«Царська дорога» для володарів пляжів Арабатки

Публікації
Стрелковое
В'їзд до села Стрілкового Фото investigator.org.ua

У циклі розслідувань «Володарі пляжів Арабатки» ми вже розповідали, як всупереч Земельному та Водному кодексам сільрада  села Стрілкового надає ділянки під забудову у захисній прибережній смузі дуже непростим людям.  Ці ділянки пов’язує одна дорога – по вулиці Береговій, на будівництво якої з обласного бюджету цього року виділили більше 85 мільйонів гривень. Мешканці села цією вулицею не користуються, адже більша частина узбережжя – це пустирі, щоправда, ділянки на них вже надані у власність чи в оренду під забудову. Тому рішення «реконстуювати» вулицю для кількох десятків обраних та сезонних відпочивальників, в той час як у Стрілковому немає жодної асфальтованої дороги, місцеві мешканці вважають несправедливим. Чиновники ж переконують, що дорога сприятиме розвитку інфраструктури села. 

«Я громадянин України, що я, не маю права? І ви маєте. Будь ласка», – так начальниця управління держземкадастру у Херсонській області Наталія Потапкіна  пояснила, як їй пощастило отримати земельну ділянку за 50 метрів від моря: все просто – вона має право. А от всі інші громадяни України – все ж таки ні. У матеріалі «Володарі пляжів Арабатки. Стрілкове» ми розповідали, як вільно трактує закон місцева влада у селі Стрілкове, роздаючи земельні ділянки під забудову у захисній прибережній смузі. Адже тут її звузили до мінімальної ширини пляжної зони – 100 метрів, у яких будувати не можна нічого, крім гідротехнічних споруд. Але депутати Стрілкового на чолі з головою Олександром Пономарьовим читають кодекси по-своєму і надають ділянки не тільки для будівництва баз відпочинку, а навіть для житлових будинків.

На камеру головна земельниця області повідомила, що про це знає і будувати на пляжі і не буде. «Ділянка для будівництва, але земельна ділянка внесена з водоохоронною зоною відповідно до проекту встановлення прибережної захисної смуги. Водоохоронна зона тут зараз скажу … ну вся земельна ділянка», – зізнається чиновниця. А на питання, що ж вона робитиме на ділянці, на якій не можна нічого будувати, кидає просто феєричну фразу «Просто лежатиму на зємєлькі”.

Наталія Потапкіна, володарка ділянки на березі Азовського моря Фото investigator.org.ua

Просто лежати на власному пляжі – теж непогано. Ось тільки цільове призначення ділянки – будівництво житлового будинку і господарських споруд, саме так, за законом вона має бути використана. 

Окрім Потапкіної, серед щасливих власників власних пляжів є і інші посадовці. Анна Добровольська – головний спеціаліст з питань запобігання корупції в Азовській морській екоінспекції, фірма дружини головного податкового інспектора області Сергія Олефіренка і родичі його колег-податківців, фірми депутата облради Альберта Черепахи, дружини віце-губернатора Євгена Рищука  та біглого екс-глави району Сейтумера Німетуллаєва. А також ділянка, надана під вже зведений будинок дружини нинішнього глави Генічеської РДА – Олександра Воробйова.

Всі ці  ділянки високопосадовців та бази відпочинку об’єднує одна деталь – точніше, вулиця. Берегова – перша від моря вулиця Стрілкового  протяжністю більше семи кілометрів.

Дороги тут немає – просто утрамбований автомобілями пісок. Цього року з обласного бюджету  на її «реконстукцію» виділили 33 мільйони гривень. Загальна вартість проекту – 85 мільйонів гривень. Роботи мають закінчити наступного року.

Вулиця Берегова у с. Стрілковому Фото investigator.org.ua

“Те що село не асфальтоване, це факт. Є асфальтований під’їзд до села, є центральна вулиця, засипана щебнем, а всі інші дороги майже піщані. Піщані дороги на Арабатській стрілці мають свою виразність в, так званій, “хвилястості”. Тобто хвилі, які створюються піском, заважають рухатись машині зі швидкістю навіть 30 км/год. Таке відчуття, коли ти рухаєшся такими дорогами, що машина розлетиться на шматки”, – каже Олександр Адамчик, заступник голови Херсонської обласної державної адміністрації.

Олександр Адамчик, заступник голови Херсонської ОДА            Фото investigator.org.ua

Однак великим грошам на будівництво дороги по вулиці Береговій жителі села Стрілкове не зраділи.  Адже головна вулиця села – Центральна – де й розташовані основні адміністративні і соціальні об”єкти та житлова забудова, досі не заасфальтована. Після виходу на  сайті видання «Новий візит» новини про будівництво дороги десятки людей висловили своє обурення:

“…Дорога в том месте не нужна ни одному жителю этого пыльного села… Стрелковое — самое запыленное село в Украине”.

