Для постачання українського ільменіту в окупований Крим застосовуються нові оборудки: судно SOURIA доставило ільменіт для титанового заводу в мысты Армянськ (Армянський філіал ПрАТ «Юкрейніан кемікал продактс»), що належить олігарху Дмитру Фірташу, через закритий порт Севастополь. Вперше в «ільменітовійсхемі » задіяний термінал стівідорної компанії «Авліта», що раніше належала Рінату Ахметову.
Про це йдеться в розслідуванні Катерини Яресько на сайті Myrotvorets News.
«Судно BOGDAN доставило в Варну ільменіт з порту Чорноморськ, після чого SOURIA завантажила цю партію сировини для Кримського Титану і 23.12.2020 доставила її в закритий порт Севастополь, на причал стівідорної компанії “Авліта”. Тим часом BOGDAN завантажив в Чорноморську ще одну партію ільменіту і знов доставив її в Варну.
26.11.2020 в Чорне море зайшло судно BOGDAN (IMO: 9132492, MMSI: 312245000, Позивний: V3RA5, Прапор: Belize [BZ]) і направилось в порт Чорноморськ.
Поки BOGDAN перебував на якірній стоянці порту Чорномоськ, SOURIA здійснила рейс від Тортуги (так називають неконтрольоване місце для перевантажень в нейтральних водах поблизу Керченської протоки) до болгарського узбережжя і зупинилася на якірній стоянці порту Варна.
Лише 9 грудня BOGDAN був прийнятий до причалу в порту Чорноморськ, де почалось його завантаження ільменітом.
Вранці 12.12.2020 BOGDAN вийшов з Чорноморська з вантажом ільменіту обсягом більше 11 тисяч тонн, вказавши порт призначення Самсун (Туреччина).
Однак незабаром капітан судна BOGDAN показав в АІС зовсім інший порт – Варна (Болгарія).
Весь цей час SOURIA чекала на якірній стоянці Варни. Вранці 13.12.2020 BOGDAN став на розвантаження в порту Варна.
Наступного дня на те ж саме місце, де BOGDAN залишив ільменіт, стала SOURIA і почала завантаження сировиною для Кримського Титану, доставленою з порту Чорноморськ.
Ввечері 18.12.2020 SOURIA вийшла з порту Варна і направилась до кримського узбережжя. 20 грудня SOURIA увімкнула АІС, і ми побачили, що порушниця знов прийшла на Тортугу.
BOGDAN повернувся в Чорноморськ і 21.12.2020 знов приступив до завантаження ільменітом. І знов повторилася та ж сама ситуація – 22.12.2020 BOGDAN вказує при виході порт призначення Самсун, а сам іде до Варни.
Коли судно вийшло з територіальних вод України, воно знов змінює порт призначення на Варну і прямує в цей болгарський порт на розвантаження. 21.12.2020 капітан SOURIA Ziad Kheder вимкнув АІС.
23 грудня 2020 SOURIA з’явилась біля Севастополя. Прохід SOURIA Севастопольською бухтою було також зафіксовано веб-камерою. Ми бачимо час, коли судно було йшло до причалу Авліти – 15:36 за київським часом.
Отже, нами вперше зафіксовано доставку ільменіту в закритий порт Севастополь, на причал стівідорної компанії “Авліта” (в російських реєстрах перейменовано на “Авал”). До цього часу поставки сировини для Кримського Титану довгий час здійснювалися через керченський порт Камиш-Бурун, а нещодавно вони змінили порт на Феодосію.
Вважаємо, що в даних умовах доцільним буде звернення до влади Болгарії з доказами, що вантаж, доставлений BOGDAN в порт Варна, призначений для окупованого Криму», – йдеться в розслідуванні.
Після окупації Росією АР Крим та м.Севастополя кримський завод «Титан», що належить групі DF Group олігарха Дмитра Фірташа, був перейменований в Юкрейніан кемікал Продактс з юридичною адресою в Києві, а підприємство в Криму – як Армянська філія компанії. Його майно – титановий завод було передано в оренду спеціально створеному московському ТОВ «Титанові інвестиції». Таким чином «Кримський титан» діяв одночасно в двох юрисдикціях.
В розслідуванні «Двоокис Фірташа» Центр журналістських розслідувань повідомляв, що завод «Кримський титан» (Армянський філіал ПрАТ «Юкрейніан кемікал продактс», що належить олігарху Дмитру Фірташу, скидає відходи у відстійники у Херсонській області, але вже три роки не платить екологічний податок. За даними податківців, компанія подає документи про зупинку виробництва через окупацію. При цьому завод працює, і всупереч санкціям, завозить через закритий порт Керч український ільменіт (так звана «ільменітова схема»).
ПрАТ «Стивідорна компанія «Авліта», бенефіціаром якої до 2016 року був Рінат Ахметов, отримала російський сертифікат в Криму на обслуговування контейнерних вантажів всупереч рішенням International Maritime Organization (IMO). Сертифікат виданий Російським морським регістром судноплавства.
Детально про те, як працює в закритому порту Севастополя стивідорна компанія «Авліта» – у розслідуванні Валентини Самар «Крута перевалка» (Центр журналістських розслідувань для проекту Слідство.інфо).
- Компанії українських олігархів, які працюють в окупованому Криму, використовують одночасну реєстрацію в юрисдикціях України та РФ, або ж реєстрацію одночасно на півострові та в Росії для обходу введених США та ЄС кримських санкцій, які передбачають, зокрема заборону на інвестиції в Крим, на відкриття нового бізнесу на півострові та на експорт вироблених у Криму товарів, йдеться у матеріалі Центру журналістських розслідувань «Схеми обходу «кримських санкцій».
- Хочете знати більше про кримські санкції, запроваджені США, ЄС та Україною у зв’язку зі збройною агресією Росії проти України та їх вплив на сектори економіки окупованого РФ Криму? Знайомтеся з матеріалами нового розділу «Спецпроекти» на сайті Центру журналістських розслідувань: «Як працюють кримські санкції».