Для контролю АМКУ над дотриманням санкцій потрібна чітка процедура і відповідальність – Агія Загребельська

Новини
Агія Загребельська, ексдержавний уповноважений АМКУ Фото: investigator.org.ua

Процедура контролю над об’єктами та транзакціями, що можуть підпадати під санкції, є умовою ефективної роботи Антимонопольного комітету України (АМКУ) з дотримання санкційного законодавства.

Таку думку висловила Агія Загребельська, екс-державна уповноважена АМКУ (2015-2019 рр.), в програмі  «Питання національної безпеки» (проект Центру журналістських розслідувань, ефір ТРК Чорноморська).

Загребельська вважає, що потрібен механізм дій на випадок відчуження підсанкційних об’єктів. 

«По-перше, нам потрібен механізм і чітка відповідь на питання, що ми робимо, якщо попри закон про санкції підсанкційні суб’єкти чи об’єкти були відповідним чином відчужені. Тобто, чітка процедура – хто повинен далі визнавати цю транзакцію недійсною, як повинні ці об’єкти вилучатися і куди передаватися», – сказала вона.

Також, на думку Загребельської, потрібна процедура вилучення та повернення підсанкційних об’єктів:

«По-друге, якщо об’єкт під забороною використання відповідно до закону про санкції, то тут теж повинна бути чітка процедура, хто цей об’єкт вилучає, на підставі якого документу – рішення суду або іншого органу, і що далі з цим об’єктом відбувається та коли він повертається». 

Антимонопольний комітет потребує механізму визначення кінцевих бенефіціарів підсанкційних об’єктів, вважає Загребельська.

«Нам потрібна дуже чітка процедура, тест, як ми будемо перевіряти ті транзакції, які, можливо, потрапляють під законодавство про санкції. Це для того, щоб переконатися, що в нас якийсь санкційний об’єкт не ховається за громадянами Європейського Союзу або громадянином Швейцарії чи іншими. Цей тест повинен бути в законодавстві, і Антимонопольний комітет або інший орган, не пройшовши цей тест і не отримавши всі необхідні документи, не міг би рухатися далі», – каже вона. 

Разом з тим, на думку Загребельскої, до визначення прихованих бенефіціарів мають долучитися українські спеціальні служби:

«Нам потрібно підсилити роботу наших оперативних та розвідувальних служб в напрямку того, щоб вони могли знаходити реальних бенефіціарів. Яким чином це повинно бути визначено в їхніх внутрішніх положеннях, я не можу сказати, тому що це таємниця оперативно-розшукових заходів, але в цьому напрямку вони повинні працювати ефективніше». 

Також Загребельська вважає необхідною концентрацію відповідальності за впровадження ефективної політики з дотримання санкцій.

«Звичайно, нам потрібна посадова особа, нам потрібен орган, якому ми зможемо ставити питання, чому щось не так. Чому не прийняті нормативно-правові акти, хто повинен за це відповідати, хто повинен цим займатися та інше», – сказала вона.

Нагадаємо:

  • Транзакція з передачі росіянам активів ПрАТ «Стівідорна компанія «Авліта», бенефіціаром якої до 2016 року був Рінат Ахметов, могла відбутися з порушенням антимонопольного законодавства і без відповідного дозволу АМКУ, стверджує Агія Загребельська, екс-державний уповноважений АМКУ. 
  • 5 липня 2019 року Офіс президента України всупереч законодавству звільнив державну уповноважену АМКУ Агію Загребельську без подань прем’єр-міністра та голови Комітету.
  • Антимонопольний комітет наклав загалом 113 млн гривень штрафу за бездозвільні концентрації, проведені групою DCH Ярославського (контроль над «Євраз ДМЗ») та групою ТАС (контроль над ПАТ «Дніпрометиз»), повідомив 26 квітня 2019 року повідомив голова АМКУ Юрій Терентьєв.