На найбільшому в історії України тендері зареєструвались три компанії з електропоїздами на суму 31,64 млрд грн.
Про це повідомляє Наші Гроші з посиланням на «Прозорро».
АТ «Українська залізниця» хоче придбати 80 електропоїздів постійного та змінного струму для приміських та регіональних перевезень.
ТОВ «Ленд холдинг» пропонує японські електрички N100 «Hitachi» по 12 290 720 євро за штуку. Але жодних документів, що підтверджують можливість поставити електрички (договір з виробником, банківська гарантія) – фірма у «Прозорро» не завантажила.
Фірма зі статутним капіталом 10 тисяч гривень зареєстрована у Рівному на Романа Семенюка з села Боянівка на Рівненщині. Він же є і директором фірми. Семенюк вніс у статутний капітал фірми комп’ютер Самсунг ціною 10 тис грн.
Два інші учасники завантажили необхідні документи.
Український виробник «Крюківський вагонобудівний завод» повідомив, що має всі необхідні потужності для виготовлення необхідних поїздів.
«Stadler Bussnang AG» (Швейцарія) повідомило, що постачатиме поїзди Flirt. У заявці фірми немає жодних вказівок на те, що виробництво поїздів буде локалізовано в Україні. Швейцарці лише пропонують допомогти «Укрзалізниці» зі створенням ремонтного депо або сервісного центру для своїх поїздів в Україні.
Електрички з підходящою шириною колії для пострадянських країн «Штадлер» збирає на своєму заводі у Мінську (Білорусь). Тендерні документи швейцарців підписав Олександр Олександрович Верамейчик. Людина з таким ПІБ була учасником заходу при Міністерстві економіки Білорусі.
Торік представники «Штадлеру» Петер Шпулер і Олександр Люфт у присутності президента України Володимира Зеленського підписали Меморандум про взаєморозуміння з Міністром інфраструктури Олександром Кубраковим та керівником «Укрзалізниці». У Меморандумі йшлось саме про 80 поїздів для України, та виділення Швейцарією кредиту у розмірі 500 млн євро (половина ціни закупівлі) на фінансування цієї поставки.
Очікувана вартість тендеру Укрзалізниці – на рівні $15 млн за один поїзд. Восени 2021 року «Stadler» виграв великий тендер на поставку аналогічних електричок Flirt для Швейцарії. Тоді у боротьбі зі своїми світовими конкурентами «Alstom» и «Siemens» штадлерівці були змушені опустити ціну до $7,55 млн.
На український тендер ці конкуренти не прийшли. У «Сіменсі» пояснили, що головною проблемою тендеру «Укрзалізниці» є те, що всі види поїздів планується придбати за одним лотом.
«У нас є рухомий склад, який відповідає тендеру: приміські поїзди Desiro й швидкісні поїзди Velaro для регіонального руху. Ми готові запропонувати їх, але у відкритих тендерах зі зрозумілими умовами», – сказав представник представництва Siemens в Україні Дмитро Чорненький.
«Alstom» не коментував тендер по електричкам. Але у 2021 році Верховна Рада ратифікувала угоду з Францією на придбання вантажних електровозів «Альстому» на 882 мільйони євро.
Як пише журналіст Юрій Ніколов, «очікувана ціна тендеру абсолютно шалена – 15 мільйонів доларів за одну електричку. Це рівно вдвічі дорожче, ніж ціна електричок того ж таки «Штадлера» для Швейцарії».
«Ви запитаєте, чому ж вони в Європі продають настільки дешевше, ніж в Україні? А тому що на швейцарському тендері у них були рівнозначні конкуренти – Сіменс та Альстом. Ось у тій зарубі вони й знизили ціну вдвічі. А в Україні у них конкурент – місцевий слабосильний завод і «роги і копита». Причому «Сіменс» прямо сказав, що тендер заточений – Кубраков з Камишиним зліпили в один лот різні електропоїзди. А «Альстом» прямо зараз в тертках з Кубраковим та Зеленським про продаж Україні вантажних локомотивів на мільярд євро, тому йому не з руки напружувати «Великих будівників» зайвою конкуренцією. «Штадлер» робить свої електрички для пострадянських доріг на заводі у ворожій нам Білорусі. І в його тендерній пропозиції була лише одна вказівка на хоч якусь локалізацію – вони кажуть, що можуть допомогти Україні збудувати сервісне депо для своїх електричок. Звичайно, за рахунок України».