Як Росія легалізує крадіжку українських суден у MarineTraffic

Розслідування
СПБУ «Петро Годованець» (перейменована РФ на MODU CRIMEA 2) на Одеському родовищі, 7 вересня 2017 р. Фото: dpsu.gov.ua

Популярний онлайн-сервіс для відстеження руху суден MarineTraffic вказує у своїй базі, що вкрадені в України судна флоту «Чорноморнафтогазу» належать незаконно створеному Росією ГУП «Черноморнефтегаз», надає їхні незаконно змінені назви і прапор. І ці дані повністю протирічать реєстру International Maritime Organization (IMO), де чітко зазначено, що плавзасоби — українські.

Центр журналістських розслідувань звернувся до компанії — власника ресурсу MarineTraffic.сом, яка відреагувала на наше звернення і оперативно виправила частину інформації. Тож маємо прецедент скасування недостовірної інформації щодо права власності на вкрадений Росією український актив на цьому популярному і корисному ресурсі. Але це тільки перший крок — попереду багато роботи.

Незаконно захопивши технологічний флот Державного акціонерного товариства «Чорноморнафтогаз» у Криму, Росія намагається змінити інформацію про власника вкрадених плавзасобів в популярних морських онлайн-сервісах на незаконно створене підприємство ГУП «Черноморнефтегаз», що стало першою юридичною особою, щодо якої у квітні 2014 року були застосовані санкції США та ЄС через незаконну анексію Криму РФ.

Серед них і нові самопідіймальні бурові установки (СПБУ) «Україна» та «Петро Годованець», відомі у народі як «вишки Бойка, які НАК Нафтогаз України» придбала у 2012 році разом із буксирами «Мис Тарханкут» і «Федір Урюпін».

 СПБУ «Україна» та «Петро Годованець», 2012 р. Фото: marinetraffic.com, © Sertan Pehlevan, © Steel_rat

Включно із цими суднами, захоплений у 2014 році флот «Чорноморнафтогазу» налічував 31 плавзасіб.

Після початку окупації Криму «Чорноморнафтогаз» втратив не тільки контроль над активами на півострові — в офісі компанії лишились усі документи, що посвідчували право власності, в тому числі, і на судна. Тож довелося їх поновити, аби не допустити переоформлення суден на фейкове підприємство, зареєстроване у російській юрисдикції.

«Чорноморнафтогаз» звернувся до МЗС, щоб міністерство через дипломатичні канали не допустило змін кодів IMO — це унікальні ідентифікаційні номери, які є у кожного плавзасобу. МЗС спрацювало досить активно у цьому питанні, звернулось до IHS Maritime, до секретаріату цієї організації, яка зафіксувала, що це кораблі України і не може РФ змінювати будь-які дані про ці кораблі», — розповідала ЦЖР Світлана Нєжнова, генеральний директор ДАТ «Чорноморнафтогаз».

Світлана Нєжнова, генеральний директор ДАТ «Чорноморнафтогаз» Фото: IPC-Генічеськ

У MarineTraffic, популярному онлайн-сервісі для відстеження переміщень суден, станом на жовтень 2021 року значилося, що вкрадена Росією бурова установка «Україна» перейменована на MODU CRIMEA 1, ходить під російським прапором, а поле для вказання власника судна було незаповненим.

Знімок екрану marinetraffic від 07.10.2021 (обрізано)

Назва бурової установки «Петро Годованець» у базі MarineTraffic була вказана так, як її незаконно перейменували окупанти — MODU CRIMEA 2, прапор — РФ, а судновласник — незаконно створена на базі вкрадених українських активів російська компанія ГУП «Черноморнефтегаз».

Знімок екрану marinetraffic від 07.10.2021 (обрізано)

Буксири «Федір Урюпін» та «Мис Тарханкут» також, згідно бази marinetraffic, мають російські прапори, але власником плавзасобів вказаний український ДАТ «Чорноморнафтогаз».

Знімки екрану marinetraffic від 04.11.2021 (обрізано)

Буксири «Федір Урюпін» та «Мис Тарханкут» 2012. Фото: marinetraffic.com © Steel_rat

MarineTraffic — комерційний і частково волонтерський сервіс, який використовує інформацію, надану власниками суден, а дані про їхнє переміщення — за  передачами  AIS, на них встановлених.

