Facebook виявив та видалив мережу ботів, пов’язаних з Тимошенко

Новини
Фото: © AFP / Scanpix

Соціальна мережа Facebook видалила понад 90 акаунтів і сторінок ботів, які підтримували Юлію Тимошенко і партію ВО «Батьківщину» та критикували їхніх політичних опонентів. Мережу ботів, діяльність яких була орієнтована на внутрішню аудиторію, виявили в рамках розслідування щодо підозри на скоординовану неавтентичну поведінку в регіоні.

Про це популярна соцмережа повідомила у своєму звіті за жовтень.

«Ми видалили 46 акаунтів Facebook, 44 сторінки, одну групу та три акаунти Instagram, пов’язаних з PR-агентством MAS в Україні та особами, пов’язаними з кампанією Юлії Тимошенко й партією «Батьківщина», – йдеться у повідомленні.

Як вказується, ця діяльність виникла в Україні і була орієнтована на українську аудиторію. Виявити мережу допомогли публічні скарги користувачів. Хоча люди, які стояли за цією діяльністю, намагалися приховати свою особистість, розслідування викрило їхній зв’язок з PR-агентством MAS.

«Ми виявили цю мережу в рамках розслідування щодо підозр на скоординовану неавтентичну поведінку в регіоні. Ми також отримали інформацію з публікацій у ЗМІ про деякі види діяльності (MAS – ред.) в Україні», – зазначили у Facebook.

Мережа ботів використовувала фейкові акаунти. Вони створювали сторінки вигаданих людей, коментували публікації інших користувачів, розміщували інформацію в групах і керували сторінками, які позиціонувалися як місцеві новинні ресурси. Охоплення ресурсів досягало 889 000 акаунтів, а на рекламу було витрачено 2,1 млн дол.

Як повідомляється у звіті, «ботоферма» поширювала новини та інформацію про актуальні події в Україні, що стосуються політики і виборів, переважно українською мовою. Серед них – коментарі з підтримкою Юлії Тимошенко і партії «Батьківщина» і критикою їхніх політичних опонентів: президента Володимира Зеленського та експрезидента Петра Порошенка. Діяльність ботів в основному фокусувалася на темі недавніх виборів: як президентських і парламентських в 2019 році, так і місцевих у 2020 році.

У Facebook також навели приклади контенту, розміщеного на деяких з сторінок спамерських пошукових роботів.

Нагадаємо:

  • Центр журналістських розслідувань в матеріалі «Facebook – сіра зона політичної реклами» писав, що соціальні мережі стали потужним засобом політичної агітації. У 2019 році це показали президентські вибори і підтвердили парламентські. Протягом останнього місяця перед виборами Верховної Ради кількість політичної реклами в соцмережі Facebook неухильно рослао, напередодні виборів досягнувши трьох тисяч повідомлень в день. Українські політики і партії витрачали на передвиборну рекламу і агітацію в соціальних мережах сотні тисяч доларів. Однак у звітах кандидатів вони не вказувались.
  • У вересні 2019 року Facebook призупинила діяльність в Україні акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації. Ідентифікувати велику каипанію, яку вела «фабрика тролів», вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту. Серед заблокованих сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser, які часто публікують неперевірену інформацію.