Правозахисники пояснили, як можна отримати довідку ВПО, якщо у паспорті немає реєстрації на окупованій території

Новини
Фото: RFE/RL

Правозахисники пояснили, що має робити переселенець, щоб отримати довідку внутрішньо переміщеної особи (ВПО) у разі, якщо в його паспорті громадянина України немає відмітки про реєстрацію місця проживання («прописки») в населеному пункті на непідконтрольній території, з якого відбулося переміщення.

Про це повідомляє чат-бот «Юридичний порадник для ВПО», розроблений фахівцями Благодійного фонду «Право на захист».

Як вказують правозахисники, порядок отримання довідки про взяття на облік ВПО передбачений Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та Постановою Кабміну №509 від 01.10.2014.

Відповідно до цих нормативно-правових актів у разі, якщо в паспорті громадянина України або іншому документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, відсутня відмітка про реєстрацію місця проживання («прописки») у населеному пункті, з якого здійснювалося внутрішнє переміщення, під час подання до органу соціального захисту населення заяви про взяття на облік ВПО необхідно надати додаткові документи.

Такі документи мають підтверджувати факт проживання на території, звідки перемістився заявник, на день виникнення обставин, що спричинили внутрішнє переміщення. У якості доказів у цьому випадку можуть бути надані:

– військовий квиток з відомостями про проходження військової служби;
– трудова книжка із записами про здійснення трудової діяльності;
– цивільно-правові угоди, контракти, виписки з банківського рахунку;
– відомості з Пенсійного фонду України, податкового органу;
– договори оренди житла, чеки, квитанції;
– документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно;
– документи про освіту, довідка з місця навчання;
– медичні документи;
– фотографії;
– витяг з Єдиного державного реєстру виборців України;
– відеозаписи тощо.

«Зверніть увагу! Наведений перелік не є вичерпним. У якості доказів можна використовувати й інші документи, які можуть підтвердити факт проживання на території, звідки Ви перемістилися. При цьому рекомендуємо не обмежуватися лише одним документом, бажано разом із заявою про взяття на облік ВПО подавати одразу декілька різних доказів», – наголошують правозахисники.

Так чи інакше, рішення про видачу/відмову у видачі довідки орган соціального захисту населення у цьому випадку приймає не одразу. Згідно з чинним законодавством у нього є 15 робочих днів для розгляду заяви про отримання довідки про взяття на облік ВПО. Після спливу цього терміну орган соціального захисту населення має або видати довідку, або надати письмове рішення про відмову у її видачі з обґрунтуванням підстав. В останньому випадку у заявника буде право:

– звернутися із заявою повторно, якщо у нього з’явилися підстави для взяття на облік ВПО або усунуті підстави для відмови у видачі довідки;
– оскаржити рішення про відмову у видачі довідки про взяття на облік ВПО у судовому порядку.

Як повідомлялось, юрист пояснив, що довідка ВПО потрібна переселенцям, щоб вони могли в повній мірі скористатися своїми можливостями на отримання соцвиплат, безоплатної правової допомоги, переоформлення та отримання пенсії. Він також розповів, як її оформити.

Нагадаємо:

  • Кабмін України ввів електронну довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеного особи (ВПО). Переселенці, які отримали в установленому порядку довідку ВПО, матимуть відображення в електронному вигляді всієї інформації, яка є в цій довідці. Для цього потрібно лише встановити мобільний додаток «Дія» та пройти електронну аутентифікацію.
  • З 5 жовтня в мобільному додатку «Дія» повноцінно запрацювала електронна довідка ВПО, якою можна користуватись нарівні з паперовою або замість неї.
  • Правозахисники розповіли про правила отримання переселенцями щомісячної адресної допомоги.
  • До кінця 2021 року в Україні буде запущено низку нових електронних сервісів для жителів тимчасово окупованих територій і переселенців. Зокрема, можна буде оформити електронну довідку внутрішньо переміщеного особи (ВПО), оформити отримання адресної допомоги і пройти віддалену ідентифікацію.