Росія закрила повітряний простір на кордоні з Донбасом напередодні катастрофи MH17 – ЗМІ

Росія 16 липня 2014 року закрила для польотів повітряний простір в суміжній з українським Донбасом зоні відповідальності Ростовського зонального центру єдиної системи організації повітряного руху. Заборона почала діяти з опівночі 17 липня – дня, коли був збитий літак Малазійських авіаліній рейсу MH17, в результаті чого загинули 298 осіб.

Про це пише російське видання Forbes з посиланням на підсумковий звіт за результатами технічного розслідування Ради з безпеки Нідерландів (DSB), опублікований в жовтні 2015 року, повідомляє Центр журналістських розслідувань.

Російська сторона ввела обмеження для польотів цивільної авіації на висоті менше 16150 метрів, що можна порівняти з максимальною висотою враження зенітно-ракетного комплексу «Бук», яка складає близько 18 км.

Як вказувалось, обмеження вводилися «для забезпечення безпеки польотів», а в якості їхньої причини називалися «бойові дії на території України поблизу державного кордону Російської Федерації і факту стрільби з території України в напрямку території Російської Федерації».
Forbes зазначає, що бойові дії на сході України на той момент тривали вже кілька місяців, але Росію це стурбувало лише в липні 2014 року.

«Тобто до цього моменту українські «Буки» У зоні АТО нашу службу контролю за повітряним рухом абсолютно не цікавили, а з нуля годин нуль хвилин 17 липня вони раптом стали смертельно небезпечними. Кілька місяців вони спокійно стояли в зоні АТО, але раптом в ніч проти 17 липня вони (на думку Росії) зібралися стріляти в бік прикордонного російського повітряного простору. І як тільки Росія до цього (заздалегідь!) приготувалася, тут же «якийсь» «Бук» збиває пасажирський лайнер – ви вірите в такі разючі збіги?!», – пише видання.

У ході розслідування Рада з безпеки Нідерландів запросила в російської сторони про причини введення таких обмежень на польоти цивільної авіації. Росавіація відповіла, що це було зроблено з метою «узгодження обмежувальних заходів з прилеглим повітряним простором України».

Forbes зазначає, що насправді ніякого узгодження не вийшло – 14 липня Україна закрила повітряний простір над зоною АТО до висоти 9454 метра, вище якого можна було літати, а Росія ввела обмеження до набагато більшої висоти – 16150 метрів.

На питання голландських експертів DSB про причини введення Росією заборони вищої за українську, російська сторона так нічого і не відповіла.

Крім того, 17 липня 2014 року маршрут рейсу МН17 пролягав над зоною відповідальності Ростовського зонального центру, якому було адресовано обмеження, що набрало чинності напередодні опівночі.

«Тому ростовський диспетчер знав, що при перетині державного кордону Росії малайзійський Boeing 777 … вторгається в заборонену для польотів цивільної авіації зону російського повітряного простору, і мовчав», – зазначає видання.

Forbs вказує, що ростовський диспетчер промовчав і в більше ніж півтори сотні попередніх випадках, проводячи більше сотні цивільних літаків через свою зону відповідальності з півночі 17 липня 2014 року до моменту закриття повітряного простору над зоною АТО.

Як повідомлялося, 17 липня 2014 року в Донецькій області поруч із селищем Шахтарськ в зоні бойових дій було збито Боїнг-777 «Малайзійських авіалііній», що слідував рейсом MH17 «Амстерлам-Куала-Лумпур». Всі 298 осіб, які перебували на борту літака, загинули.

28 вересня 2016 року об’єднана слідча група (JIT) з розслідування катастрофи рейса MH17, збитого над Донбасом у 2014 році, заявила, що ракета комплексу ЗРК Бук, що потрапила в літак, була привезена з Росії і випущена з території, підконтрольної терористам. Бук зробив постріл ракетою російського виробництва, після чого повернувся на територію РФ, говориться у висновках слідства.

5 червня 2017 року уряд Нідерландів оголосив рішення про те, що кримінальне провадження у справі збиття літака малайзійських авіаліній рейсу MH17 буде проводитися в рамках національної юрисдикції Нідерландів. Цей механізм притягнення винних до відповідальності був відпрацьований державами-учасниками Спільної групи з розслідування – Австралією, Малайзією, Бельгією, Нідерландами і Україною.