Популярний онлайн-сервіс для відстеження руху суден MarineTraffic вказував у своїй базі, що деякі вкрадені в України судна флоту «Чорноморнафтогазу» належать незаконно створеному Росією ГУП «Черноморнефтегаз». Ці дані суперечать реєстру International Maritime Organization (IMO), де чітко зазначено, що плавзасоби — українські. Після запиту Центру журналістських розслідувань у сервісі змінили дані щодо вкрадених суден.
Про це йдеться у публікації ЦЖР «Як Росія легалізує крадіжку українських суден у MarineTraffic».
У MarineTraffic, популярному онлайн-сервісі для відстеження переміщень суден, станом на жовтень 2021 року значилося, що вкрадена Росією бурова установка «Україна» перейменована на MODU CRIMEA 1, ходить під російським прапором, а поле для вказання власника судна було незаповненим.
Назва бурової установки «Петро Годованець» у базі MarineTraffic була вказана так, як її незаконно перейменували окупанти — MODU CRIMEA 2, прапор — РФ, а судновласник — незаконно створена на базі вкрадених українських активів російська компанія ГУП «Черноморнефтегаз».

Знімок екрану marinetraffic від 07.10.2021 (обрізано)
MarineTraffic — комерційний і частково волонтерський сервіс, який використовує інформацію, надану власниками суден, а дані про їхнє переміщення — за передачами AIS, на них встановлених.
International Maritime Organization — спеціалізована установа Організації Об’єднаних Націй, реєстр якої містить офіційну інформацію, і яка надає унікальні коди суднам і судновласникам. Усі перелічені нами вище плавзасоби, згідно бази даних IMO, мають українського власника — ДАТ «Чорноморнафтогаз» та ходять під українським прапором.
Центр журналістських розслідувань звернувся до MarineTraffic з інформацію про власників і назви захоплених РФ українських бурових установок та буксирів згідно бази IMO. Ми запитали у компанії: як сервіс зазвичай перевіряє достовірність даних про назви, прапор та власника судна і чи будуть вони приводити дані щодо вказаних плавзасобів у відповідність до даних IMO? Ми також повідомили, що російське ГУП «Черноморнефтегаз» перебуває під санкціями ЄС і США, а відтак, цікавились, чи, бува, не були з ним укладені якісь угоди чи проведені транзакції?
MarineTraffic у листі за підписом контентрайтера компанії Fotini Tseroni, повідомила, що інформація, представлена у комерційній базі даних, заснована виключно на передачах AIS, які надходять від самих суден. У випадку вказаних ЦЖР суден «Чорноморнафтогазу» було так само: назва, прапор, ідентифікатори, стверджує пані Tseroni, передавалися через AIS.
Також у компанії повідомили, що уникають співпраці з особами, які підпадають під санкції.
І хоча у листі до ЦЖР у MarineTraffic не повідомили, чи будуть вчинені якісь дії для досягнення достовірності даних щодо суден «Чорноморнафтогазу», сервіс оперативно змінив дані про власника бурових установок «Петро Годованець» та «Україна»). Після нашого звернення у MarineTraffic власником СПБУ вказується українське ДАТ «Чорноморнафтогаз». Такі ж зміни відбулись із даними щодо судновласника буксирів «Федір Урюпін» та «Мис Тарханкут».
Прапор і в СПБУ, і в буксирів у MarineTraffic лишився російським. У базі IMO — український. Відповідно до ст. 92 Конвенції ООН з морського права 1982 року, судно може ходити під прапором тільки однієї держави і підпорядковується його виключній юрисдикції у відкритому морі. Судно не може змінити свій прапор під час плавання або стоянки під час заходу у порт, крім випадків дійсного переходу права власності або зміни реєстрації.
Тож відображення російського прапору вказаних суден у базі MarineTraffic є поданням недостовірної інформації з боку онлайн-сервісу, оскільки тільки судновласник — українське ДАТ «Чорноморнафтогаз» — може змінити прапор судна.
Нагадаємо:
- ДАТ «Чорноморнафтогаз» став першою юридичною особою, щодо якої у квітні 2014 року були застосовані санкції США та ЄС через незаконну анексію Криму РФ. Українські суди наклали арешт на судна флоту ЧНГ. Однак наразі Україні не вдалося внести їх до банку розшуку Інтерполу.