Знищення культурної спадщини Криму. Виконавці

Тетяна Морозова, Центр журналістських розслідувань

Han Saray - Ханський палац у Бахчисараї став резиденцією кримських ханів Гераєв на початку XVI століття. Разом з Хан Сараєм на березі річки Чурук-Су будувалося і саме місто. Єдиний в світі кримськотатарський палацовий комплекс входить до складу Бахчисарайського історико-культурного заповідника, у 2012 році подав номінаційну заявку на включення до Списку об'єктів всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Однак сьогодні руками маріонеток Кремля робиться все, щоб цей пам'ятник культурної спадщини та свідоцтво кримськотатарської державності втратив свою автентичність. Відбувається це під виглядом «першочергових протиаварійних» робіт, які проводять московське ТОВ «Корпорація «АТТА Груп» і сімферопольське ТОВ «Кірамет». 

 Центр журналістських розслідувань розкрив нові факти цієї історії і може констатувати під загрозою знищення або непоправних змін виду внаслідок такого варварського «збереження» в Криму знаходяться 20 пам'яток культурної спадщини. Тому що «уряд» Сергія Аксенова видав підряди на «протиаварійні», а де-факто ремонтно-реставраційні роботи російським компаніям, які не мають ні відповідних ліцензій, ні досвіду.

В останні дні 2015 року «розпорядження Ради міністрів РК» №590-р «Про визначення виконавців (підрядників) проектних і будівельно-монтажних робіт, реалізації заходів по об’єктах федеральної цільової програми «Соціально-економічний розвиток Республіки Крим та м. Севастополя до 2020 року» будо доповнено списком ыз 20 об’єктів культурної спадщини Криму і компаній – виконавців робіт з їх збереження. Ці об’єкти раніше були незаконно внесені до російського переліку об’єктів культурної спадщини народів РФ федерального значення.

Ханський Палац

Скандали навколо підрядів на збереження кримських об’єктів культурної спадщини виникають не вперше – спочатку їх розподілили кулуарно, з подачі московського радника «глави» Криму Сергія Аксенова, куратора реалізації Федеральної цільової програми в Криму Віктора Вітініка. Тому не дивно, що кримські історичні об’єкти дісталися в основному російським компаніям. Дивно те, що всі вони – за винятком однієї – майже не мали раніше досвіду в проведенні ремонтно-реставраційних робіт на пам’ятках архітектури. Тому отримувати його, на жаль, будуть в Криму. Під виглядом «протиаварійних робіт». 

«Корпорація АТТА Груп»

Розпорядженням «уряду», ТОВ «Корпорація АТТА Груп» отримало вісім об’єктів культурної спадщини України в окупованому Криму. Серед них найбільш відомий – Ханський палац у Бахчисараї. Пристрасті навколо його «реставрації» не затихають вже більше року, адже до унікального пам’ятника архітектури XVI-го століття невмілі підрядники застосовують стандартні будівельні норми.

Для того, щоб провести реставрацію за всіма правилами, без шкоди старовинної будівлі, необхідно відновити технологію, яка застосовувалася в період його зведення. А перш ніж почати таку роботу, слід провести відповідні наукові дослідження і продовжувати науковий контроль під час проведення реставраційних робіт. Нічого з перерахованого вище зроблено не було. В результаті окупанти вже серйозно пошкодили Велику Ханську мечеть. Після того, як на ній залили бетонний пояс, по фасаду історичної будівлі пішла тріщина. Сьогодні мечеть під загрозою руйнування.

Знищений «реставраторами» вітраж на північному фасаді Ханського палацу. Фото: Едем Дудаков

Ще одним доказом того, що підрядники під виглядом протиаварійних робіт проводять саме реставрацію, служить проектна документація робіт в Ханському палаці, яка є у відкритому доступі. На першому етапі робіт планувалося влаштувати тимчасовий навіс над покрівлею мечеті, розібрати покриття покрівлі та замінити її черепичне покриття. Про це Центр журналістських розслідувань вже писав.

Проблеми почалися відразу ж. Ханський палац, залишившись без даху в зимовий сезон, через рясні опади почав руйнуватися. Над будівлею встановили тимчасовий дерев’яний навіс, покритий поліетиленовою плівкою, але він ситуацію не врятував. Як розповідали очевидці, наскрізь промокли балкони, міхраб постраждав і залишився в дощових розводах. Через вологу відшарувалася штукатурка і набухла обробка стін північного фасаду.

На другому етапі «реставрації», судячи з документів, заплановано посилення фундаменту мечеті, відновлення підлоги, заміна конструкцій куполів мінарету. На третьому етапі – реставрація внутрішнього і зовнішнього штукатурного шару, реставрація внутрішніх та зовнішіх оздоблень та живопису.

Всі перераховані вище роботи відносяться до реставраційних, а не до протиаварійних.