“Как можно вести дорогу там, где она не нужна, сорок лет люди мечтали что у них будет дорога, а их опять обманули причем таким циничным образом!!!”

“Теперь ведь даже ежу ясно, как дёшево продали наше село депутаты на забавки олигархам”.

Місцеві мешканці планують звернення до президента, адже будувати дорогу для кількох десятків обраних та сезонних відпочивальників вважають несправедливим для членів громади рішенням. Місцеві мешканці цією дорогою не користуватимуться.

Голова Генічеської райдержадміністрації Олександр Воробйов, який також мешкає на Береговій, каже, що рішення, яку вулицю  асфальтувати, приймала сільська  рада, яка представляє громаду.

Олександр Воробйов, голова Генічеської РДА Фото investigator.org.ua

“От ви кажете, громада буде проти. Це питання розглядалося на сесії в Стрілківській сільській раді. І депутати, які представляють більшість стрілківської громади, прийняли таке рішення. Будувати вздовж моря треба для розвитку цих територій. Адже усі мають ці території –  і ніхто не будується”, – каже Олександр Воробйов.

Віце-губернатор Олександр Адамчик пояснює: дорога сприятиме розвитку інфраструктури села і дасть можливість збільшити його курортний потенціал.

“Це дорога не просто, щоб зручно їздити – це дорога для стратегічного розвитку цього населеного пункту. Оскільки та територія, що має вихід до моря, майже не розбудовується, бо не має інфраструктури. Якщо громадськість буде проти, то ми будемо вимушені просто перерозподілити кошти у ті проекти, де громади хочуть, щоб в них була дорога. Там де хочуть, щоб був розвиток територій”, – повідомив Адамчик.

Отже, незгодним стрілківцям чиновники виставляють ультиматум: або дорога буде збудована по вулиці Береговій,  або не буде збудована взагалі. Погрози у разі протестів проти будівництва «царської дороги» передати кошти іншому населеному пункту прозвучали і на нараді за участі губернатора Херсонської області Андрія Гордєєва.

Жителька села Стрілкове Лариса Шаймарданова, відома своєю активної позицією із захисту інтересів громади, надала нам свою переписку у  меменджері Facebook із губернатором. Пан Гордєєв написав, що гроші, виділені на дорогу в Стрілковому, переведуть на село Високопілля.

Переписка з головою Херсонської ОДА Андрієм Гордєєвим  Фото Facebook Лариси Шаймарданової

“Ок переведемо кошти на Високопілля!!! А ви міряйтеся і далі” – написав губернатор активістці.

Яких інвесторів привабить дорога у селі Високопілля, поруч з яким навіть річки немає, як і те, чому не можна перенаправити 85 мільйонів на дорогу по вулиці Центральній у Стрілковому,  губернатор не уточнив. 

Цікавий нюанс: предметом закупівлі у системі “Прозорро” є  «Реконструкція дороги по вул. Берегова від перехрестя з вул. Центральна до перехрестя з вул. Сиваська в с. Стрілкове». Ось тільки не зрозуміло – що реконструювати, адже по вулиці Береговій дорожного покриття немає взагалі – дорога грунтова, точніше, піщана. Що будуть реконструювати дорожники, заступник губернатора Олександр Адамчик не пояснив. Каже, дорога буде, а з термінологією розберуться.

Олександр Воробйов переконує, що за документами дорогу по вулиці Береговій колись уже будували.

Вулиця Берегова у с. Стрілковому Фото investigator.org.ua

“Якщо ви піднімете колишні малюнки тієї дороги чи фото, ви побачите, що там нічого не було. Потім сільською радою було зроблено попереднє будівництво. Вона була піднята”, – повідомив голова Генічеської РДА.

Виходить, за документами дорога є, але її ніхто не бачить! З подібними поясненнями ми вже стикалися, коли в райдержадміністрації нас переконували, що на розданих ділянках на пустирі у прибережній зоні моря колись була забудова, тож тепер їх можна видяляти під будівництво житлових будинків. 

Переможцем тендеру спочатку було визнано фірму  “Дорожник” із Миронівки Київської області. Вона будує пансіонат по сусідству з головою РДА, тобто, по вулиці Береговій!  Але перевірку «Дорожник» не пройшов – і переможцем торгів стало підприємство «Полтавабудцентр».

Аргументація можновладців на користь будівництва дороги до майбутніх маєтків вздовж пляжів містить ще одну алогічну складову. Насьогодні більша частина узбережжя – це  пустир, ділянки на якому уже роздані у приватну власність чи в оренду. Коли почнеться його забудова, дорога може не витримати навантаження будівельної техніки та вантажівок з будматеріалами. Тож коли дорогу добудують – не виключено, що її  треба буде вже ремонтувати.

А зважаючи на кількість порушень законодавства чиновниками у Стрілковому, не виключено, що справжніх  інвесторів лякає не погана дорога, а корупція та вільне трактування закону представниками влади.