Правозахисники пояснили, яким чином внутрішньо переміщені особи (ВПО) можуть оформити паспорт громадянина України під час карантину та дали корисні рекомендації, які допоможуть зберегти час та сили під час цієї процедури.
Про це повідомляє чат-бот «Юридичний порадник для ВПО», розроблений фахівцями Благодійного фонду «Право на захист».
1. Записуйтеся на прийом онлайн
Під час карантину дозволяється оформляти паспорт, у тому числі замість втраченого/зіпсованого, за місцем звернення незалежно від «прописки» чи фактичного місця проживання, зазначеного у довідці про взяття на облік ВПО. Документи при цьому можна подати до будь-якого територіального підрозділу Державної міграційної служби (ДМС) України або центру надання адміністративних послуг (ЦНАП). Щоб не стояти у черзі та точно потрапити на прийом, скористайтеся записом до електронної черги. Така послуга діє для більшості населених пунктів та є безкоштовною.
Записатись до ДМС можна за посиланням: https://dmsu.gov.ua/services/online.html
2. Подбайте про необхідні документи
Якщо ви є внутрішньо переміщеною особою та/або отримували паспорт на територіях, які наразі є тимчасово окупованими, для обміну та оформлення паспорта замість втраченого/викраденого підготуйте додаткові документи, які допоможуть ідентифікувати вашу особу та прискорять процес виготовлення паспорта. Такими документами можуть бути:
– паспорт громадянина України для виїзду за кордон;
– службовий паспорт України;
– посвідчення особи моряка;
– посвідчення члена екіпажу;
– посвідчення батьків багатодітної родини;
– медична книжка;
– військовий квиток;
– пенсійне посвідчення;
– студентський квиток;
– службове посвідчення;
– посвідчення водія;
– пенсійне посвідчення тощо.
Наведений перелік не є вичерпним. Однак якщо за наданими документами не вдасться підтвердити вашу особу, для оформлення паспорта необхідно буде звернутися до територіального підрозділу ДМС України разом зі свідками (родичами, сусідами).
3. Не сплачуйте завчасно адміністративний збір
За оформлення паспорта замість втраченого/викраденого, а також його обмін доведеться сплати адміністративний збір. Краще це робити безпосередньо в день звернення до територіального підрозділу ДМС України або ЦНАП. Причина проста – у кожного з підрозділів власні реквізити для оплати послуги. Якщо ви перекажете кошти на код одного підрозділу, а запишетесь в чергу до іншого – у вас не приймуть документи, оскільки банківські коди підрозділів не будуть збігатися. Для оформлення паспорта за місцем звернення доведеться платити повторно за ту саму послугу, і лише потім повертати помилково сплачене.
4. Візьміть до уваги терміновість
Під час карантину штрафи у зв’язку з несвоєчасним зверненням для оформлення ID-картки чи несвоєчасним вклеюванням фотокарток до паспорта не застосовуються. При цьому законом передбачено можливість подання документів для оформлення паспорта громадянина України вперше, його обміну та вклеювання фотокартки по досягненню 25- та 45-річного віку протягом 30 календарних днів після завершення карантину. Відповідно, якщо вам терміново не потрібно оформлювати заяви, укладати договори, отримувати кредити та вчиняти інші дії, які вимагають надання дійсного документа, який посвідчує особу, звернутися за оформленням паспорта можна у будь-який час, але не пізніше 30 календарних днів після завершення карантину.
5. Перевіряйте стан виготовлення паспорта онлайн
Щоб не витрачати сили на походи та дзвінки до ЦНАП та ДМС, аби дізнатися, чи виготовлено вже паспорт, скористайтеся електронним сервісом за посиланням: https://dmsu.gov.ua/services/docstate.html
Зверніть увагу! Якщо ви оформлювали документи у ЦНАП, який призупинив свою роботу через карантин, документи можна отримати у відповідному територіальному підрозділі ДМС України.
Нагадаємо:
- Правозахисники пояснили, що треба робити внутрішньо переміщеним особам (ВПО) та мешканцям непідконтрольних Україні окремих районів Донецької та Луганської областей, щоб вклеїти фотокартки до паспорта при досягненні 25- та 45-річного віку.
- З 1 січня 2021 року в Україні збільшилася вартість виготовлення біометричних паспортів: внутрішнього паспорта у вигляді ID-карти, паспорта громадянина України для виїзду за кордон і посвідок на тимчасове та постійне проживання.
- Правозахисники підготували інформаційну листівку для мешканців Донбасу та переселенців, як оформити біометричні документи, що посвідчують особу, зокрема ID-картку та закордонний паспорт.
- Правозахисники пояснили, що робити мешканцям ОРДЛО, які здали документи для оформлення паспорта для виїзду закордон, проте не встигли вчасно його забрати через обмеження роботи КПВВ на лінії розмежування.
- Юристка пояснила, чи можуть жителі ОРДЛО перетнути КПВВ на Донбасі за простроченим паспортом.