Реінтеграція територій чи реінтеграція окупантів?

Публікації
Міністр з питань реінтеграції ТОТ Олексій Резніков

У справі реінтеграції окупованих територій завзятість неодмінно має доповнюватись компетентністю і професіоналізмом. Зараз Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій просуває проєкт закону «Про державну політику перехідного періоду», яким намагається охопити всі питання з мирної реінтеграції окупованих українських земель та населення. Втім, якраз компетентність і професіоналізм авторів законопроєкту викликає сумніви – особливо з урахуванням дивних заяв, які робить очільник Мінреінтеграції про надання українського громадянства росіянам, що оселилися на окупованих територіях.

Міністр з реінтеграції окупованих територій Олексій Резніков 3 лютого в інтерв’ю інтернет-виданню «Лівий Берег» розповів, що чекає після деокупації російських громадян, які незаконно оселилися на українській території, коли та перебувала під окупацією. 

Загалом інтерв’ю Резнікова було присвячено рекламі законопроєкту «Про державну політику перехідного періоду». В цей законопроєкт спробували напхати все, що хоч якимось боком стосується окупованих територій та їхньої майбутньої деокупації, через що він вийшов величезний і малофункціональний. Але питання долі понаїхавших на окуповані території росіян в проєкті закону «Про держполітику перехідного періоду» не влізло. Тому про нього Резніков розповів на словах:

«Ми точно не збираємося порушувати чиїхось гуманітарних прав. У всіх буде можливість вільно прийняти рішення. Якщо захочуть легально жити на території України, вони можуть отримати статус іноземних громадян, прийняти українське громадянство або жити як особи без громадянства. Або ж ці люди можуть прийняти інше рішення – повернутися на свою історичну батьківщину. Ми не збираємося, на відміну від спадкоємців сталінського режиму, займатися депортацією».

На жаль, ці слова міністра прямо протирічать чинному українському законодавству. 

Керченський міст – шлях незаконного потрапляння громадян РФ до окупованої території України Фото: YouTube

Російські громадяни, які в’їхали з РФ до Криму та окупованих районів Донецької і Луганської областей після того, як Київ закрив там прикордонні контрольно-пропускні пункти, порушили українське міграційне законодавство. Вони перебувають на українській території незаконно, і до них має бути застосована процедура примусового повернення у країну походження чи третю країну. Державна міграційна служба, СБУ чи прикордонники мають вручити такому громадянину постанову суду з вимогою протягом місяця виїхати з України. Опціонально суд може застосувати заборону на в’їзд в Україну терміном до трьох років.

А якщо громадянин РФ не виконає цього рішення – то до нього застосовується вже примусове видворення. Тоді його беруть під білі ручки, супроводжують до пункту перетину кордону, ставлять у паспорт штамп про заборону в’їзду в Україну на п’ять років – і кажуть йому остаточне прощавай. Це закон, який навіть міністру-гуманісту обійти не можна. 

Також варто зауважити, що окупований Крим сьогодні перенаселений саме за рахунок росіян, які оселилися на півострові після окупації. Води там сьогодні не вистачає громадянам України, то чому треба витрачати її на громадян РФ, які порушили український кордон? Вони цілком законно можуть пити воду з Волги, Єнісею та Іртишу. 

А чому взагалі Олексій Резніков турбується про подальшу долю російських нелегалів на українських землях? Виглядає так, ніби команда Мінреінтеграції вивчала доробок Центру деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій, створеного за участі руху «Сила права». Зокрема, при підготовці законопроєкту про «Про держполітику перехідного періоду» вони, скажімо так, запозичили цілий ряд ідей та положень законопроєкту «Про відповідальність», який був свого часу розроблений юристами Центру деокупації та реінтеграції для врегулювання питання відповідальності мешканців Криму за співпрацю з окупантами.

Незаконний пункт перетину на неконтрольованій ділянці україно-російського кордону Фото: Оплот ТВ

Окрім законопроєкту «Про відповідальність», юристи Центру розробляли проєкт програми реінтеграції тимчасово окупованих територій Криму та Донбасу. У цій програмі є розділ «Врегулювання питань громадянства в Криму». І там йдеться як раз про вільний вибір громадянства – але не для росіян-понаїхів, а для громадян України, які під час російської окупації Криму вимушені були отримати російські паспорти: 

«Громадяни України, які отримали в період окупації Криму паспорт громадянина РФ, в процесі проходження процедури врегулювання питань громадянства, мають право добровільного вибору громадянства України або Російської Федерації…

Процедура врегулювання питань громадянства полягає в заповненні «Декларації про врегулювання питань громадянства», яка передбачає добровільне декларування вибору громадянства України або РФ, заповнення відповідної заяви про вихід з другого громадянства та здачу до Державної міграційної служби України відповідних загальногромадянського та закордонних паспортів».

Голова «Сили права» Андрій Сенченко в інтерв’ю Остапу Дроздову пояснював цю запропонованоу норму:

«Після деокупації люди повинні вибирати, ким хочуть бути – громадянами Росії або України. Якщо Україна – мають здати цей «окупаційний аусвайс» або ж письмово задекларувати, що ніколи його не отримували. Тоді людина буде користуватися всіма правами українського громадянина. Якщо ж, наприклад, якась бабуся чи дідусь захочуть залишатися росіянами, то нехай здають український паспорт, пишуть заяви про позбавлення українського громадянства, і отримують безстроковий вид на проживання. Тоді за ними залишаться всі майнові права, але ці люди не зможуть голосувати і отримуватимуть пенсії вже від Росії». 

Лідер Громадського руху «Сила права» Андрій Сенченко Фото: investigator.org.ua

Це дуже схоже на те, що Олексій Резніков казав про російських громадян у Криму, але ж в Програмі йдеться про громадян України!

Втім, розділ про статус іноземців, які мешкають на окупованих територіях Криму та Донбасу, в проєкті програми теж є. Але там чітко сказано, що іноземці, які переселилися на територію Криму, Севастополя та Донбасу під час окупації, є порушниками українського законодавства, а тому мають покинути територію України:

«Іноземці, які, порушивши чинне законодавство України, в’їхали та (або) мешкали на території Автономної республіки Крим, міста Севастополя та ОРДЛО в період тимчасової окупації, зобов’язані покинути територію України у тижневий термін з дати офіційного припинення окупації території Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та ОРДЛО. Подальший порядок в’їзду й перебування таких іноземців на території України регулюється чинним законодавством України з можливим застосуванням обмежень, обумовлених попередніми порушеннями законів України з боку зазначених осіб». 

Такі вимоги значно ближче до українського законодавства, ніж заяви міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Власне, саме на реінтеграції окупованих територій і українського населення й варто зосередитися міністерству, замість мріяти про реінтеграцію окупантів.