Кто и зачем перегоняет строительную технику из Крыма

Публикации
Фото: общественное формирование «Аскер», investigator.org.ua

Летом Центр журналистских расследований получил информацию, что через контрольные пункты въезда-выезда (КПВВ) на админгранице с оккупированным Крымом на материк перегоняют спецтехнику, а на полуостров ночью курсируют автомобили с различными товарами. О том, что строительная техника украинских компаний участвует в строительстве трассы «Таврида» и Керченского моста заявлял недавно и представитель президента в АРК Борис Бабин. Но названия компаний или их владельцев не обнародовал. Ничего пока не известно и относительно реагирования на эту информацию СБУ, куда Бабин, по его словам, обращался с заявлением.

Центр журналистских расследований получил неопровержимые доказательства переброски строительной техники из Крыма. Члены общественного формирования «Аскер» зафиксировали на видео и технику, и сопроводительные документы, которые позволили выявить ее владельцев.

Они вернулись! Родные компании «распильщиков» миллиардных подрядов на ремонтах и ​​строительстве дорог из ближнего круга Виктора Януковича снова побеждают в многомиллионных тендерах и им нужна дополнительная техника. Та, которая до сих пор зарабатывала на подрядах у оккупантов Крыма.

…Кілометрові черги з вантажівок, прапори та сотні активістів біля КПВВ: так у вересні 2015-го розпочиналась громадянська блокада товарних поставок до Криму. У січні 2016 року набрала чинності ухвалена урядом Арсенія Яценюка постанова №1035  — про обмеження товарообміну з окупованими територіями. Водночас кримчанам заборонили перевозити особисті речі, за винятком тих, що були вказані у бідному застарілому переліку. Там можна було знайти пейджер, бінокль та друкарську машинку, а от мікрохвильовку чи бібліотеку перевозити не дозволялось — їх не було в переліку. Щоправда, за хабар можна було «домовитись» про перевезення будь-чого, повідомляли люди. Тож постанова містила ще й високу корупційну складову.

Дірка в законі і в адмінкордоні

Дискримінаційна норма, що прирівняла особисті пожитки до товарів, діяла до 14 червня 2017 року, аж поки юристи Української Гельсінської спілки з прав людини через суд домоглися скасування пункту першого постанови КМУ №1035. Позивачкою стала юристка із Криму Юлія Лісова, родичу якої було відмовлено у перевезенні з Криму робочих інструментів. Та виконувати рішення суду ні уряд, що мав би змінити редакцію постанови №1035, ні митники не поспішали. Дірка в нормативному акті стала у нагоді для нових зловживань та здирництва на пунктах пропуску.

Фото: громадське формування «Аскер», investigator.org.ua

Улітку Центру журналістських розслідувань стало відомо, що в певні зміни через КПВВ «Чонгар» у Крим пропускають партії товарів, а із Криму йдуть вантажівки та спецтехніка. Цю інформацію нам підтвердили у громадському формуванні з охорони громадського порядку та державного кордону «Аскер», бійці якого чергують на пункті пропуску Чонгар. За їхніми підрахунками, через адмінмежу вже перегнали більше 20 одиниць важкої техніки для дорожнього будівництва. Усі — з українськими номерними знаками.

«Неодноразово це було влітку: якось було дев’ять самоскидів і ось недавно — п’ять бетонозмішувачів. Ми проводили розслідування. Нам цікаво, хто за ними стоїть, чому прості громадяни виїздять з Криму, вивозять свої речі, меблі, а їх не пропускають, а тут проходить спецтехніка і — нормально», — каже Евеліна Аріфова, заступниця керівника ГФ «Аскер».

Евеліна Аріфова, заступниця керівника громадського формування «Аскер» Фото: investigator.org.ua

Аскерівці вважають, що техніку із Криму переганяють для дорожніх робіт у Кропивницькому. Такі висновки вони зробили із спілкування з водіями та з огляду на їхні документи, які вдалося зняти телефоном.

«Ми були на території КПВВ, коли автомобілі вивозили. Спочатку були одні водії, потім після проходження КПВВ, біля кафе в машини пересіли інші водії. Ми їх зупинили біля посту ДАІ. Вони розповідали, що хазяїн їм сказав: «Хочете працювати — їдьте і зустрічайте техніку». От вони і приїхали з Кіровограду й зустріли цю техніку. Співробітники поліції виявили, що страховка була зроблена без машини — сама машина не була в Україні тоді. І вони їх затримали, але зранку відпустили», — розповів член ГФ «Аскер» Назім Єнілєєв.

Член громадського формування «Аскер» Назім Єнілєєв Фото: investigator.org.ua

Евеліна Аріфова уточнює, що автомобілі відпустили після дзвінка «згори»: «У них була страховка без техогляду. У зв’язку з цим співробітники поліції їх затримали і поставили на штрафстоянки. Але наступного дня був дзвінок з Києва в Херсон, а з Херсона в Генічеськ, і їх відпустили. Хто дзвонив — не зрозуміло».

Отже, у власників цієї техніки є досить впливові зв’язки у Києві, раз затримані автомобілі по дзвінку зі столиці поліція відпустила попри явні негаразди з документами.

Власники за документами і на здогад

На питання, кому належать самоскиди та бетонозмішувачі, водії відповідають неохоче. Фрагмент зафіксованої на відео розмови аскерівця з одним із водіїв:

— Тобто ви не знаєте навіть чиї машини ви переганяєте?

— Ось, товариство «Коммунтранс» (показує документи).

— Як ви приїхали кордон?

— Ми не були там — ми на кордоні забрали машини. І гонимо на Кіровоград.

— А хто вам дав завдання це? Є якась контактна особа?

— Нас пригнали з роботи.

— А хто пригнав? Ім’я та прізвище?

— Ігор, все.

— Як ваша кантора називається?

— Наша? «Дор-строй».

Фото: громадське формування «Аскер», investigator.org.ua

Виходить, що за документами техніка належить ПрАТ «Коммунтранс», а переганяють її водії ТОВ «Дор-строй». Обидві компанії непрості і досить відомі. Перша донедавна була зареєстрована у Донецьку, а тепер — у Броварах. Друга — у Новоархангельську на Кіровоградщині. «Коммунтранс» відносять до бізнес-орбіти екс-генпрокурора Віктора Пшонки, а «Дор-строй» — до рідних фірм колишнього керівника Укравтодору Володимира Демішкана. Нам вдалося зв’язатися телефоном із директором «Коммунтрансу» Олексієм Глушком. Він запевняє, що техніка, яка переганялась із Криму, не їхня, бо … це неможливо зробити.

«Ми техніку не переганяли. Ми й не проти, якщо б це було можливо.  І законодавчо, і фізично це абсолютно неможливо. Вся техніка, що була в Криму, вона там і залишилась. Частина техніки «Коммунтрансу» була викрадена на Сході країни. Є офіційно зареєстрована заява. Тому, може, якась техніка з цього переліку, я не виключаю, адже частина цієї техніки була викрадена, і десь використовувалась», — розповів Олексій Глушко.

Директор ПрАТ «Коммунтранс» Олексій Глушко Фото: borispol.org.ua

Та документи, з якими техніку переганяли через КПВВ «Чонгар» свідчать, що належить вона «Коммунтрансу». І тут уже одне із двох: або документи фальшиві, або слова неправдиві.

Кому належить ПрАТ? Акціонерами з рівними частками є Андрій Тухта, Людмила Зубкова та Михайло Буров. Останній є сином Володимира Бурова – правої руки та дачного сусіди Віктора Пшонки. На компанію, яку очолював молодший Буров, були оформлені 15 тисяч гектарів мисливських угідь у Київській області, якими, за даними прокуратури, що їх відсудила, користувався Артем Пшонка. І  обидва Бурови були помічниками нардепа Пшонки-молодшого. 

Маючи дані системи «Прозоро», ризикнемо вгадати, куди ж їхали самоскиди і бетонозмішувачі із Криму, які переганяли водії із Кіровоградщини. У жовтні ПрАТ «Коммунтранс» отримав три великі держзамовлення на дорожні роботи у Кіровоградській області на загальну суму у 168 мільйонів 260 тисяч гривень.

Ці ласі підряди «Коммунтранс» виконуватиме не сам, а з субпідрядниками. 70% робіт дісталися «ДС Пром Груп», яка належить Дмитру Мусієнку і фонду «Ю.Ді.Джи.» Ольги Борт — дружини колишнього нардепа-регіонала Віталія Борта, фірми якого допомагали Віктору Януковичу вивести з держвласності землі «Межигір’я».

30% робіт у трьох підрядах буде виконувати ТОВ «Дор-строй». Від заснування воно було зареєстроване на дружину екс-глави Укравтодору Володимира Демішкана та сина його заступника, потім її кілька разів переписували, а зараз у засновниках і бенефіціарах в реєстрі значиться Лях Віталій Петрович, зареєстрований … у київському гуртожитку. А сама компанія, яка з 2015 року відновила участь у тендерах і вже отримала підрядів на більш як 800 млн. гривень, залишається з «пропискою» у Новоархангельську, у рідному містечку Володимира Демішкана, одного з найближчих друзів і соратників Віктора Януковича.

Детально про історію, вершки та корінці компаній видатних регіоналів, що повернулись на ринок держзамовлень, — у коментарі Юрія НІКОЛОВА, редактора видання «Наші гроші».

Отже, цілком можна припустити, що додаткова техніка і «Коммунтрансу», і «Дор-строю» знадобилась саме для вчасного виконання цих великих підрядів (а є ще ж і дрібніші), адже гроші треба які мають бути освоєні, а об’єкти завершені до 31 грудня 2017 року.

