Правозахисники пояснили, чи позбавлять переселенця адресної допомоги при зміні реєстрації місця проживання

Новини
Фото: mariupolnews.com.ua

Правозахисники пояснили, що зміна внутрішньо переміщеною особою (ВПО) реєстрації місця проживання («прописки»), наприклад з Донецька на Київ, не впливає на виплату переселенцю щомісячної адресної допомоги. Зміна «прописки» не є підставою для скасування довідки ВПО, на підставі якої призначається виплата державної допомоги.

Про це повідомляє чат-бот «Юридичний порадник для переселенців», створений фахівцями Благодійного фонду «Право на захист».

«Варто зазначити, що чинним законодавством наразі не передбачено такої підстави для скасування довідки про взяття на облік ВПО та/або припинення виплати адресної допомоги, як зміна переселенцем зареєстрованого місця проживання («прописки») з тимчасово окупованої на контрольовану урядом України територію», – зазначають правозахисники.

Згідно з Постановою КМУ від 01.10.2014 №509 «довідка переселенця» є тим документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. При цьому сама по собі зміна «прописки» не змінює факту переміщення особи з окупованої території на контрольовану, якщо таке переміщення дійсно мало місце.

Правозахисники вказали, що підставами для скасування довідки про взяття на облік ВПО відповідно до ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», як і раніше, залишається:

– подання самим переселенцем заяви про відмову від довідки;
– скоєння кримінального правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;
– повернення до покинутого місця постійного проживання за наявності підтвердженої інформації про це (така норма не діє під час карантину та протягом 30 днів після його відміни);
– виїзд на постійне місце проживання за кордон;
– подання завідомо недостовірних відомостей під час взяття на облік.

У свою чергу виплата адресної допомоги залежить від наявності у переселенця чинної довідки про взяття на облік ВПО та інших обставин (наприклад, депозиту, власного житла тощо), які прямо передбачені Постановою Кабміну від 01.10.2014 №505.

Однак треба мати на увазі, що переселенці згідно із ч.2 ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» зобов’язані повідомляти про зміну місця проживання орган соціального захисту населення за новим місцем проживання протягом 10 днів з дня прибуття до нового місця проживання. Відповідно, якщо «прописка» здійснюється за іншою адресою, ніж та, яка зазначена у довідці про взяття на облік ВПО як фактична, після її зміни слід повідомити про це орган соціального захисту населення.

Нагадаємо:

  • Кабмін України ввів електронну довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеного особи (ВПО). Переселенці, які отримали в установленому порядку довідку ВПО, матимуть відображення в електронному вигляді всієї інформації, яка є в цій довідці. Для цього потрібно лише встановити мобільний додаток «Дія» та пройти електронну аутентифікацію.
  • З 5 жовтня в мобільному додатку «Дія» повноцінно запрацювала електронна довідка ВПО, якою можна користуватись нарівні з паперовою або замість неї.
  • Правозахисники розповіли про правила отримання переселенцями щомісячної адресної допомоги.
  • Правозахисники пояснили, що переселенці, які мають статус фізичної особи-підприємця (ФОП), можуть претендувати на отримання щомісячної адресної допомоги для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), та розповіли, що для цього потрібно зробити.
  • Правозахисники пояснили, у яких випадках внутрішньо переміщеним особам можуть відмовити у призначенні щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання. Зокрема у виплатах можуть відмовити через недостовірну інформацію, яку вказує про себе переселенець.