Як діяти переселенцям, які втратили документи на квартиру – поради юристів

Життя
переселенцу

Переселенцям, які загубили документи на квартиру, а право власності оформлялося на території, яка зараз непідконтрольна Україні, доведеться звертатися до суду і доводити своє право власності на нерухомість. Відповідно до Закону України «Про нотаріат», в разі втрати або псування документа, який був виданий нотаріусом або посадовою особою органу місцевого самоврядування, потрібно оформити дублікат – за письмовою заявою, видається знову нотаріусом або посадовою особою органу місцевого самоврядування.

Про це розповіли юристи Норвезької раді у справах біженців в Україні.

Тому, якщо втрачено або зіпсовано оригінал документа права власності на будинок, квартиру або іншу нерухомість, варто в першу чергу звернутися до нотаріуса, який засвідчував такий документ, або в орган місцевого самоврядування, який такий документ видавав, із заявою про видачу його дубліката.

До документів, що засвідчують право власності, належать:

  • договір купівлі-продажу;
  • договір дарування;
  • договір міни;
  • свідоцтво про право власності;
  • свідоцтво про право на спадщину і т.д.
  • подати таку заяву можуть особи, щодо яких визначено право власності в такому документі (або які здійснювали відчуження права власності – дарували, продавали), спадкоємці таких осіб і особи, уповноважені довіреністю діяти від зазначених вище осіб.

Але щодо переселенців часті випадки, коли втрачені (зокрема в ході конфлікту) документи були видані органами місцевого самоврядування, які зараз залишилися на непідконтрольній Україні території Донецької або Луганської областей. «Отримати дублікати за таких умов неможливо», – констатують юристи.

Аналогічні проблеми і з нотаріусами. Так, неможливо отримати дублікат:

  • якщо нотаріус, який його засвідчував, на момент посвідчення здійснював свою діяльність на нинішній непідконтрольній території;
  • і навіть якщо нотаріус перереєстрував місце здійснення своєї діяльності на підконтрольній території.

«Причиною є те, що нотаріуси не могли перевезти всі архіви і документи нотаріального діловодства, і вони залишилися на колишньому місці здійснення діяльності, а доступ до них відсутній», – пояснили юристи.

«Бувають випадки, коли нотаріуси, які засвідчують правовстановлюючий документ, здійснювали і здійснюють свою діяльність на підконтрольній території, проте в результаті конфлікту на сході України архіви і документи нотаріального діловодства є втраченими або знищеними», – додали у раді.

Вихід із ситуації – відновлення права власності на майно через суд. Подається позовна заява про встановлення права власності на об’єкт нерухомого майна в порядку ст. 392 Цивільного кодексу України. «І вже правовстановлюючим документом на об’єкт нерухомого майна буде рішення суду. В цьому випадку позивачами будуть тільки особи, щодо яких визначено право власності в втрачений документі», – пояснили юристи.

Для звернення до суду слід максимально зібрати докази права власності і докази того, що в позасудовому порядку відновити право власності вже неможливо.

«Але якщо документ був виданий або посвідчений після 1 січня 2013 року, а відомості про право власності внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, то таке відновлення права власності не є необхідним. Адже відповідно до законодавства, нотаріальна дія щодо такого майна здійснюється на підставі інформації з Держреєстру прав на нерухоме майно, отриманої нотаріусом шляхом безпосереднього доступу до нього – тобто фактично можна розпоряджатися своїм майном без оригіналу такого документа», – акцентували юристи.

Потрібно мати на увазі, що всі випадки з втратою правовстановлюючих документів є індивідуальними, тому важливо звернутися за правовою консультацією до відповідного фахівця.

Правозахисники вказують, що в Україні внутрішньо переміщені особи (ВПО) до цього часу не мають можливості оформити «прописку» (зареєструватися) в своїх населених пунктах, які залишилися на непідконтрольною Україні території. Тому, якщо з яких-небудь причин переселенець виписався з колишнього місця проживання, то він може оформити реєстрацію або на підконтрольній території, або залишається без «прописки».

Нагадаємо:

  • Правозахисники підготували листівку з рекомендаціями як можна зареєструвати своє місце проживання (прописатись).
  • Мешканці окупованих територій, які отримують на підконтрольній території українські ID-паспорти, стикаються з проблемою через те, що в цих документах відсутня інформація про реєстрацію місця проживання (прописка), оскільки на окупованих територіях немає відповідних державних органів реєстрації. Найбільш актуальним зараз це питання є для дітей з окупованих територій, які їдуть вчитися в українські виші і стикаються з низкою юридичних проблем.