При цьому «Корпорація АТТА Груп» і субпідрядник ТОВ «Кірамет», яке також працює над «реставрацією» Бахчисарайського палацу, в 2017 вже провели ремонтно-реставраційні роботи на іншому об’єкті культурної спадщини Криму – в будинку-музеї мариніста Івана Айвазовського у Феодосії. Однак в контракті назвали їх протиаварійними, оскільки жодна з цих компаній не мала ліцензії на проведення реставрації.

У зв’язку з цим Міністерство культури РФ по Південному федеральному округу подало позов до Ленінського районного суду Ростова-на-Дону проти «Держкомітету з охорони культурної спадщини РК» і виконавців робіт – «Корпорації АТТА Груп» і «Кірамет».

Унікальна черепиця «татарка» ручної роботи, яку вилучили з Ханського палацу, яку «реставратори» замінять на сучасну, стилізовану під старовину. Фото Едем Дудаков

Як виявилося, ні «Корпорація АТТА Груп», ні «Кірамет» не провели державну історико-культурну експертизу науково-проектної документації щодо збереження об’єкта. Підрядник і субпідрядник не отримували дозволу на проведення будь-яких робіт в будинку-музеї Айвазовського від відповідних органів охорони об’єктів культурної спадщини. Крім того, не був організований контроль за проведенням ремонтно-реставраційних робіт, як того вимагає українське законодавство.

«Держкомітет з охорони культурної спадщини РК» і його керівника Сергія Єфімова викрили в підміні понять: комітет розглянув проведені «АТТА Груп» роботи як протиаварійні, хоча в контракті йшлося не тільки про протиаварійні, а й про ремонтно-реставраційні роботи. Згодом предмет договору був змінений і в контракті залишилися тільки протиаварійні роботи, але фактично виконувалися і реставраційні.

В результаті, Ленінський районний суд Ростова-на-Дону 11 жовтня 2017 визнав незаконними рішення «голови Держкомітету з охорони культурної спадщини Криму» Сергія Єфімова. У рішенні зазначено, що де-факто реставраційні роботи проводилися без експертизи, а історичний вигляд пам’ятника був спотворений.

Така ж схема непрофесійної реставрації під виглядом протиаварійних робіт була застосована цими ж компаніями і на будівлі колишньої караїмської кенаси в Сімферополі. Підрядники замінили частину крівельних балок, провели ремонт водостічних труб, демонтували перегородки і міжповерхові покриття. Тепер будівля чекає другий і третій етап «протиаварійних робіт», які передбачають реставрацію фасаду будівлі.

«Реконструкції» Ханського палацу в Бахчисараї. Фото- Едем Дудаков

Крім цих трьох об’єктів, «Корпорації АТТА Груп» дісталися підряди ще на п’яти об’єктах культурної спадщини – «Будинок дворянського зібрання» і особняк Дінцера в Сімферополі, меморіальний комплекс «Героям Аджимушкая» в Керчі, а також дачі-вілли «Мрія» і «Ксенія »в Сімеїзі. Загальна сума семи контрактів, включаючи Ханський палац – майже 545 мільйонів рублів.

Це п’ята частина всіх коштів, які уряд Росії виділив на роботи з охорони об’єктів культурної спадщини в окупованому Криму за федеральною цільовою програмою. Кому ще дісталися багатомільйонні підряди?

ТОВ «Архстройкомпані»

Московське ТОВ «Архстройкомпані» отримало підряди на роботи на чотирьох об’єктах культурної спадщини на півострові. До переліку входить Теккіє дервішів в Євпаторії. Ця будівля була зведена ще в XV – XVI століттях. Єдиний мусульманський монастир на території Криму вимагає дуже дбайливого ставлення. На сайті євпаторійської «міськадміністрації» повідомляється про те, що на першому етапі підрядники провели протиаварійні і ремонтно-реставраційні роботи мечеті Шукурулла-Ефенді. В план роботи входить зміцнення фундаменту мечеті, розшивка стін спеціальним розчином, установка дренажної системи між будівлями мечеті і теккіє, а також зведення покрівлі. Контролюють весь цей процес «адміністрація» міста і «комітет з охорони культурної спадщини». Однак, незважаючи на такий пильний контроль, реконструкція історичних будівель відбувається з використанням сучасних будівельних матеріалів.

Також «Архстройкомпані» займається «збереженням» садиби Палласа в Сімферополі, комплексу споруд Лівадійського палацу і будинку-музею Чехова в Ялті.

Що ж представляє із себе компанія «Архстройкомпані»? Основними видами її діяльності, за даними російського ЕГРЮЛ, є будівництво будинків, покрівельні роботи, а також діяльність в галузі архітектури. Все б нічого, але за всю історію свого існування «Архстройкомпані» встигла реалізувати тільки два контракти – з Комітетом капітального будівництва Саратовської області, який сьогодні знаходиться в стадії ліквідації, і з Центральним регіональним центром у справах цивільної оборони, НС та ліквідації наслідків стихійних лих. Причому «реалізувати» – це сильно сказано. Наприклад, в тому ж Саратові «Архстройкомпані» так і не зуміла відновити після пожежі місцевий Театр юного глядача. Відповідно, ніякого успішного досвіду в сфері реставрації старовинних будівель компанія не має.