На заробітках у Аксенова

При цьому у Криму техніка теж явно не простоювала. Евеліна Аріфова каже, що бачила на техніці сліди розчину: «Чому ці автомобілі знаходились так довго в Криму? По ним видно, що вони працювали, на деяких є сліди цементного розчину. Є інформація, що фірма «Коммунтранс» працювала на дорогах Криму».

Крим, 2016 р. Ремонт автодороги М-17 Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч підрядником ТОВ «Коммунтранс» Фото: sadrk.ru

В кримських ЗМІ компанія «Коммунтранс» згадується нерідко, деякі оглядачі обурювались, що «русские дороги» за «русские деньги» робить український підрядник технікою з українськими номерами. Однак у Криму до середини минулого року був і свій «Коммунтранс» — товариство з обмеженою відповідальністю на чолі з колишнім підлеглим Демішкана — екс-главою Укравтодору у Криму Валентином Завойчинським. Компанія регулярно отримувала підряди на дорожні роботи, в т.ч., за цільовою програмою «уряду» Криму.

У вересні 2016 року «Коммунтранс» змінив назву на «Дорожно-транспортную строительную компанию» (ТОВ «ДТСК»), індивідуальний податковий номер (9109000044), гендиректор і юридична адреса у селищі Гвардійському Сімферопольського району лишились ті ж самі. У травні цього року «ДТСК» отримала майже мільярдний (у рублях) підряд на багатостраждальну транспортну розв’язку на об’їздній сімферопольській трасі. Після цього успіху ДТСК активіст Александр Таліпов (із приїжджих росіян) провів своє розслідування і встановив зв’язок «Коммунтранса» із колаборантом Віталієм Нахлупіним — заступником Сергія Аксенова в «уряді» Криму, бо обоє із Донецька і з’явились у Криму одночасно. «Прокуратура» перевіряла заяву активіста, а сам Нахлупін зв’язок спростовував. 

Крим. Ремонт автодороги М-17 Херсон-Джанкой-Феодосія-Керч підрядником ТОВ «Коммунтранс» Фото: sadrk.ru

Із жовтня 2016 року ДТСК отримала у Криму вісім підрядів на загальну суму у 1 млрд 181,5 млн рублів. Більшість із об’єктів треба завершити до кінця року. Однак техніка, як вбачається, тепер потрібніша на Кіровоградщині. 

Чи законно перекидається техніка з Криму?

Тепер щодо законності перевезення будівельної техніки із окупованої території через адмінкордон на материкову частину України. Юристи кажуть, що законодавством це питання регулюється неоднозначно — дивлячись як цю техніку класифікувати.

У митній службі управління ДФС у Херсонській області самоскиди та бетонозмішувачі відносять до категорії комерційного транспорту, тобто, вони підлягають митному оформленню.

«Самоскиди підпадають під визначення транспортних засобів комерційного користування і можуть переміщуватись через кордон з дотриманням законодавства. Бетонорозмішувачі також підпадають під категорію визначення транспортних засобів комерційного призначення», — повідомив Центру журналістських розслідувань Олександр Бакулін, начальник управління організації митного контролю Херсонської митниці ДФС.

Адвокат Гельсінської спілки з прав людини Віктор Вуйка каже, що у його практиці часто були звернення, коли громадянам забороняли перевозити особисту техніку, відносячи її до категорії товарів. Ті ж бетонорозмішувачі у судах класифікують як товар.

Віктор Вуйка, юрист Української Гельсинської спілки з прав людини Фото: investigator.org.ua

«Одне з рішень Херсонського окружного адміністративного суду, де справа стосувалася того, що людина не задекларувала бетонорозмішувач. Суд, даючи оцінку цьому транспортному засобу, визначив — бетонорозмішувач як транспортний засіб є товаром, не призначений для перевезення людей чи вантажів і не є транспортним засобом комерційного чи особистого призначення», — каже Віктор Вуйка, юрист Української Гельсинської спілки з прав людини.

Виходить, що під час дії постанови уряду №1035 це визначення було свого роду корупційною пасткою на адмінкордоні. Адже для одних людей митники могли визначити бетонорозмішувач як товар, що підпадав під заборону перевезення, а для інших — як транспорт комерційного призначення, який можна було перевезти. І тепер, за словами юриста, для пересічних громадян заборона на перевезення техніки продовжує діяти.

Ці відмови митники не фіксують офіційно в картках відмови і їх важко оскаржити. «Це відбувається більш таким «переговорним» етапом. Коли людям кажуть «ні» — вони повертаються на окуповану територію», — каже Віктор Вуйка.

Однак як бачимо, «ні» кажуть не усім. Будівельна техніка компаній колишніх топ-регіоналів заробляє по обидва боки лінії фронту. І хтось у владі «яка прийшла з Майдану» добряче цьому сприяє, а, отже, і заробляє. Без відповіді лишається ціла низка питань, тож розслідування продовжується.

Сюжет Анастасії Шевченко та Петра Коберника, Центр журналістських розслідувань: