Залізничний транспорт залишається найефективнішим засобом в російсько-українській війні для переміщення підрозділів, боєприпасів та обладнання.
Центр журналістських розслідувань аналізує, на якому етапі знаходиться будівництво залізниці з РФ до окупованого Криму через Донбас та Запоріжжя, а також в цілому логістику російської армії на сухопутному коридорі.
На сьогодні є всі підстави вважати, що 2024 року Росія покращить свою військову логістику, у тому числі і за рахунок нового залізничного коридору “Російська Федерація – Крим”.
Детально про плани Росії розкинути свою залізничну павутину на тимчасово окупованому Приазов’ї ЦЖР розповідав у жовтні минулого року. З того часу окупанти просунулися в будівництві і фактично підтвердили деякі з наших припущень.
Зокрема, стало відомо, що Бердянськ планують з’єднати з Маріуполем у районі станції Трояни, що в двох десятках кілометрів на північний захід від міста. Далі нові колії пролягатимуть до Якимівки. Роботи заплановано на перший квартал 2024 року.
“Ця залізниця проходитиме від Якимівки до Ростова через Бердянськ та Маріуполь. Це будівництво вже розпочалося. Якимівка нижче від Мелітополя на південний захід. Цей той вузол, з якого піде будівництво. Таким чином ми убезпечимо залізничний транспорт від обстрілів супротивника”, – гауляйтер ТОТ Запорізької області Євген Балицький, листопад 2023 р.
Проте, вберегтися від ЗСУ окупанти не можуть вже на стадії будівництва. На початку 2024 року Сили оборони України, виявивши розташування російських батарей ППО, прицільним ударом знищили недобудований міст через р.Кальміус поблизу селища Гранітне.
Цей залізничний міст – частина нової гілки, яка починається в селі Бурне і з’єднується з існуючою залізницею в Новоселівці.
Саме ця гілка має на меті обійти ризиковану ділянку фронту поблизу Мар’їнки та Вугледара, таким чином допомагаючи забезпечити транспортування ресурсів з тилових районів Донецької області до Маріуполя і далі на весь Запорізький фронт.
Насамкінець 23-го року найактивніше будівництво фіксувалось як раз на цій ділянці. Супутникові знімки свідчать про значний прогрес і роботи теоретично можуть бути завершені у 2024 році.
Аби завадити цим планам окупантів, Україні потрібно більше потужних ракет для руйнування мостів, на кшталт німецьких «Таурус».
Проект будівництва залізниці між Маріуполем і Таганрогом все ще перебуває на початковій стадії, дуже малоймовірно, що росіяни завершать його найближчим часом. Ділянка між Бурним і Новоселівкою з середини 23 року не завершена навіть наполовину.
На даний час нічого не вказує на початок будівництва залізниці з Кримського боку. Хоча залізничне сполучення півострова з материком тут давно налагоджене і активно використовується як у військових цілях, так і для вивезення награбованого з України.
Партизани руху АТЕШ регулярно фіксують ешелони з технікою на станціях Євпаторія, Джанкой, а також на материковій частині. З Криму озброєння прямує і на Херсонський, і на Запорізький напрямок.
Щодо використання окупантами автомобільного сухопутного коридору, то з початку 2024 року військові переміщення зосереджені в напрямку Волновахи.
З Новоазовського та Бердянського напряму щодня жива сила та інженерні підрозділи прямують на північ по трасі Маріуполь-Донецьк. Тож, триває активне накопичення резервів навколо Волновахи та на північному заході Маріупольського району. І Вугледар, схоже, стає найбільш вірогідним напрямком для наступу росіян на півночі Донецької області.
Загалом, можна сміливо припускати, що Росія і далі буде вдосконалювати й розширювати свою військову інфраструктуру на окупованих територіях, посилюючи присутність, тим самим ускладнюючи звільнення цих територій українськими силами.
Оскільки за наявними прогнозами у 2024 році Україна зіткнеться з такими проблемами, як нестача боєприпасів, недоукомплектованість підрозділів і обмежена допомога з боку Заходу, ймовірно, буде застосовано оборонний підхід. А це означатиме, що російські війська активізують свої зусилля з розширення і зміцнення військової інфраструктури.