Пояснюють правозахисники: Кабмін спростив процедуру оформлення паспорта України переселенцями та мешканцями ОРДЛО і Криму

Новини
Фото: dmsu.gov.ua

Кабмін України спростив процедуру оформлення паспорта громадянина України, у тому числі переселенцями та особами, які проживають на тимчасово окупованих територіях Донбасу і Криму. Внесення відповідних змін до порядку оформлення українського паспорта передбачене постановою КМУ №1109 від 01.09.2021, яка набрала чинності 2 листопада 2021 року.

Про це повідомляє чат-бот «Юридичний порадник для ВПО», розроблений фахівцями Благодійного фонду «Право на захист».

Зокрема ухвалені зміни передбачають, що:

Відтепер оформити паспорт у вигляді ID-картки можна у будь-якому відділенні ДМС України, центрі надання адміністративних послуг та паспортному сервісі незалежно від місця проживання та запровадження карантину. Надавати при цьому довідку про взяття на облік ВПО уже непотрібно: її вилучено з переліку необхідних документів.

Під час оформлення ID-картки замість документа про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків (скорочено – РНОКПП або, простіше кажучи, ідентифікаційного номеру) можна подати дані про РНОКПП, які внесені до паспорта або свідоцтва про народження, у тому числі в електронній формі. Неповнолітні особи (у віці від 14 до 18 років), які оформлюють паспорт вперше та ще не мають РНОКПП, зможуть отримати такий номер одразу з ID-карткою не звертаючись при цьому до податкового органу.

У разі оформлення паспорта вперше після досягнення 18 років замість свідоцтва про народження можна надати витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження. Крім того, можна письмово наполягати на написанні прізвища та імені латинськими літерами відповідно до раніше виданих документів, що посвідчують особу або факт народження, у т.ч. документів дитини, батьків, подружжя заявника.

Разом з тим можна розраховувати на спрощену процедуру встановлення особи. Відтак за відсутності документів з фотокарткою/відцифрованим образом обличчя особи, отриманих з державних, єдиних реєстрів, інших інформаційних баз ідентифікацію проводять шляхом опитування свідків, які зазначаються у письмовій заяві особи, яка оформлює паспорт.

  • При цьому для підтвердження особи заявника достатньо одного дієздатного члена його сім’ї або родича (це можуть бути також колишня дружина/чоловік) АБО двох сусідів за місцем реєстрації, які досягли 14-річного віку та мають документи, що посвідчують особу, які підлягають обов’язковому пред’явленню.
    Звертаємо увагу, що для підтвердження сімейних (родинних) відносин необхідно надати свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, свідоцтво про народження, рішення суду та інші документи. За відсутності відповідних документів відомості про родинні стосунки можуть перевірятися за даними державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз.
    Для підтвердження зареєстрованого місця проживання сусідам особи необхідно надати видану в установленому порядку довідку про реєстрацію місця проживання або паспорт громадянина України у вигляді «книжечки», в якому зазначено «прописку».

Також у постанові КМУ з’явився опис випадків, коли паспорт вважається непридатним для подальшого використання та підлягає обміну. Так, обміняти паспортний документ необхідно у разі, коли паспорт/фотокартка має:

– пошкодження (та/або відсутня його/її частина), що не дають змогу візуально ідентифікувати особу, прочитати прізвище, власне ім’я, по батькові, дату та місце народження, ким виданий паспорт, підпис посадової особи та дату видачі;
– пошкодження перфорованої серії та номера, що не дають змогу встановити реквізити паспорта;
– виправлення, зокрема внесення змін до персональних даних особи/найменувань органу/штампа/печатки;
– пошкодження, які блокують можливість зчитування, а також внесення змін до інформації безконтактного електронного носія.

Крім того, передбачено, що виготовлені паспорти зберігатимуться не рік, як раніше, а протягом двох років з дня оформлення. При цьому відповідний термін зберігання може бути продовжений за письмовим зверненням заявника до трьох років.

Окремі зміни стосуються також процедури оформлення ID-картки у випадках, коли особа постійно проживала за кордоном та повертається в Україну; виїхала на постійне проживання за кордон; перебуває під вартою або на тривалому лікуванні у закладах закритого типу.

Як повідомлялось, 22 вересня 2021 року Кабмін України ухвалив постанову, якою дозволив віддалену ідентифікацію для отримувачів пенсій та соцвиплат, зокрема, жителів окупованих територій.

Правозахисники пояснили, що віддалену ідентифікацію зможуть пройти не всі пенсіонери з числа внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і жителів непідконтрольних територій України, а тільки ті з них, які мають паспорт у вигляді ID-карти або біометричний закордонний паспорт.

Нагадаємо:

  • Правозахисники підготували інформаційну листівку для мешканців Донбасу та переселенців, як оформити біометричні документи, що посвідчують особу, зокрема ID-картку та закордонний паспорт.
  • Правозахисники пояснили, як і за допомогою якого документу можна підтвердити інформацію про реєстрацію місця проживання, якщо людина має на руках паспорт України вигляді ID-картки. У паспортах-книжечках дані про реєстрацію («прописку») можна одразу знайти та побачити своїми очима на спеціально відведених для цього сторінках, тоді як на ID-картці ці відомості містяться на чіпі і зчитати їх без допомоги технічних пристроїв не вийде.
  • Юрист пояснив, з якими складнощами можуть зіткнутися мешканці окремих районів Донецької та Луганської областей під час заміни паспорта громадянина України зразка 1994 року у вигляді книжечки на ID-картку.