Україна стала одним з епіцентрів організованого маніпулювання у Facebook

Новини
Фото: AFP

Україна є одним з лідерів у світі за кількістю операцій інформаційного впливу у соцмережі Facebook, які організовуються з її території. У звіті Facebook «Ситуація з операціями впливу у 2017-2020 роках» Україна посідає чільну позицію у цьому рейтингу та входить до першої п’ятірки країн походження таких кампаній.

Про це повідомляє Duetsche Welle з посиланням на звіт соцмережі.

Нинішній звіт Facebook охоплює період останніх чотирьох років. Загалом за цей час компанія виявила понад 150 операцій впливу (influence operations, IO) у понад пів сотні країн світу.

Тож, за даними Facebook, за останні чотири роки Україна опинилася на п’ятому місці за кількістю мереж, що здійснювали з території країни такі скоординовані недостовірні дії, тобто, кажучи іншими словами, маніпулювали думкою простих користувачів соцмереж та дезінформували їх. Загалом було виявлено вісім таких мереж в Україні. Більше Facebook їх виявив лише в Росії (27), Ірані (23), М’янмі (9) та США (9).

Якщо ж, для прикладу, порівняти характер таких мереж у Росії та Україні, то одразу кидається у вічі відмінність у ньому. Адже у РФ джерелом більшості таких мереж була так звана «ольгинська фабрика тролів» («Агентство інтернет-досліджень»), яку пов’язують з близьким до президента РФ Володимира Путіна бізнесменом Євгеном Пригожиним, а також російські спецслужби. Натомість в Україні організаторами мереж найчастіше ставали PR та рекламні агентства або політичні партії.

Але ще вищі позиції у звіті Facebook Україна посіла у списку країн, які найчастіше стають мішенню таких інформаційних атак. Так, з-за кордону Україну атакували в рамках 11 операцій впливу – за цим показником Україна ділить другу сходинку з Великобританією, на яку фахівці інтернет-гіганта нарахували аналогічну кількість атак з-за кордону.

Більше разів об’єктом операцій впливу ставали лише США – 26. У лідерах Україна опинилася й серед країн, яких атакували організовані мережі з території самої України – у шести випадках. Це – третя сходинка у світі, яку Україна ділить з Бразилією. Частіше діяльність таких мереж спрямовувалися на аудиторію власних країн лише у М’янмі (9) та США (8).

Наприкінці звіту Facebook міститься посилання на окремий файл, у якому, зокрема, є інформація про те, з території яких країн і на які країни відбуваються організовані інформаційні кампанії для спотворення суспільного дискурсу у соцмережах. Якщо проаналізувати дані, які стосуються атак з-за кордону проти України, то тут нічого нового: всі 10 кампаній проти України з-за кордону були організовані з Росії, і ще одна – з території Луганська, який контролюється проросійськими сепаратистами.

Натомість кампанії, організовані з території України, фокусуються винятково на внутрішній аудиторії – жодна з них не мала на меті впливати на користувачів інших країн, включаючи Росію.

У своєму звіті Facebook нагадав, що для боротьби проти таких кампаній він, зокрема, розробив відповідні правила і автоматизовані інструменти для їх виявлення. Це, на думку соцмережі, дозволило досягти прогресу та знизило ефективність операцій впливу – особливо завдяки тому, що більше подібних кампаній почали виявляти на ранніх етапах їхньої діяльності, коли вони ще не розбудували широку аудиторію.

Як повідомлялось, Facebook видалив у грудні 2020 року десятки профілів, пов’язаних із партією «Європейська солідарність», яку очолює п’ятий президент України Петро Порошенко, та наближених до нього громадськими організаціями «Справа громад» та «Антикорупційний блокпост».

У квутні 2021 року Facebook за «скоординовані неавтентичні дії» видалив кілька сотень облікових записів, пов’язаних з партією «Слуга народу» та іншими українськими політиками, зокрема, нардепом Андрієм Деркачем, який знаходиться під санкціями США.

Нагадаємо:

  • Центр журналістських розслідувань в матеріалі «Facebook – сіра зона політичної реклами» писав, що соціальні мережі стали потужним засобом політичної агітації. У 2019 році це показали президентські вибори і підтвердили парламентські. Протягом останнього місяця перед виборами Верховної Ради кількість політичної реклами в соцмережі Facebook неухильно рослао, напередодні виборів досягнувши трьох тисяч повідомлень в день. Українські політики і партії витрачали на передвиборну рекламу і агітацію в соціальних мережах сотні тисяч доларів. Однак у звітах кандидатів вони не вказувались.
  • Facebook у звіті за жовтень 2020 року проінформував, що видалив понад 90 акаунтів і сторінок ботів, які підтримували Юлію Тимошенко і партію ВО «Батьківщину» та критикували їхніх політичних опонентів.