International Maritime Organization — спеціалізована установа Організації Об’єднаних Націй, реєстр якої містить офіційну інформацію, і яка надає унікальні коди суднам і судновласникам. Усі перелічені нами вище плавзасоби, згідно бази даних IMO, мають українського власника — ДАТ «Чорноморнафтогаз» та ходять під українським прапором.

Офіси MarineTraffic знаходяться в Великобританії, Греції та Сінгапурі. Засновник компанії — Dimitris Lekkas, який до 5 грудня 2019 року володів часткою компанії Exmile Solutions, зареєстрованої у Лондоні. Зараз повний контроль має кіпрська фірма Aenor Ltd, зареєстрована на Кіпрі, керівником якої є Антігон Георгієв.

Dimitris Lekkas (праворуч) Фото: marinetraffic.com

Безпосередньо базу даних адмініструє компанія Marinetraffic Operations Information Technology s.a., зареєстрована в Афінах, Греція. Виконавчий директор — Dimitrios Memos.

Центр журналістських розслідувань звернувся до MarineTraffic з інформацію про власників і назви захоплених РФ українських бурових установок та буксирів згідно бази IMO. Ми запитали у компанії: як сервіс зазвичай перевіряє достовірність даних про назви, прапор та власника судна і чи будуть вони приводити дані щодо вказаних плавзасобів у відповідність до даних IMO? Ми також повідомили, що російське ГУП «Черноморнефтегаз» перебуває під санкціями ЄС і США, а відтак, цікавились, чи, бува, не були з ним укладені якісь угоди чи проведені транзакції?

MarineTraffic у листі за підписом контентрайтера компанії Fotini Tseroni, повідомила, що інформація, представлена у комерційній базі даних, заснована виключно на передачах AIS, які надходять від самих суден. У випадку вказаних ЦЖР суден «Чорноморнафтогазу» було так само: назва, прапор, ідентифікатори, стверджує пані Tseroni, передавалися через AIS.

Дослівно:

«Інформація, представлена на MarineTraffic.com, заснована на передачах AIS, які надходять від самих суден. Інформація, що стосується суден, портів тощо, збирається з AIS, відкритого джерела даних, що використовується для забезпечення безпеки, видимості та обізнаності про ситуацію в морському світі. У цьому конкретному випадку назва, прапор, ідентифікатори (номер MMSI, позивний) зазначених суден передаються ними через AIS. У MarineTraffic ми використовуємо різні процеси та інструменти, щоб підтримувати базу даних високої якості, і ми продовжимо вдосконалювати наші заходи забезпечення якості та безпеки».

Fotini Tseroni Фото: facebook.com/MarineTraffic

Також у компанії повідомили, що уникають співпраці з особами, які підпадають під санкції.

І хоча у листі до ЦЖР у MarineTraffic не повідомили, чи будуть вчинені якісь дії для досягнення достовірності даних щодо суден «Чорноморнафтогазу», сервіс оперативно змінив дані про власника бурових установок «Петро Годованець» та «Україна»). Після нашого звернення у MarineTraffic власником СПБУ вказується українське ДАТ «Чорноморнафтогаз». Такі ж зміни відбулись із даними щодо судновласника буксирів «Федір Урюпін» та «Мис Тарханкут».

Однак при цьому назви бурових установок і надалі вказані за незаконним перейменуванням — MODU CRIMEA 1 та MODU CRIMEA 2. Щодо буксирів зазначено, що їхні назви (хоча вони не змінювались) вказуються згідно повідомлень AIS.

Знімки екрану marinetraffic від 04.11.2021 (обрізано)

Прапор і в СПБУ, і в буксирів у MarineTraffic лишився російським. У базі IMO — український. Відповідно до ст. 92 Конвенції ООН з морського права 1982 року, судно може ходити під прапором тільки однієї держави і підпорядковується його виключній юрисдикції у відкритому морі. Судно не може змінити свій прапор під час плавання або стоянки під час заходу у порт, крім випадків дійсного переходу права власності або зміни реєстрації.

Тож відображення російського прапору вказаних суден у базі MarineTraffic є поданням недостовірної інформації з боку онлайн-сервісу, оскільки тільки судновласник — українське ДАТ «Чорноморнафтогаз» — може змінити прапор судна.