Туристичний бум-2020: Курортний сезон в умовах коронакризи на Арабатській Стрілці

Публікації
Фото: investigator.org.ua

Попри побоювання, викликані карантинними обмеженнями і пандемією коронавірусу, курортний сезон на Арабатській Стрілці Херсонщини таки вдався. Із своїми особливостями і відкритим вікном можливостей на майбутнє. Літо-2020 показало, як кількість переростає в якість. В докоронакризисні роки Стрілка була переповнена відпочивальниками економ-сегменту: курортники їхали громадським транспортом, подекуди зі своїм запасом харчів на всю відпустку, тож грошей на курорті залишали не багато. Але тепер найбільшим попитом користуються номери підвищеного комфорту, і цінник у дві з половиною-три тисячі на добу гостей не відлякує: вони звикли платити за гідний відпочинок. 

До Арабатки поїхали люди, які звикли відпочивати за межами країни і здебільшого побачили Стрілку вперше. Туристичний бум спостерігається з кінця червня, і вже напередодні осені наплив відпочивальників не зменшується. 

За словами Наталі Ковальової, власниці одного з готелів на Арабатській Стрілці, майже стовідсоткове бронювання почалося до початку сезону, і до середини вересня все вже розписано.

«Цього року люди в нас багатші. Нові курортники, за результатами опитувань, це люди, які взагалі не відпочивають на території України. Вони раніше відпочивали в Туреччині, Єгипті, але, відпочивши в нас, були приємно здивовані», – зазначила отельєрка.

Наталя Ковальова, власниця одного з готелів на Арабатській Стрілці, фото: investigator.org.ua

Своїм гостям Наталя пропонує заповнювати опитувальники для оцінки якості відпочинку. Аналізуючи результати, вона робить висновки про те, як утримати нових вимогливих клієнтів, забезпечити рівень сервісу, до якого ті звикли.

Однак є обставини непереборної для готельєрів сили –  якість доріг на Херсонщині, точніше, їхня майже повна відсутність. 

«Коли моїх відпочиваючих з півдороги забирає таксі, тому що у них відлетіло колесо, і друге таксі викликаємо, щоб відвезти колесо на шиномонтаж – це, звичайно, псує враження. Коли говорять: так, у вас все чудово, але ваші дороги… Треба робити висновки, бо це буде важливою причиною, через яку деякі відмовляться від повторного відвідування нашого регіону в наступному році, якщо нічого не зміниться», – зізнається Наталя Ковальова.

«Єдине, що дороги ми самі не можемо робити – ні приватні підприємці, ні сільська рада, це не в наших силах. Було б добре, якби держава допомагала б нам у цьому. Дороги. Все інше ми можемо робити самі», – додав власник одного з готелів на Арабатскій Стрілці Марат Зевадинов.

Марат Зевадинов, власник одного з готелів на Арабатскій Стрілці, фото: investigator.org.ua

На Арабатці популярний в 2020 році люкс-сегмент номерів починається від 1400-1500 гривень й іноді перевищує три тисячі гривень за ніч. А от в Генічеську, де такого напливу туристів ми не помітили, найбільшим попитом, як і раніше,  користуються номери економ-класу, вартістю від 80 гривень на добу. Тож  бюджет тижневого відпочинку  становить в середньому близько 10 тисяч гривень на сім’ю. Тут не сформована пропозиція за попитом нового контингенту відпочиваючих: здебільшого немає таких об’єктів розміщення, локацій та заходів для відпочинку.

«Окрім житла ми витрачаємо близько 500 грн у день на чотирьох чоловік, на розваги та на харчування. На житло витрачаємо 80 грн з людини, умови нормальні, середні. Ми приїжджали минулого року, ціни були такі самі, нічого не змінилося», – розповіла відпочивальниця з Дніпра Ірина, яка зупинилася в приватному секторі в Генічеську.

Ірина, відпочивальниця з Дніпра, фото: investigator.org.ua

Зважаючи на успіх сезону-2020, місцеві готельєри вже прогнозують, що туристичний бум у наступних роках не скінчиться.

Вічне питання курортного бізнесу – як продовжити сезон, не роблячи ставку тільки на пляжний відпочинок? Цим питанням тепер переймається нещодавно створена Асоціація гостинності Генічеського району.  Про неї розповідає керівник  туристичного інформаційного сервісу, член Асоціації Олексій Войцеховський:

«Асоціація була створена тільки завдяки інформаційній підтримці фонду USAID. Приїжджали до нас тренери, і вони змогли достукатися до місцевого бізнесу – і не тільки бізнесу, є і представники місцевого самоврядування. Тренери донесли думку, що якщо мі самі тут не почнемо, то за нас ніхто не почне. Тому після одного з тренінгів було прийнято рішення створити таку асоціацію. Основна мета і завдання асоціації – згуртувати місцевий бізнес. Якщо кожен окремо, то нам не зробити успішного курорта. Ми не будемо конкурувати з чорноморським узбережжям, або Кирилівкою в Бердянському районі. Тому тільки об’єднавши зусилля, ми зможемо створювати продукт, який допоможе нам розширити наш туристичний сезон. Як показав цей сезон, можуть бути і зовнішні чинники, і ми повинні це передбачити. Потрібно робити ставку не тільки на літнє море, дитячий оздоровчий відпочинок, а й на культурний».

Олексій Войцеховський, керівник туристичного інформаційного сервісу, член Асоціації гостинності Генічеського району, фото: investigator.org.ua

Аби розширити рамки сезону, в Асоціації гостинності радять зробити ставку на так званий івент-туризм –  організацію креативних подій, які будуть приваблювати туристів не тільки в пляжний сезон, а бізнесу дозволять освоїти нові послуги. 

Перша спроба організації таких заходів – Фестиваль-ярмарок вина та сиру, який планують зробити щорічним. 

Фото: investigator.org.ua

Отже, попри побоювання, курортний сезон-2020 на Арабатській Стрілці не став провальним, а, навпаки, відкрив нові можливості для розвитку туризму, став знаковим для подальшого розвитку. Бізнес показав спроможність до самоорганізації, але самотужки – без грамотних дій влади та системних  інвесторів не в змозі подолати проблеми, які роками стоять йому на заваді.