Референдум щодо зміни території України призначає Верховна Рада.

Водночас на всеукраїнський референдум не можна виносити питання:

– що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, протоколами до неї;
– що скасовують чи обмежують конституційні права і свободи людини та громадянина й гарантії їх реалізації;
– спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету, територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;
– щодо питань податків, бюджету, амністії;
– віднесені Конституцією України та законами до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

У тексті закону йдеться про те, що Всеукраїнський референдум не може проводитися одночасно з черговими та позачерговими загальнодержавними виборами, черговими місцевими виборами. Також референдум не може призначатися чи проводитися, якщо в Україні або в окремих її місцевостях діє воєнний чи надзвичайний стан.

Водночас проводиться референдум має на основі таких загальних принципів: загального права голосу; рівного права голосу; прямого волевиявлення; вільної участі у всеукраїнському референдумі; добровільної участі у всеукраїнському референдумі; таємного голосування; особистого голосування; однократного голосування; публічності та відкритості процесу всеукраїнського референдуму.

Голосувати на всеукраїнському референдумі мають право громадяни України, яким на день голосування виповнилося 18 років і які не визнані у встановленому законом порядку недієздатними. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.

Закон забороняє органам державної влади, органам влади АР Крим та органам місцевого самоврядування втручатися у процес референдуму. Теж саме стосується службових та посадових осіб вказаних органів.

Кожен виборець на конкретному всеукраїнському референдумі може проголосувати лише один раз і лише на одній дільниці.

Конституційність питання, яке пропонується винести на референдум, визначає Конституційний суд України за зверненням суб’єкта права на подібне звернення в порядку, встановленому законом.

Також документ передбачає розширення кола суб’єктів процесу референдуму, яких ЦВК реєструє як прихильників чи опонентів питання. Такими суб’єктами можуть бути політичні партії та громадські організації.

Документ дозволяє електронні процедури під час організації та проведення всеукраїнського референдуму. У тому числі мова йде про електронне голосування. У законопроекті прописано, що питання електронних процедур у процесі референдуму буде здійснюватися в порядку, який визначить окремий закон.

Також в документі йдеться про створення автоматизованої інформаційно-аналітичної системи, яка має забезпечити електронне голосування.

Питання на всеукраїнському референдумі повинно мати чітке та зрозуміле формулювання, яке не можна тлумачити по різному. Також відповідь на питання має бути лише «так» або «ні».

Нагадаємо:

  • 9 червня 2020 року у Верховній Раді був зареєстрований президентський законопроект №3612 «Про народовладдя через всеукраїнський референдум». В цей же день законопроект був опублікований. Рада прийняла в першому читанні запропонований президентом України Володимиром Зеленським законопроект про народовладдя через всеукраїнський референдум.