ТОВ «Вік»

У черзі на реставрацію стоїть і меморіальний комплекс «Героїв Ельтігенського десанту» в Керчі. Об’єкт віддали кримському підряднику – сімферопольському ТОВ «Вік». Компанія спеціалізується на будівництві будинків та виробництві електромонтажних робіт. Про досвід реставраційних робіт в документах – ні слова. Контрактів компанія «Вік» встигла укласти побільше, ніж її московські колеги – на її рахунку Кримська державна філармонія, Управління капітального будівництва Сімферополя, Кримський «федеральний університет імені Вернадського» та інші.

ТОВ «Ак-Проект» і «Ніка»

Лише одна компанія в списку підрядників має необхідний досвід. Це московське ТОВ «Ак-Проект». По-перше, компанія дійсно спеціалізується на діяльності в галузі архітектури, охорони історичних місць і будівель, пам’ятників культури, займається інженерно-технічним проектуванням. По-друге, раніше виконувала контракти з міністерствами культури РФ і Московської області, ФГКУ «Центрреставраціі», «Центром з охорони і використання пам’яток історії та культури» і іншими профільними структурами. Але цій компанії дістався тільки один підряд в окупованому Криму – будівля дачі Стамболі у Феодосії. «Ак-Проект» провів на цьому об’єкті проектно-вишукувальні роботи.

Першочерговими «протиаварійними» роботами займається інша фірма – смоленська ТОВ «Ніка», яка спеціалізується на будівництві будинків. Невеликий досвід, як показує документація, також є – контракти з Міністерством культури РФ і Центром по охороні і використанню пам’яток історії та культури. Зокрема, саме «Ніка» займалася «реставрацією» башти Костянтина в Феодосії. Але історія знову повторилася.

Фото: Facebook Осман Пашаев

У травні 2017 року «Державний комітет з охорони культурної спадщини» провів на об’єкті позапланову перевірку. ТОВ «Ніка» провели демонтаж покрівельного покриття. В результаті цього після випадання опадів старовинної будівлі було завдано серйозної шкоди – пошкоджене оздоблення стелі двох перших поверхів, зіпсована ліпнина, розпис, змінено забарвлення, а на стінах з’явилися патьоки, здуття фарби. Місцями відшарувалася штукатурка на стелі. Крім цього, комісія встановила, що термін дії дозволу на проведення першочергових протиаварійних робіт у підрядника давно закінчився. В результаті, «Держкомітет» зробив висновок, що «Ніка» працювала, не маючи чинного дозволу, виданого органом охорони культурної спадщини.

Однак пізніше проросійські ЗМІ писали про те, що у заподіяній шкоді будівлі дачі Стамболі винна  місцева феодосійська фірма, яку керівники ТОВ «Ніка» призначили субпідрядником і віддали їй весь бюджет. Саме ця фірма порушила затверджену проектом технологію ремонту, залишила будівлю без даху в зимовий сезон і допустила грубі помилки при ремонті фасаду і вежі. При цьому ні в яких документах згадку про цю фірму знайти не вдалося. Виконавцем робіт всюди значиться смоленська ТОВ «Ніка». Після скандалу підрядники заявили, що їм не вистачає грошей. Не дивлячись на те, що на проведення робіт було виділено майже 87 мільйонів рублів, «Ніка» зажадала  ще 123 мільйони.

ТОВ «Коринф»

Ще один підрядник з Москви – ТОВ «Коринф» отримав замовлень на загальну суму майже у 400 мільйонів рублів на протиаварійні роботи на «Ластівчиному гнізді», в Воронцовському палаці, в мечеті, медресе і комплексі споруд монастиря Сурб-Хач у Старому Криму, в будівлі офіцерськиих зборів Литовського полку в Сімферополі, а також в Судацькій фортеці. Однак, як свідчать дані державного реєстру РФ, ця компанія в минулому році була ліквідована.

Примітивних схем підрядників із розпилу реставраційного бюджету не помітити неможливо – власне, схема там одна і та ж на всіх об’єктах. Однак порушення – причому серйозне – міністерство культури РФ виявило лише в одному випадку – при виконанні робіт в будинку Івана Айвазовського. Та й це залишилося без належних наслідків – покарання, причому тільки адміністративне, зазнав тільки чиновник, що дав зелену вулицю знищенню історичного вигляду пам’ятника. Виконавців злочину не турбували.

Результати подібної турботи про збереження кримської архітектурно-історичної спадщини свідчать, що і окупаційна влада, і місцеві колаборанти, і російські компанії ставляться до Криму як тимчасові виконавці, мета яких – вичавити в найкоротший термін з кримського надбання максимум грошей при мінімумі зусиль. Адже після такої «протиаварійної вакханалії» від кримських пам’яток залишаться руїни і муляжі.

Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine