Дороги, устелені грошима

Публікації

Українські дороги – унікальне явище. Щороку на їх відновлення витрачають мільярди гривень, але вони поглинаються безслідно і просять нове бюджетне жерствоприношення. Дорожнэ покриття вже давно відпрацювало свій часовий ліміт. Однак замість повної реконструкції на зіпсованих автошляхах рік у рік проводять «ямковий ремонт», що має продовжити знывечене «життя» дороги ще на рік. Та кореспонденти Центру журналістських розслідувань знайшли автошляхи, на яких такого ремонту вистачає лише на місяць. Один із них –  траса Т-0403 «Мар’янське-Берислав».

23 березня 2018 року,  траса «Гола Пристань – Залізний Порт». На відео, яке на свій телефон відзняв Дмитро Семен, спостерігаємо ремонт дороги державного значення.

Активіст каже, що зупинився під враженням «унікальної» технології ремонту: суміш для ямкового ремонту робітники висипали з відра і затоптували ногою.

«Під’їхав туди, відкрив вікно, мені сказали: «Синок, не розказуй, вас тут таких розумних багато їздить. Ти хоч знаєщ, що це таке?»

Я відповів що знаю – це холодний асфальт. Просто, його треба нормально утрамбовувати в підготовлену ділянку. А не ногою і не з відра», – каже Дмитро Семен.

Дмитро Семен, активіст Фото: investigator.org.ua

На сайті державних закупівель ProZorro знаходимо інформацію про підрядника, що проводить роботи на цій дорозі. Ним виявилося державне підприємство «Херсонський облавтодор». За утримання доріг державного значення Херсонської області, включно з трасою «Гола Пристань – Залізний Порт», до кінця року з держбюджету на рахунок підприємства перерахували маже 20 мільйонів гривень. Керівник облавтодору розповів, що наразі підприємство дійсно проводить ямковий ремонт на дорогах області.

«Автомобільні дороги з літерою М – міжнародні – це М14: від кордону з Миколаєвом до Запоріжжя. Ремонт там нам треба закінчити до 1 травня. І ремонт доріг з літерою Р і Т – регіональні і територіальні, що теж входять до доріг державної власності,  – треба закінчити до 1 червня», – пояснює Валерій Грачов, директор ДП «Херсонський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».

Валерій Грачов, директор ДП «Херсонський облавтодор» Фото: investigator.org.ua

Щодо дотримання робітниками технології ремонту  на знятому Дмитром Семеном відео  Валерій Грачов  претензій не має. Каже, що порушень не бачить, окрім недотримання правил охорони праці.

«Я бачив там порушення норм правил охорони праці. Те, що там в тих 30-ти секундах записано, що щось люди не так робили, ну, там нічого не видно, що вони робили не так. Після того, як це відео з’явилося, заступник з експлуатаційного утримання виїхав туди. Звідти мені передав фото. Судячи з фото, можна сказати, що ямковий ремонт виконаний достатньо якісно», – каже Валерій Грачов.

Аби на власні очі переконатися, як проходить ремонт доріг державного значення, ми знайшли бригаду, що працювала на відео, знятому активістом. Технологія ремонту, яку тут застосовують, відверто вразила. Замість сучасної спецтехніки на трасі використовують допотопний «пристрій» у вигляді тачки з ємкістю для нагрівання смоли. З допомогою віника із гілок смолу заливають у ямки, аби новий асфальт міцно схопився із старим. «Технології» такого ямкового ремонту  вже не один десяток років. Бригадир запевняє, що  на якість  ремонту дідівський метод не впливає.

«Маємо те, що маємо. Технологію можна виконувати, навіть маючи таке застаріле обладнання. Воно ніяк не впливає на виконання робіт. Найголовніше, щоб були використані якісні матеріали», – пояснює Ярослав Озима, в.о. начальника філії «Голопристанська ДЕД «ДП «Херсонський облавтодор».

Ярослав Озима, в.о. начальника філії «Голопристанська ДЕД» ДП «Херсонський облавтодор» Фото: investigator.org.ua

Щодо поширеного активістом відео пан Ярослав запевняє, що технологія належного ремонту траси порушена не була, а ногою робітник просто підрівняв  суміш.

«Технологія дотримана повністю. На відео видно, що людина розрівняла ногою. Але він розрівняв для того, щоб подивитись, скільки ще треба додати матеріалу туди, щоб довести ямку до повного наповнення», – цілком серйозно каже Ярослав Озима.

Робітники не на камеру розповіли, що зарплатню отримують мінімальну – трохи більше трьох тисяч гривень на місяць. Обладнання теж не обирають. А гроші за виконані підряди йдуть в державне підприємство. Бо  Херсонський облавтодор є дочірнім підприємством акціонерної компанії «Автомобільні дороги України».

«Дочірнє підприємство – це підприємство, яке займається суто підрядними роботами. Воно не є ні замовником, ні розпорядником коштів», – каже Валерій Грачов, директор ДП «Херсонський облавтодор».

Розпорядником державних коштів на ремонт доріг є Державна служба автомобільних доріг – Укравтодор. Що також є засновником та власником 100% акцій компанії «Автомобільні дороги України». Виходить, «Укравтодор» так цікаво влаштований, що в одній «сім”ї» має  функцію і замовника з утримання доріг, і підрядника з їх ремонту. 

Фото: investigator.org.ua

Траса Т -0403 «Мар’янське-Берислав» –  ще одна дорога державного значення, що зв’язує Херсонщину з Дніпропетровською, Запорізькою та Харківською областями. У 2017 році на поточний ремонт цієї траси було виділено близько 100 млн гривень, але його вистачило лише на місяць. Дорога знову розбита.

«Дорога в жахливому стані. Ремонту не видно давно. Це дуже небезпечно. По-перше, ями великі.  По-друге, трапляються такі зрізи, що можуть і скат пробити», – скаржиться нам Володимир, водій- далекобійник.

Щодня цим шляхом з портів Херсону та Миколаєва їдуть сотні вантажівок. Ямковий ремонт тут проводиться регулярно, ось тільки через такий потік фур і якість траси його  вистачає на кілька тижнів.

«Коли проектувались ці дороги, найбільшим навантаженням на них був КАМАЗ без причепа. А зараз по нашим дорогам, які вже відпрацювали свій ліміт часу в 2- 3 рази, рухаються грузовози до 80-100 тонн», – каже Олександр Адамчик, в.о. заступника голови Херсонської ОДА.

Олександр Адамчик, в.о. заступника голови Херсонської ОДА Фото: investigator.org.ua

У грудні 2017 року на трасі у 100 кілометрів збудували новий відрізок на 12,5 км. Кошторис робіт потягнув на майже 100 млн гривень. Тендер на їх виконання виграло ТОВ «Українсько-польське підприємство з іноземними інвестиціями «УПС».

«Ми займаємось ремонтом дороги Т-0403. Один із методів відновлення і ремонту доріг – це метод холодного ресайтінгу. Тобто, основу підсилюємо, кладемо новий асфальт – виходить сучасна дорога, яка зможе витримувати потік вантажних машин, що їздять нашими дорогами», – каже Віктор Педан, начальник дорожнього відрізку підприємства «УПС».

Віктор Педан, предствавник підприємства «УПС» Фото: investigator.org.ua

«Жваву трасу на Херсонщині хочуть ремонтувати представники Латвії»; «Проблемну трасу на Херсонщині відремонтує фірма з латиськими інвесторами»; «Європейський ремонт доріг» – такими яскравими заголовками вибухнули місцеві ЗМІ щодо новини про переможця тендеру на дорожні роботи на цьому відрізку траси.  Насправді ж усе простіше. Підприємство з європейською назвою зареєстроване у Дніпропетровській області.А одним із керівників «УПС» є Тарас Палій –  син екс-керівника Дніпропетровського облавтодору. Будівництво траси планують продовжити і в 2018 році.

«Хлопці відпрацювали свою роботу та зробили все, що від них вимагалось. Їх контролюють і державна аудиторська служба, і Національна поліція (відділ з боротьби з економічною злочинністю), і СБУ та прокуратура. Так що контролюючих органів там більше, ніж достатньо. І якби там були якісь порушення – це вже було б відомо», – каже Олександр Адамчик.

Ямковий ремонт. Фото: investigator.org.ua

Вкладені державні мільйони, як і ямковий ремонт на трасі,  знищують перевантажені грузовози. Для вирішення проблеми потрібно встановлення вагового контролю. На запит Центру журналістських розслідувань в Чорноморському управлінні «Укртрансбезпеки”повідомили, що ще в грудні 2017 року Херсонська область отримала три нових пересувних вагові комплекси. Але вони і досі не використовуються.

«Усього Чорноморському міжрегіональному управлінню передано Укртрансбезпекою три  пересувних вагових комплекси, втім, на даний час вони не функціонують через відсутність введених в експлуатацію ДП «Херсонський облавтодор» майданчиків для їх розміщення», – сказано у відповіді.

Як виявилось, в області діє лише один стаціонарний ваговий комплекс, розміщений на трасі міжнародного значення Одеса-Мелітополь-Новоазовськ. Тобто, на відновленій ділянці дороги Мар’янське – Берислав такого майданчику немає. Тож перевантажені автомобілі можуть і далі безперешкодно курсувати новенькою трасою, руйнуючи покриття.

Загалом на 2018 рік на ремонт доріг Херсонщини бюджетом передбачено майже 600 млн гривень. Хвилюємось, аби ці гроші не зникли разом із «унікальним» ямковим ремонтом.