Многострадальные КПВВ: тендерная история

Ольга Махинько, Центр журналістських розслідувань

«Чонгар» - один из трех контрольных пунктов въезда-выезда на административной границе с временно оккупированным Крымом. Председатель Херсонской области Юрий Гусев пообещал президенту Владимиру Зеленскому, который десантировался на меже с Крымом, построить режимные зоны на КПВВ «Чонгар» и «Каланчак» до 15 ноября - в день своего рождения. А полностью завершить работы к 20 декабря. В противном случае ему придется уйти с должности главы области.

Строительство КПВВ «Чонгар» Фото: mtu.gov.ua

13 липня під час робочого візиту на Херсонщину діалог президента України та новоспеченого губернатора області виглядав так:

— І до кінця року ми плануємо реалізувати в повному обсязі разом з сервісними центрами, — Юрій Гусєв.
— Тобто, 15 листопада це перший етап? — Володимир Зеленський.
— Режимні зони. Це будуть принципово нові, але тимчасові споруди. А сервісні зони, які стосуються автовокзалів і адміністративних центрів послуг, ми плануємо реалізувати до кінця року», — Юрій Гусєв
— А якщо ні, то новий губернатор залишиться в минулому, — Володимир Зеленський.

Президент України Володимир Зеленський, голова Херсонської ОДА Юрій Гусєв, представник президента в АРК Антон Кориневич, 13.06.2109 Фото: investigator.org.ua

За 4 роки це вже третя спроба облаштувати контрольні пункти на межі з окупованим Кримом — і перша, коли від слів і рішень перейшли до діла. Спочатку не знаходили грошей, а коли їх резервували — не вистачало часу навіть на проєктні роботи, тож кошти повертались до бюджету. Коли в Мінінфраструктури були і час, і перехідні кошти, ніхто нікуди особливо не поспішав, а коли у країні змінилась влада — новий уряд увімкнув режим турбо.

За постановою Кабінету міністрів від 4 липня 2018 року отримувачем бюджетних коштів було призначено державне підприємство «Укрінтеравтосервіс», яке мало забезпечити розробку проектно-кошторисної документації та будівництво на території КПВВ. Проте до робіт справа так і не дійшла, хоча заступник міністра обіцяв до осені все побудувати.

УДП «Укрінтеравтосервіс», Київ Фото: investigator.org.ua

«Починаємо ми з Чонгару, тому що там повністю готові документи із землевідведенням. Землі передані на баланс нашого державного підприємства. Проведено ряд перемовин із зацікавленими сторонами, які готові додатково інвестувати в сервісну зону. Наприклад, ми говоримо про автостанцію. На автостанцію в нас коштів немає. Ми будуємо контрольний пункт в’їзду-виїзду і ту сервісну зону, яка необхідна для комфортного проходження нашими громадянами тимчасової адміністративної зони розмежування. Що стосується Каланчака, то ще до кінця не оформлена земельна ділянка», — пояснював Юрій Лавренюк, на той час заступник міністра інфраструктури України.

Заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк (2016-2019 рр) Фото: investigator.org.ua

Однак терміни, які називав Юрій Лавренюк, тихо поповзли — «Укрінтеравтосервіс» оголосив тендери на роботи на Чонгарі та Каланчаку тільки у серпні 2019 року. Тендери відбулися 10 вересня. Переможцем торгів на роботи на Чонгарі було визнано товариство з обмеженою відповідальністю «ОДЕСМІСЬКБУД», а будувати КПВВ «Каланчак» мала «Київська будівельна компанія «КИЇВБУДКОМ». Однак 19 вересня на засіданні уряду раптом вирішили змінити виконавця: замість «Укрінтерсервісу» призначили «Укрзалізницю» — просто протокольним рішенням. Посилаючись на дані правоохоронних органів.

«Укрінтеравтосервіс готували проектну документацію, потім там були певні проблеми, які мають ознаки фіктивності. Ми отримали деякі повідомлення від правоохоронних органів, після чого тендери було скасовано», — розказав Владислав Криклій, міністр інфраструктури України.

На думку Юрія Ніколова, редактора сайту «Наші гроші», відкриті торги, які проводив «Укрінтеравтосервіс», мають ознаки корупційності. Адже «Укрінтеравтосервіс» відхилив заявки компаній, що пропонували нижчу вартість робіт, залишивши ті, що пропонували дорожчу.

Юрій Ніколов, редактор сайту «Наші гроші» Фото: investigator.org.ua

«Справа в тому, що ці фірми подали на тендер заявки, в яких майже нічого не було написано. Не було відомо, чи є в них взагалі та техніка, якою мають вестись будівельні роботи, чи є в них робітники, тобто довідки були намальовані фактично на коліні, як попало. Що попало було написано навіть в поданих переможцями кошторисах — тобто, там не написані розрахунки заробітної плати, не написано, які нормальні обсяги будівельних матеріалів. Тобто, було написано так: ми хочемо освоїти 95 мільйонів на одному КПВВ, а як, то це вже інша справа, то вже не ваше діло», — розповідає Юрій Ніколов.

28 жовтня Кабмін нарешті ухвалив постанову, якою змінив замовника робіт на КПВВ з ДП «Укрінтеравтосервіс» на «Укрзалізницю». Вірніше, залізничників додали — держпідприємство зобов’язали передати «Укрзалізниці» проєкти, виконані інститутом СБУ. В цей час на межі з Кримом уже місяць кипіли роботи, а новий міністр інфраструктури та голова Херсонської облдержадміністрації приїздили інспектувати.

Отже, зміну виконавця оформили заднім числом, результати тендеру відмінили, а новий вирішили не оголошувати. Через брак часу Міністерство інфраструктури від відкритих торгів відмовилося, обравши переговорну процедуру.

«Якби ми проводили тендер, то не факт, що до кінця року ми б закінчили роботу. А за рахунок Укрзалізниці та їхньої внутрішньої потужності — в них є свої будівельні бригади, свої матеріали, своє виробництво — ми зекономимо 35% від попередньої кошторисної вартості», — каже Владислав Криклій.

Владислав Криклій, міністр інфраструктури України Фото: investigator.org.ua

Наразі проведено дві переговорні процедури. За їх результатами будівництвом режимних зон займається дочірнє підприємство «Укравтодору» — «Херсонський Облавтодор». Вартість робіт — 18 млн грн. А роботи з будівництва очисних споруд за 900 тис. грн виконує виробничий кооператив «Природоохоронне підприємство «Екологія» з Полтави.

На думку Юрія Ніколова, у переговорної процедури є свої мінуси, оскільки за відсутності відкритих торгів немає конкуренції. І в цьому випадку ми мусимо покладатися тільки на добросовісність нового замовника, тобто, Укрзалізниці.

«Тільки якщо укрзілізничники не вмонтовані в цю систему автодорожньої корупції, можливо, вони розірвуть її на якомусь етапі. Але, наскільки я розумію, зараз по першій процедурі будівництво дороги до проїзних пунктів віддано державному «Облавтодору». Тому корупційність чи не корупційність, можна визначити, коли вже буде відомий кошторис робіт, — вважає Юрій Ніколов.

Зараз на території КПВВ «Чонгар» тривають інтенсивні роботи. За словами робітників, будівництво ведеться і вдень і вночі. Вони впевнені, що завершать будівництво в зазначений термін. Тобто, до дня народження голови Херсонської ОДА — Юрія Гусева.

Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine