ПриватБанк повертає гроші кримським вкладникам. Але тільки через суд

Публікації
Дмитро Дугінов, адвокат, голова ГО «Рада із питань захисту прав споживачів фінансових послуг» Фото: investigator.org.ua

Добра новина: минулого року ПриватБанк погасив майже 10% свого боргу за  кримськими вкладами за рішеннями судів. Блокування вкладів клієнтів банку у  Криму сталося у 2014 році, після незаконної анексії півострова Росією. Тоді ж банк передав право вимоги за вкладами ФК «Фінілон». Спроби домогтися виплати вкладів в судовому порядку блокувалися рішеннями судів за заявами ПриватБанку, які забороняли виконавчій службі примусово стягувати кошти з банку. Шанс повернути свої гроші у кримських вкладників з’явилася після націоналізації ПриватБанку і приходу нової адміністрації у грудні 2016 року. Договір банку з ФК «Фінілон» був визнаний нікчемним, а сам ПриватБанк – належним боржником з виплати коштів кримським вкладникам.

Про те, як відбувається виплата вкладів і що робити тим, хто ще не наважився стягнути з ПриватБанку свої гроші, для Центру журналістських розслідувань розповів Дмитро ДУГІНОВ, адвокат, голова ГО «Рада із питань захисту прав споживачів фінансових послуг (вкладників і позичальників)».

У березні 2014 року ПриватБанк заблокував рахунки, які відкривалися та обслуговувалися його відділеннями на півострові. Був припинений доступ і зупинені будь-які операції за депозитними, поточними, соціальними рахунками фізичних і юридичних осіб – кримських клієнтів банку. Заблокованими виявилися 8,2 млрд. гривень, що належали більш ніж 800 тисячам фізичних і юридичних осіб.

Пройшло чотири роки, і крига, нарешті,  скресла. За свіжими статистичними даними, отриманими від ПриватБанку у відповідь на запит Ради з питань захисту прав споживачів фінансових послуг, за 2017 рік за позовами про стягнення коштів за договорами, укладеними на тимчасово окупованій території АР Крим та м.Севастополя, було виконано судових рішень на загальну суму 16 331 343,85 грн,  4 014 465,61 дол. США, 909 701,84 євро та 5 041,8 рублів.

У серпні минулого року виконуюча обов’язки голови правління ПриватБанку Галина Пахачук повідомила, що на той момент відшкодуванню підлягали близько 1,6 млрд грн., відсуджених у банківської установи. Вона ж оголосила про наміри банку почати добровільні виплати у найближчий час.

Отже, через десять місяців ми підбиваємо обнадійливий підсумок: банк погасив майже 10% свого боргу по кримським вкладам на підставі рішень судів, які вступили в законну силу. Навіть такий незначний відсоток – це великий прогрес.

Кримське регіональне управління ПриватБанку в Сімферополі, 2014 рік Фото: investigator.org.ua

Крім того, ми підтверджуємо і те, що озвучені пані Пахачук плани щодо початку добровільного відшкодування грошових коштів банком вже втілюються в життя. На сьогодні переважна більшість тих, хто звернувся до Ради, вже отримали свої гроші.

Отже, ми можемо говорити, що банк активно повертає гроші. Але як і кому? Це питання турбує всіх, хто все ще залишається в списку очікуючих.

У вересні 2017 року на зустрічі з першим заступником міністра фінансів України, членом наглядової ради ПриватБанку Оксаною Маркаровою ми обговорили гострі питання, пов’язані з політикою вже державного ПриватБанку щодо «кримських вкладів». У ході цієї зустрічі пані Маркарова запевнила нас у тому, що держава знає про проблему і займається нею, але при цьому підтвердила позицію про те, що єдиним варіантом отримання вкладів «кримськими» клієнтами ПриватБанку є рішення суду про стягнення коштів, що вступило в силу. Інші варіанти як банком, так і міністерством фінансів України на сьогодні не розглядаються.

Варто відзначити, що банк повертає борги як за допомоги виконавчої служби, так і в добровільному порядку. Але наявність у клієнта рішення суду, яке набрало чинності, є обов’язковою в обох випадках.

Отже, якщо у клієнта таке рішення на руках, значить, настала пора шукати спосіб це рішення виконати.

До речі, з недавнього часу всі виконавчі провадження по кримських вкладах, боржником в яких фігурує ПриватБанк, були передані в Департамент державної виконавчої служби в Києві.

Якщо ви вже судитесь – ви на вірному шляху до досягнення мети. Наберіться терпіння та йдіть до кінця. За загальним правилом, без проходження трьох інстанцій не обходиться практично жоден процес.

Кримське регіональне управління Приватбанку в Сімферополі, 2014 р. Фото: Коммерсантъ

Але що робити тим, хто навіть не почав судитися? Парадоксально, але таких «латентних» постраждалих досить багато. Це продиктовано багатьма факторами: від невпевненності у можливості підтвердити свою позицію в суді і виграти процес у банку – до зневіри в судовій системі та небажання влізати в багаторічну судову тяганину.

Маючи за плечима понад 40 успішно проведених процесів у справах щодо кримських вкладів, маю намір додати оптимізму щодо судового шляху вирішення питання.

Чи можливо виграти в банку?

Наразі судова статистика у справах щодо кримських вкладів складається на користь клієнтів банку з дуже переконливим відривом.

А якщо в мене не вистачає підтверджуючих документів?

Дійсно, через неоднозначну практику оформлення відносин з клієнтами, яка формувалася ПриватБанком протягом багатьох років (відсутність договорів, мокрих печаток, ЕЦП на квитанціях та іншого), в ході процесу виникає досить багато питань до документів, які знаходяться на руках у позивачів. Це масова проблема. Однак існує практика, сформована завдяки зусиллям адвокатів, правозахисників і самих клієнтів, які вже подолали цей шлях. Величезне значення у таких справах відіграє тактика адвокатського розслідування. Для кожного клієнта, незважаючи на загальну схожість справ, доводиться заповнювати відсутні в нього дані, і це робить тактику абсолютно індивідуальною. Основна робота адвоката тут відбувається на досудовому етапі. В суді справа – лише за майстерністю презентації зібраних раніше доказів, що спростовують доводи банку.

«Це буде тривати вічно!»

Мабуть, до грудня минулого року це твердження було справедливим. Але з набуттям чинності нового процесуального законодавства, держава дала нам надію на те, що право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного терміну, нарешті, не лишатиметься декларативним. Новими кодексами встановлено, що в судах першої інстанції граничний термін розгляду справи становить 125 днів для загального і 65 днів для спрощеного провадження (як у цивільному, так і в господарському суді). В одному з недавніх процесів  суддя призначила наступне засідання у справі за якихось два дні! Це справді дарує надію, адже за старих кодексів до наступного засідання ми йшли без малого два роки.

«Я все ж таки почекаю»…

А ось цього ми робити категорично не радимо! Якщо у вкладника є хоч найменше бажання боротися за свої гроші, потрібно починати процес сьогодні. Адже крім позитивних моментів, наведених вище, існує один суттєвий ризик, про який вже говорять відкрито. ПриватБанк буде проданий упродовж п’яти років. Про це на початку лютого 2018 року заявив міністр фінансів України Олександр Данилюк. Як зміниться політика банку, коли він знову потрапить до приватних рук, спрогнозувати не складно.