Для кримчан-абітурієнтів необхідно створити систему посиленого вивчення української мови та історії України – Потапова

Для абітурієнтів з окупованого Криму, які їдуть навчатися до вишів на материковій частині України, необхідно створити систему посиленого вивчення української мови та історії України. З урахуванням п'яти минулих років з моменту окупації, в 2019 році з Криму їдуть поступати діти, які вже не вивчали в школі ні українську мову, ні історію країни.

Валентина Потапова, керівниця Центру громадської освіти «Альменда» Фото: investigator.org.ua

Про це Валентина Потапова, керівниця Центру громадянської освіти «Альменда» повідомила у програмі «Питання національної безпеки» (проект Центру журналістських розслідувань, ефір ТРК Чорноморська 16.07.2019).

«За п’ять років дуже багато змінилося. Коли взагалі продумувалась ця система – освітні центри «Крим-Україна» – вона продумувалась в 2015-16 роках, зараз у нас на дворі 2019 рік. У 2015-16 роках це були діти, які мали документи дев’ятого класу, тобто це були діти, які добре пам’ятали Україну і вчили історію України. У 2019 му році до нас поступають діти, які в 2014 році навчалися в 6-му класі. Вони навіть близько не знали історію України, вони до неї просто не дійшли. Вони не знали української мови. Тому я б говорила про те, що повинна бути якась інвентаризація тієї системи, яка є для того, щоб ми орієнтувалися на нові виклики, які стали і перед Кримом, і перед Україною», – сказала Потапова.

Вона зазначила, що для дітей в окупованому Криму зараз велика проблема в тому, де і як вивчати українську мову, оскільки система її вивчення на півострові практично повністю знищена.

«Отже, ці діти змушені звертатися до репетиторів і платити їм гроші для того, щоб підготуватися до іспитів. Чи всі сім’ї кримських абітурієнтів можуть дозволити собі репетиторство з української мови? Безпечно чи небезпечно це для тих викладачів української мови, які надають цю освітню послугу?», – підкреслила керівниця «Альменди».

При цьому, за її словами, є серйозні питання до якості системи дистанційної підготовки до здачі української мови, яка зараз працює.

«Мені здається, що через п’ять років ми прийшли до точки: ми скасовуємо іспит з української мови взагалі, і вони поступають, але тоді обов’язково ми пропонуємо факультатив з української мови, і вони повинні будуть здати іспит для того, щоб перейти в другій семестр. Це буде таким пропуском. Тоді ми розуміємо, що силами вузів ми можемо дати нормальну українську мову, щоб вони могли здати нормальний, а не фейковий іспит», – вважає Потапова.

Вона також вказала, що аналогічні проблеми необхідно вирішувати і з вивченням кримчанами історії України, яка «в Криму вичищена повністю».

Нагадаємо:

  • За даними Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні, станом на квітень 2019 року в окупованому Росією Криму кількість дітей, які здобувають освіту українською мовою, критично знизилося: з 12 694 дітей в 2013-2014 навчальному році до 249 дітей в 2018- 2019 навчальному році.
Інформаційна агенція “Центр журналістських розслідувань”
Kyiv Kyiv Ukraine