Facebook видалив ботоферми, пов’язані зі «Cлугою народу» і Деркачем

Новини
Фото: © AFP / Scanpix

Соціальна мережа Facebook за «скоординовані неавтентичні дії» видалила кілька сотень облікових записів, пов’язаних з партією «Слуга народу» та іншими українськими політиками, зокрема, нардепом Андрієм Деркачем, який знаходиться під санкціями США.

Про це йдеться в звіті Facebook за квітень, передає Українська правда.

За даними компанії, були видалені 105 облікових записів, 24 сторінки і п’ять профілів Instagram, які були пов’язані з українською партією «Слуга народу».

«Хоча люди, які стоять за цією діяльністю, намагалися приховати свою особистість і координацію дій, наше розслідування виявило зв’язок з особами, пов’язаними з політичною партією «Слуга народу» в Україні», – йдеться у звіті.

Акаунти видалили за порушення політики Facebook щодо скоординованої неавтентичної поведінки (CIB). Зазначається, що люди, які стоять за цим, писали українською та російською мовами про корупцію, політику, автомобілі, публікували сатиричний контент про COVID-19, писали слова на підтримку «Слуги народу» та критикували опозиційні партії та політиків, зокрема колишнього президента Петра Порошенка і мера Києва Віталія Кличка.

На рекламу сторінок витратили близько 210 тисяч доларів.

Крім того, у квітні Facebook відключив ще одну мережу, керовану з України, за порушення політики щодо CIB. Зокрема, розслідування компанії виявило зв’язки з фізичними та юридичними особами, які потрапили під санкції Міністерства фінансів США – з Андрієм Деркачем, Петром Журавлем і медіа Begemot.

Частина акаунтів також була пов’язана з людьми, які консультують колишнього прем’єр-міністра Володимира Гройсмана та голову депутатської групи «Довіра» Олега Кулініча.

Як зазначається, мережею керують як мінімум три окремі групи операторів, кожна з яких пов’язана з різними політиками: Деркачем, Гройсманом та Кулінічем.

Особи, які стоять за цим, копіювали новинний контент з інших українських ЗМІ. Вони створили мережу, що складається з нібито незалежних медійних веб-сайтів і ресурсів соцмереж, і просували контент, сприятливий для політиків і їхніх політичних груп. При цьому, акаунти проявляли аналогічну поведінку на підтримку інших політичних суб’єктів – ймовірно, за наймом.

Мережа включала 477 акаунтів Facebook, 363 сторінки, 35 груп та 29 акаунтів Instagram. На її просування витратили 496 тисяч доларів.

У Facebook зазначають, що Україна була одним з основних джерел активності CIB, яку компанія виявила і вилучила з платформи за останні кілька років. При цьому більшість шахрайських кампаній була націлена на внутрішню аудиторію.

Як повідомлялось, Facebook видалив у грудні 2020 року десятки профілів, пов’язаних із партією «Європейська солідарність», яку очолює п’ятий президент України Петро Порошенко, та наближених до нього громадськими організаціями «Справа громад» та «Антикорупційний блокпост».

Нагадаємо:

  • Центр журналістських розслідувань в матеріалі «Facebook – сіра зона політичної реклами» писав, що соціальні мережі стали потужним засобом політичної агітації. У 2019 році це показали президентські вибори і підтвердили парламентські. Протягом останнього місяця перед виборами Верховної Ради кількість політичної реклами в соцмережі Facebook неухильно рослао, напередодні виборів досягнувши трьох тисяч повідомлень в день. Українські політики і партії витрачали на передвиборну рекламу і агітацію в соціальних мережах сотні тисяч доларів. Однак у звітах кандидатів вони не вказувались.
  • Facebook у звіті за жовтень 2020 року проінформував, що видалив понад 90 акаунтів і сторінок ботів, які підтримували Юлію Тимошенко і партію ВО «Батьківщину» та критикували їхніх політичних опонентів.