Через порт Бердянська і залізницею окупанти хочуть вивезти мільйон тонн зерна нового урожаю

Новини
Навантаження краденого збіжжя у залізничні вагони на окупованій частині Запорізької обл., літо 2022 р.
Навантаження краденого збіжжя у залізничні вагони на окупованій частині Запорізької области, літо 2022 року

Гауляйтер тимчасово захопленої частини Запорізької області Є. Балицький заявив, що 2023-го р. в області планується зібрати близько 2,5 млн тонн зернових, щонайменше мільйон з яких — «на вивіз». 

Про це повідомляє кореспондент Центру журналістських розслідувань

За словами колаборанта Балицького, потреба регіону в пшениці – всього 500 тис. тонн, 1 млн. – використовують і начебто експортують самі фермери, тож ще мільйон українського збіжжя планують вивезти, вочевидь, до Росії.  

Схоже, робити це збираються переважно морем, хоча порт Бердянська і не внесено до міжнародних морських реєстрів, як російський, визнають самі ж окупанти.  

«Думаю, найближчим часом, вже цієї весни, буде визначено механізми процесу вивезення зерна», – цитує гауляйтера окупаційне «міністерство АПК и продовольственной політікі Запорожской області».

Завантаження краденого зерна в Запорізькій області, скріншот з відео пропагандистів, літо 2022 року.

Завантаження краденого зерна в Запорізькій області, скріншот з відео пропагандистів, літо 2022 року

Насправді ж, шанси, що міжнародна спільнота визнає порт Бердянська російським, практично нульові. Адже, нещодавно Сполучені Штати Америки ввели фінансові санкції щодо фігурантів розслідування Центру журналістських розслідувань – окупаційного підприємства «Государственный зерновой оператор» та його директора, мешканця Санкт-Петербурга Нікіти Бусела. Ця російська компанія була створена в окупованому Мелітополі ще у травні 2022 р. для того, аби скуповувати, зберігати і відвантажувати зерно для вивезення в Росію або кримські порти.

За повідомленням Генштабу ЗСУ, 16 березня зафіксовано чергову крадіжку Росією зерна з тимчасово окупованої частини України.

«У м. Бердянськ Запорізької області, з акваторії морського порту, відзначено транспортування ворожими буксирами російської самохідної баржі, яка завантажена пшеницею», – йдеться у зведенні Генерального штабу. 

Несамохідна баржа в порту тимчасово окупованого Бердянська, 15 січня 2023 р.

Несамохідна баржа в порту тимчасово окупованого Бердянська, 15 січня 2023 року

Ймовірно, мова про баржу, яку вперше помітили в Бердянську ще 15 січня, та фіксують у порту, приблизно,  раз на два тижні.

 баржа

Проаналізувавши відкриті дані, дуже схоже, що вказані судна – це «Самарская-1» і буксир «Капитан Шлыгин». Баржа належить акціонерному товариству «Государственная транспортная лізінговая компанія », засновником якого є Російська Федерація. Оператором вказано ООО  «Петротанкер», бенефіціаром якого з червня 2022 р. в росреєстрі вказаний Сєргєй Вікторовіч Фофанов із Самари. Водночас, Фофанов є і  гендиректором «ЗАО Нефтефлот», де і була в 2020-му році побудована «Самарская-1». 

За даними сайту MarineTraffic, буксир «Капитан Шлыгин» наразі знаходиться в порту м. Керч, тож можна припустити, що зерно з Бердянська росіяни вивозять до тимчасово окупованого Криму, звідки ще минулого року курсує «зерновий експрес» – злочинну морську схему вивезення через порти окупованого Криму українського зерна, викраденого російськими окупантами на захопленому півдні України.

Буксир “Капитан Шлыгин” та несамохідна баржа “Самарська-1” в Ростові-на-Дону, фото MarineTraffic.com, 2020 рік

Буксир «Капитан Шлыгин» та несамохідна баржа «Самарська-1» в Ростові-на-Дону, фото MarineTraffic.com, 2020 рік

Вочевидь, захоплені порти Азовського моря залишаються для російських окупантів пріоритетними для подальшого вивезення краденого українського збіжжя. Наприклад, з Бердянська єдина залізнична гілка веде до найближчої вузлової станції  в місті Пологи, яке розташоване фактично на лінії фронту. У Маріуполі залізнична інфраструктура взагалі знищена.

«Для того, аби вивозити зерно залізницею, нам необхідно близько 600 вагонів-зерновозів, або 12 поїздів, що складаються з 50 вагонів кожен. Україна не залишила нам жодного вагону», – бідкається гауляйтер Балицький. Проте, відомо, що окупанти і колаборанти активно використовували залізничний транспорт для перевезення пшениці і мають наміри продовжувати це. 

Західний проспект – дорога з порту Бердянська на виїзд з міста,10 лютого 2023 року

Західний проспект – дорога з порту Бердянська на виїзд з міста,10 лютого 2023 року

Західний проспект Бердянська, вантажні автомобілі з лафетами біля однієї з прохідних порту, 6 березня 2023 року

Західний проспект Бердянська, вантажні автомобілі з лафетами біля однієї з прохідних порту, 6 березня 2023 року

Ті ж самі вантажівки вже з вагонами і колесами рухаються на виїзд з Бердянська по Мелітопольському шосе, 8 березня 2023 року

Ті ж самі вантажівки вже з вагонами і колесами рухаються на виїзд з Бердянська по Мелітопольському шосе, 8 березня 2023 року

бердянськ зерно

Вантажівка із залізничним вагоном їде з порту Бердянська, 12 березня 2023 р.

Вантажівка із залізничним вагоном їде з порту Бердянська, 12 березня 2023 року

Наприклад, з 10 лютого щотижня з тимчасово окупованого Бердянська вантажівки на лафетах вивозять по кілька вагонів, якими ще наприкінці 2022-го року звозили зерно на склади морського порту. 

Вочевидь, таким чином російські загарбники «мобілізують» вагонний потенціал окупованої Запоріжчини для подальшого вивезення збіжжя з України.

Як повідомлялось, за даними Мінагрополітики, з початку повномасштабного вторгнення в Україну російські загарбники вивезли з нових окупованих територій до Криму близько 400-500 тисяч тонн зерна, внаслідок чого втрати українських аграріїв за 2022 рік  сягають щонайменше $125 млн. 

Цей незаконний бізнес курується спецслужбами та військовими країни-агресора.

ЦЖР повідомляв про тотальне мародерство російських військових на нових українських окупованих терторіях. У фермерів відбирають або за копійки скуповують ранні овочі, які потім везуть до окупованого Криму. Туди ж тентованими вантажівками переправляють зерно, яке крадуть з елеваторів та складів у Херсонській та Запорізькій областях. Криму це зерно не потрібне, адже свого вдосталь, більше того, він відправляє зернові на незаконний експорт до Сирії та Єгипту. Але зараз збільшує обсяги перевалки. Ймовірно — за рахунок сотень тисяч тонн пограбованого збіжжя з нових окупованих територій. Детально про це розповіла Катерина Яресько, доцентка Харківського університету та розслідувачка проекту SeaKrime Центру Миротворець, в ефірі програми «Питання національної безпеки» (телепроект Центру журналістських розслідувань).

Текстову версію інтерв’ю з Катериною Яресько, читайте за посиланням.

***

24 лютого 2022 року президент РФ Володимир Путін заявив про проведення «спеціальної військової операції» на окупованому Донбасі. Росія завдала ракетних ударів по території України і розпочала пряме повномасштабне вторгнення на чотирьох напрямках. Збройні сили України дають відсіч ворогові, план бліцкрігу — захопити Київ за два-три дні — провалився, російська армія відступила від столиці. Російські військові вчиняють тисячі воєнних злочинів та злочинів проти людяності на всій території України.