Після звернення ЦЖР MarineTraffic змінив дані щодо власників вкрадених суден «Чорноморнафтогазу»

Новини
СПБУ «Петро Годованець» і буксири «Мис Тарханкут» і «Федір Урюпін» ДАТ «Чорноморнафтогаз», 2012 рік Фото: © «Чорноморнафтогаз»

Популярний онлайн-сервіс для відстеження руху суден MarineTraffic вказував у своїй базі, що деякі вкрадені в України судна флоту «Чорноморнафтогазу» належать незаконно створеному Росією ГУП «Черноморнефтегаз». Ці дані суперечать реєстру International Maritime Organization (IMO), де чітко зазначено, що плавзасоби — українські. Після запиту Центру журналістських розслідувань у сервісі змінили дані щодо вкрадених суден.

Про це йдеться у публікації ЦЖР «Як Росія легалізує крадіжку українських суден у MarineTraffic».

У MarineTraffic, популярному онлайн-сервісі для відстеження переміщень суден, станом на жовтень 2021 року значилося, що вкрадена Росією бурова установка «Україна» перейменована на MODU CRIMEA 1, ходить під російським прапором, а поле для вказання власника судна було незаповненим.

Назва бурової установки «Петро Годованець» у базі MarineTraffic була вказана так, як її незаконно перейменували окупанти — MODU CRIMEA 2, прапор — РФ, а судновласник — незаконно створена на базі вкрадених українських активів російська компанія ГУП «Черноморнефтегаз».

Знімок екрану marinetraffic від 07.10.2021 (обрізано)

MarineTraffic — комерційний і частково волонтерський сервіс, який використовує інформацію, надану власниками суден, а дані про їхнє переміщення — за передачами AIS, на них встановлених.

International Maritime Organization — спеціалізована установа Організації Об’єднаних Націй, реєстр якої містить офіційну інформацію, і яка надає унікальні коди суднам і судновласникам. Усі перелічені нами вище плавзасоби, згідно бази даних IMO, мають українського власника — ДАТ «Чорноморнафтогаз» та ходять під українським прапором.

Центр журналістських розслідувань звернувся до MarineTraffic з інформацію про власників і назви захоплених РФ українських бурових установок та буксирів згідно бази IMO. Ми запитали у компанії: як сервіс зазвичай перевіряє достовірність даних про назви, прапор та власника судна і чи будуть вони приводити дані щодо вказаних плавзасобів у відповідність до даних IMO? Ми також повідомили, що російське ГУП «Черноморнефтегаз» перебуває під санкціями ЄС і США, а відтак, цікавились, чи, бува, не були з ним укладені якісь угоди чи проведені транзакції?

MarineTraffic у листі за підписом контентрайтера компанії Fotini Tseroni, повідомила, що інформація, представлена у комерційній базі даних, заснована виключно на передачах AIS, які надходять від самих суден. У випадку вказаних ЦЖР суден «Чорноморнафтогазу» було так само: назва, прапор, ідентифікатори, стверджує пані Tseroni, передавалися через AIS.

Також у компанії повідомили, що уникають співпраці з особами, які підпадають під санкції.

І хоча у листі до ЦЖР у MarineTraffic не повідомили, чи будуть вчинені якісь дії для досягнення достовірності даних щодо суден «Чорноморнафтогазу», сервіс оперативно змінив дані про власника бурових установок «Петро Годованець» та «Україна»). Після нашого звернення у MarineTraffic власником СПБУ вказується українське ДАТ «Чорноморнафтогаз». Такі ж зміни відбулись із даними щодо судновласника буксирів «Федір Урюпін» та «Мис Тарханкут».

Прапор і в СПБУ, і в буксирів у MarineTraffic лишився російським. У базі IMO — український. Відповідно до ст. 92 Конвенції ООН з морського права 1982 року, судно може ходити під прапором тільки однієї держави і підпорядковується його виключній юрисдикції у відкритому морі. Судно не може змінити свій прапор під час плавання або стоянки під час заходу у порт, крім випадків дійсного переходу права власності або зміни реєстрації.

Тож відображення російського прапору вказаних суден у базі MarineTraffic є поданням недостовірної інформації з боку онлайн-сервісу, оскільки тільки судновласник — українське ДАТ «Чорноморнафтогаз» — може змінити прапор судна.

Нагадаємо: