Кримські морські санкції: «граблі» для влади

Розслідування
Танкер BOREAS LPG Фото: Томас Эстберг-Якобсен / shipspotting.com

Від редакції Центру журналістських розслідувань. Політика України щодо окупованих Росією територій, на жаль, залишається до кінця несформованою, а її законодавче забезпечення нагадує клаптикову ковдру з зяючими дірами-лакунами. Зокрема, та його частина, яка повинна регулювати сферу суднозаходів в закриті кримські порти і відповідальність за порушення цього режиму.

Відомо, що 16 червня 2014 року міністерство інфраструктури України закрило кримські порти Керч, Севастополь, Феодосія, Ялта, Євпаторія «до відновлення конституційного ладу України на тимчасово окупованій території АР Крим та Севастополя». У квітні 2014 року було прийнято закон, який визначив, що в’їзд на окуповані території АРК і Севастополя та виїзд з них можливий тільки через три КПВВ – «Чонгар», «Каланчак» і «Чаплинка». До Кримінального кодексу була внесена стаття 332.1, яка встановила покарання за порушення Порядку в’їзду в Крим і виїзду з нього. Однак сам Порядок уряд Арсенія Яценюка затвердив більше року по тому, «амністувавши» таким чином всіх порушників аж до 14 червня 2015 року. Зауважимо, ці норми стосуються сухопутного способу в’їзду на ТОТ Криму та виїзду з нього, але правоохоронці змушені застосовувати їх і для суден-порушників – точніше, їх капітанів і екіпажів.

Про те, що виходить в результаті таких незлагоджених дій української влади, розповідає херсонський журналіст Артем СОПОВ в своєму матеріалі для Центру журналістських розслідувань.

В українському порту Ізмаїл з 25 червня перебуває танкер для перевезення скрапленого газу BOREAS LPG (ІМО: 8521488) під прапором Коморських островів.

Згідно з інформацією Міжнародної морської організації, яка надає суднам номери IMO, з липня 2017 року до травня 2020 танкер називався DNIPRO LPG, ходив під українським прапором і з цією назвою відзначився в кримінальних провадженнях.

Знімок екрану з порталу IMO

А ще раніше танкер називався BLUE STREAM, прапор Російської Федерації. Судно перебуває в «чорному списку» суден, що заходили в закриті порти Криму після окупації, складеному моніторинговою групою порталу Blackseanews.

Танкер заходив до порту Керч в листопаді 2014 року, а також все перше півріччя 2015 року, здійснюючи каботажні перевезення скрапленого газу між Керчю і болгарським Бургасом. А в 2017 році він був проданий українському власникові.

За даними сайту Marhisdata – бази даних морської історії Нідерландів (країна-виробник танкера в 1985 р.) – з 2017 року власником судна була компанія Felina Development LP. На порталі Equasis зазначено, що Felina Development LP володіла судном до 27 травня 2020 року.

Зараз же на сайті Міжнародної морської організації зазначений інший власник – компанія Portoma Ltd, яка зареєстрована у Великій Британії.

Згідно з судовими реєстрами, Головне управління Служби безпеки України в АР Крим має давню історію «взаємин» з Felina Development LP, компанією-власницею судна BLUE STREAM/Dnipro LPG. За інформацією, наданою СБУ в суді, цій компанії також належало скандально відоме судно MRIYA (IMO 9109811, прапор України), що раніше мало назву VILGA й ходило під прапором РФ. Як і BOREAS LPG, воно протягом літа 2015 року ходило до закритого Україною Севастопольського морського торговельного порту в окупованому Криму, де розвантажують нафтопродукти для Чорноморського Флоту РФ.

Танкер MRIYA (раніше VILGA) Фото: MarineTraffic.com

СБУ надала суду інформацію про хитрощі, які використовувалися на судні для безпечного заходу в закриті порти: 

«Усвідомлюючи злочинний характер своїх дій при здійсненні вищевказаних заходів з метою приховання своєї протиправної діяльності, періодично здійснювалося вимкнення системи AIS (Automatic Identification System, Автоматичної ідентифікаційної системи) у вказаних суднах та внесення до неї фіктивних відомостей щодо курсу слідування судна в порти Російської Федерації, а не в закриті морські порти на ТОТ АР Крим, з метою уникнення кримінальної відповідальності за вчинення даних злочинів».

Рішенням Апеляційного суду Херсонської області від 19 серпня 2019 року судно VILGA/MRIYA було заарештовано, а потім передано в управління Агентству з пошуку і менеджменту активів (АРМА). У лютому 2020 року було оголошено конкурс на управителя активами арештованого танкера. Але на цьому гучна справа й закінчилася.

Вже 26 лютого 2020 року Суддя Голосіївського районного суду Києва Юрій Мазур зняв  арешт з «MRIYA».  Мотивував він це рішення таким чином:

«У подальшому арешті майна відпала потреба, оскільки посадові особи Felina Development LP не є підозрюваними або обвинуваченими у вчиненні будь-якого кримінального правопорушення, процесуальні та слідчі дії з судном не проводяться, подальший арешт майна є неспівмірним втручанням у право власності. Водночас не доведено подальшу необхідність в арешті майна».

Компанія Felina Development LP, вказана в Регістрі судноплавства як власник танкера MRIYA, зареєстрована на Павла Белза – засновника ТОВ «Оптімусойл». Водночас, власником танкера MRIYA називало себе київське ТОВ «Тефін», яке має спільну адресу і власника – Назара Дяківа – з оператором танкера MRIYA – «Рівер-трейд менеджмент». Дяків же є комерційним директором компанії Optimus LPG, що входить до групи компаній Wexler Group того ж таки Павла Белза. Його ТОВ «Оптімусойл» спочатку мала іншого засновника – АТ «Глуско енерджі» Нісана Моісєєва, який є ексклюзивним постачальником скрапленого газу з заводів російської «Роснефти» та найбільшим імпортером її палива в Україну, а також є партнером Віктора Медведчука – про це йдеться у розслідуванні Центру журналістських розслідувань

Апеляції (07.04.2020 р) та касації (19.06.2020 р) правоохоронних органів суди не підтримали. І тепер скандально відома MRIYA, вона ж VILGA, ходить Чорним морем, здійснюючи рейси між Україною та Туреччиною.

Судно ж Blue Stream/Dnipro LPG 14.09.2019 залишило територіальні води України і дрейфувало буквально в парі кілометрів від морського кордону країни протягом 9 місяців – так би мовити, залягло на дно, судячи з усього, в очікуванні закінчення судових тяжб щодо «Мрії». Потім змінило назву і прапор. І через день після публікації судової відмови у касації по судну MRIYA 21.06.2020 року попрямувала в порт Ізмаїл. Згідно з інформацією MarineTraffic, можна зробити висновок, що судно передало невірні дані в систему навігації AIS, вказавши, що воно нібито вийшло з порту Констанца (Румунія), при цьому, щоб цю інформацію неможливо було перевірити ще раз, додавши до назви порту позначку opl – off port limit, яка вказує, що судно в порту не реєструвалося.

Тепер же танкер Boreas LPG, він же Blue Stream, він же Dnipro LPG в недавньому минулому, знаходиться в українському Ізмаїлі на ремонті. Питання до українських правоохоронців: чи надовго? Та чи лише правоохоронцям варто його ставити?

За шість років анексії Криму в Україні так і не з’явився офіційний реєстр суден, що заходили в порти окупованого півострова – при тому, що уряд України офіційно припинив їхнє функціонування з липня 2014 року.

Єдиною публічною базою морських суден – порушників санкцій та режиму закритих кримських портів є «чорний список», який створений і поповнюється моніторинговою групою кримського порталу Вlackseanews. 

У лютому 2018 року прокуратура АРК повідомила про створення власної бази, до якої внесені 665 судів – порушників. Однак саме внесення в цю відомчу базу ніяких наслідків не несе – факти незаконних суднозаходів до портів Криму потрібно розслідувати, отримати судове визначення про арешт (на сьогодні, за даними кримського главку СБУ заочний арешт застосований до … .суден) і домогтися оголошення судна в міжнародний розшук через Інтерпол, а це на сьогодні велика проблема. 

Є ще санкції списку РНБО – але там одиниці суден-порушників. І, до того ж, в Україні відсутня відповідальність за порушення санкцій.

Стаття 332-1 Кримінального кодексу України передбачає покарання за порушення Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, за якою притягуються капітани суден. Винному загрожує позбавлення або обмеження волі до трьох років, але тільки якщо правоохоронцям вдасться довести, що в’їзд на ТОТ Криму був здійснений з метою нанесення шкоди інтересам держави!

Отже, по суті, українські правоохоронці справляються зі своєю роботою як можуть: який інструментарій дали, таким і працюють. Не справляються лише міністри з законодавцями.

Як перебудувати систему, щоб вона працювала? Є кілька варіантів, але всі вони вимагають саме системної і злагодженої роботи законодавця, виконавця і правоохоронця. Необхідний державний реєстр суден-порушників, причому, не тільки морських, а й повітряних. Але навіть і без нього особливо злісні фігуранти прокурорського реєстру суден-порушників і «чорного списку» Вlackseanews мають поповнити й санкційні списки РНБОУ – разом із судновласниками. Після накладення на судно арешту Україна має домагатися внесення їх у базу міжнародного розшуку Інтерполу і санкційні списки ЄС і США.